Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Stellantis pracuje na tom, aby se i jeho obyčejnější auta dokázala otáčet na pětníku jako tanky
6.9.2024 | Petr Prokopec
Není mnoho věcí, které spalovací auta nedokážou, popřípadě je svedou jen za cenu příliš složitých a drahých mechanismů. Takzvaná tanková otočka patří mezi ně, na popularitě ale získává jen velmi pozvolna.
Co přesně by vás přimělo ke koupi elektromobilu? Jakkoli nejsme jasnovidci, troufneme si říci, že by to obecně vzato byl stav, kdy by takový vůz představoval „komplexně lepší produkt”. Tedy zejména takový, který by nestál majlant, jeho hodnota nepadala k zemi jako hruška, neměl půltunové baterie odpovídající asi 20kilové nádrži nafty, někam dojel a šlo ho rychle „dotankovat”. Něco takového ale chce zejména úplně jiné baterky, které nejsou reálně ani v dohledu, a tak si elektrická auta musí vystačit s tím, co mají. A využít výhod v jiných ohledech.
Těch není zase tolik, pár věcí se ale přece jen najde. Jedním z prvků, o nichž si automobilky myslí, že zvýší atraktivitu elektrických aut, je tzv. tanková otočka, která si s elektrickým pohonem rozumí přece jen lépe. Jde o možnost úplného či jakkoli částečného otočení auta na místě s pomocí efektu odpovídajícímu protiběžnému chodu pásů tanku. Stačí roztočit kola na každé straně vozu opačným směrem a voila, na světě je to, co umí třeba Mercedes G580 with EQ Technology (ano, takhle hloupě si to auto říká celým jménem).
Menším problémem je zátěž pro životní prostředí daná už jejím potenciálním ruinováním při otočkách v terénu nebo opotřebením pneumatik, které je u tohoto manévru enormní na silnici či jiném pevném povrchu, ale co už - automobilky se sice při investicích do elektromobility ochranou přírody zaklínají, ale všichni víme, že je to jen marketing. Proto se ani koncern Stellantis neostýchá na takové funkci pracovat, jak dokládá registrace u amerického patentového úřadu, které si všimli kolegové z Motor Authority. Oproti již známým systémům je ale řešení euroamerického koncernu unikátní, neboť mu k fungování stačí pouze jeden motor na nápravu - ne každý pro jedno kolo jako u konkurenčních aut.
Stellantis by totiž využil speciální převodovky, která by uměla změnit směr otáčení jednoho z kol. Jak přitom dokumenty naznačují, majiteli by k aktivaci stačilo stisknout pádla či tlačítka na volantu, případně příslušnou ikonku na dotykovém displeji. K zahájení pohybu by pak bylo nutné sešlápnout plynový pedál, k ukončení pro změnu brzdový. Souběžně s tím by bylo lidem i umožněno, aby si předem zvolili směr otáčení.
Zda a případně kdy se tanková otočka u elektromobilů Stellantisu objeví, je v tuto chvíli otázkou. A pokud ano, zda to zásadně zvýší atraktivitu elektrických aut firmy. Funkce je to jistě přínosná, však si sami vzpomeňte kolikrát jste se kde otáčeli v omezeném prostoru jako Austin Powers. Ale nedostatků v jiných ohledech by přesto muselo zásadně ubýt, aby se stala tím, která změní pravidla hry.
Stellantis se zabývá tankovou otočkou, kterou zvládá třeba Mercedes G na videu níže. V tomto případě by ji ale zvládly realizovat i elektromobily s jedním motorem na nápravě. Pomohla by s tím speciální převodovka. Foto: United States Patent and Trademark Office, CC0 Public Domain
Donuts-on-demand.@MercedesBenz's upcoming EQG gets four electric motors and a 'G-Turn' function that sees it spin on the spot.
— Greg Kable (@GregKable) November 21, 2022
Steering wheel paddles let the driver decide if it turns left or right as the throttle is planted.
First prototype ride for me. Shaken and stirred. pic.twitter.com/GjoUv8XTQ1
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
- Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024 - Podívejte se, jak Tesla při záplavách během chvíle shořela v garáži majitele, ač se voda sotva dotýkala podlahy
1.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK 2025 bez SlovakiaRingu včera 18:00
- Bo Bendsneyder pojede šampionát WorldSSP včera 17:00
- Šok v Motegi: Na čele Brad Binder s KTM před #93 MM včera 11:52
- V prostřední kubatuře pátečním dominátorem Filip Salač: “Dnes jsem se bavil” včera 11:06
- V krátkém tréninku MotoGP v Motegi dominoval Bagnaia včera 10:58
Nejnovější články
- Volvo prosí EU: Zakažte nám prodávat auta, která by naši zákazníci mohli chtít. A není samo
včera - Jediná Škoda s motorem V6 TDI je k mání nejetá po 1. majiteli. S dobovou navigací a manuálem je to posel z minulosti
včera - Prodeje taxíků Mercedesu zkolabovaly. Firma přišla téměř o celý trh, i když ho fakticky založila a přes 100 let mu vládla
včera - BMW tlačí na EU, aby zrušila vysoká cla na auta z Číny. Nepřinesou nic dobrého automobilce, Německu a ani celé Evropě
včera - Nahé Bugatti Tourbillon je asi jediné porno, na které se můžete dívat v práci, odhalilo i pozadí vývoje
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 10.05. 06:28 - HondaMan
- Cyklistické vlákno 10.05. 00:04 - Kavis
- Rychlodotazy 10.04. 21:27 - Brus
- Pneu koutek 10.04. 19:48 - abgx1
- BMW Divize 10.04. 11:52 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 10.03. 23:39 - Lachende Bestien
- Benzín bez biosložky (do motorové pily) 10.03. 22:25 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 10.03. 21:20 - Brus