Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto je jediných 5 aut, která v Evropě prodeji překonala VW Golf
14.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejprodávanější auto Evropy a Golf jsou skoro synonyma. Za posledních 33 let se ale 5x stalo, že nevyhrál. Toto jsou jeho jediní přemožitelé.
Přehled kapitol
Volkswagen Golf loni naprosto suverénně ovládl tabulku nejprodávanějších modelů aut v Evropě. Byl to už osmý rok v řadě, kdy Golf překonal všechny své konkurenty. Za poslední léta se na piedestalu objevila pátá, pak šestá a nyní i sedmá generace a Golf prodejům jasně vládne navzdory aféře Dieselgate, mnohdy zpochybňované spolehlivosti motorů TSI i TDI i dalším faktorům, které by jiným automobilům mohly srazit vaz. Ne tak jemu - nadvláda německého kompaktu je ohromná a už si pomalu ani nedokážeme představit, že by tomu někdy ještě mohlo být jinak.
Lehké ovšem není ani vzpomenout si, že tomu vůbec někdy jinak bylo. Nadvláda Golfu se totiž nedatuje ke generaci číslo pět nebo čtyři, nedatuje se dokonce ani k generaci číslo tři. Ta úplně první tedy teprve dělala tomuto vozu jméno, od roku 1983, kdy přišla na svět druhá iterace Golfu, byl ale tento vůz na vrcholu prodejů téměř nepřetržitě. Ovšem jen téměř, za těch 33 let se totiž pětkrát stalo, že nezvítězil. A jednou dokonce chyběl i mezi nejlepší trojicí.
Pokud vás zajímá, kdo všechno si za tu dobu dokázal přijít Golfu na kobylku, povíme vám to, ale ještě než se k tomu dostaneme, sluší se dodat trochu historických reálií. Ano, Golf je dnes fenomén a jeho pozice je o to obdivuhodnější, že s naprosto klasickou koncepcí dokáže drtivě porážet všechna ta „trendy” SUV a kdo ví, co všechno ještě. Přesto je jeho současný význam pro koncern VW nesrovnatelný s tím, co pro něj znamenal v minulosti.
Všech sedm generací Golfu pohromadě. Mezi tou druhou a poslední se změnilo leccos, jen na naprosté dominanci evropskému trhu s auty nic
Kupříkladu v roce 1990 VW zdaleka nebyl takový moloch jako dnes - nevlastnil Škodu, Bentley, Bugatti a několik dalších dnes „koncernových” automobilek. A také nevyráběl 56 modelů aut v několika tisících verzí, bez nadsázky. Na trhu tak zdaleka neznamenal tolik, co dnes - podíl Volkswagenu jako značky na evropském trhu se pohyboval okolo 10 %. To jistě není málo, tehdy ale zaostával třeba i za Opelem a mohl se rovnat s Renaultem nebo Fiatem. Dnes má VW se všemi svými značkami (které v roce 1990 neznamenaly skoro nic, Audi i Seat v podstatě jen paběrkovaly) 24% podíl na trhu a Renault (včetně Dacie) i Fiat (včetně Alfy Romeo a dalších) jsou pod 10 %. A Opel je na tom ještě hůř.
Golf se ale tehdy prodával ve stejných nebo i vyšších počtech jako dnes, byl pro VW skoro vším, byl na něm téměř životně závislý jako kdysi na Brouku. V nejlepších létech překonal metu 700 tisíc prodaných kusů za rok. A ať už koncern VW či Golf milujete nebo ne, je třeba konstatovat, že hlavně díky obdivuhodné oblibě jednoho kompaktu a schopnosti zejména Ferdinanda Piëcha s ní nakládat ve prospěch dalšího rozvoje firmy, se mohl Volkswagen stát během dalších dvou dekád jednou z největších automobilek světa a naprostým vládcem automobilové Evropy.
Golf je zkrátka dlouhodobě auto tak dobré, ale zároveň tak nevýrazné, že osloví spousty zákazníků. Můžete proti němu postavit cokoliv, co bude z jakéhokoliv pohledu zajímavější, ať už designově nebo nějakými funkcemi, ale pravděpodobně ho stejně nepřekonáte - jeho propracovanost a charakterová nevýraznost z něj dělají velmi tvrdý oříšek. Je vlastně paradoxem, že neschopnost zaujmout čímkoli specifickým je zároveň jeho největší předností - Golf musí být všechno a nic, jinak by se ho neprodávala taková kvanta.
Přes to všechno se za posledních 33 let pětkrát stalo, že nebyl nejlepší. Pro konkurenci je to na jednu stranu mizerná vizitka - za 33 let postavili sokové Volkswagenu snad stovky modelů, jen pět z nich ale dokázalo Golf předčít a jeden jediný to dokázal dvakrát. Na druhou stranu si ale právě kvůli tomu zaslouží tahle pětka obdiv. V evropských reáliích jsou to superhvězdy, členové vybraného klubu pokořitelů Golfu. Toto jsou oni.
1982: Renault 5
Renault 5 přišel na svět ještě před Golfem, v roce 1971, a byla to práce designéra Michela Bouého v jeho volném čase. Vedení Renaultu jí ale bylo tak unešeno, že projekt hned schválilo pro výrobu. První generace byla v produkci dlouhých 12 let, mezi léty 1972 a 1984. V roce 1980 to bylo druhé nejprodávanější auto na světě a ve Francii bylo 16 % všech prodaných aut v tom roce právě Renaulty 5.
V tomto přehledu je ale spíše jako tečka za jednou velkou érou - érou, kdy běžně vyhrávali jiní a Golf se pral s nimi. V roce 1982 totiž „pětka” překonala tehdy ještě dosluhující Golf I. generace, který nebyl tak silným soupeřem jako všechny následující.
Přesto si tento malý Renault zaslouží obdiv. Bylo to jedno z prvních moderních supermini s designem hatchbacku. Mělo motor vpředu podélně a pohon předních kol, technika pocházela z velké části z Renaultu 4. A bylo levné, základní verze se s cenou vešla pod 10 tisíc franků, i když to znamenalo motor o objemu jen 0,8 litru a bubnové brzdy na všech kolech. Exportní verze často už v základu měly vpředu kotouče.
Renault 5 byl také jedním z prvních aut, které mělo plastové nárazníky. Ty pokrývaly mnohem větší plochu, kde mohlo dojít ke kontaktu s jiným autem. A po drobných ťukancích při parkování nebyly tyto nárazníky permanentně poškozeny, takže si „pětka” vydobyla renomé excelentního městského auta. Od té doby mají podobné nárazníky všechna auta. A pochopitelně, z této legendy byla odvozena i jiná legenda, Renault 5 Turbo. Ale to už je trochu jiný příběh, jakkoli i ten měl co do činění s kdysi nehynoucí slávou malého „rencku”.
1997: Fiat Punto
Ne, neděláme si legraci, dalších 14 let Evropa lépe prodávané auto než Golf nepoznala. Druhá a třetí generace v letech nepřetržitého působení na trhu nikdy nepoznaly pokořitele a šanci dal až rok 1997, kdy se představil Golf IV. generace. Ne že by byl špatný, spíše trojku posouval o pořádný kus dále, jenže nástup jeho prodejů byl dost pomalý a odbytu třetí generace škodil. Punto tak v roce 1997 získalo s 588 590 prodanými auty na Golf náskok asi 85 tisíc kusů a německý matador byl tehdy tak oslaben, že na něj dotahovaly i Corsa s Astrou. Tehdejší Punto bylo na světě už od roku 1993 a v roce 1997 využilo zaváhání Golfu poté, co na něj ovšem v předchozích letech zle dotíralo.
Vůz slavil úspěchy hlavně díky geniálně jednoduchému designu Giugiara. Byl unikátní zadními světly, která měla pro každou funkci vlastní žárovku a sahala až nahoru ke střeše. Světla tohoto typu si Punto drží víceméně dodnes. Oproti Golfu to je úplně jiná kategorie auta, je menší, jak svědčí i dva základní motory 1,1 o 54 koních a 1,2 o 60 koních. Vrchol nabídky ale tvořila čtrnáctistovka s turbem o výkonu 136 koní.
K mání byl i kabriolet, který ale majoritu prodejů samozřejmě netvořil - za pět let produkce se ho vyrobilo asi 55 tisíc. Byl to ale ve své době jeden z nejlevnějších produkčních kabrioletů. Samozřejmě měl jiná zadní světla a střecha mohla být skládaná manuálně nebo automaticky. Stavělo ho Bertone, nikoliv sám Fiat.
2003: Peugeot 206
Velmi oblíbený Peugeot 206 překonal Golf v prodejích v roce 2003 s 551 481 prodanými auty a zase to bylo v době střídání stráží - tehdy přišla na svět pátá generace Golfu. 206 prý původně vůbec neměla existovat, náhrada za model 205 měla být v duu 106 a 306, jenže když Peugeot viděl, že jeho strategie nefunguje a že rychle ztrácí zákazníky ve prospěch Opelu Corsa a Fordu Fiesta, v roce 1998 se zpožděním představil 206 jako duchovního nástupce 205.
Peugeot 206 byl o hodně větší i těžší auto než 205, byl tedy i o něco praktičtější a komfortnější, jeho atraktivitu ale nelze hledat ve „funkčních vlastnostech” - v tomto směru nebylo na autě nic extra zajímavého. Jeho hlavní zbraní byl atraktivní design, který okouzloval hlavně ženy. Tohle uměl málokterý Volkswagen a Golf to rozhodně nikdy nebyl.
Možná také proto jej byl schopen překonat i v roce, ve kterém přišla nová generace. Dosluhující IV. generace Golfu ale 206 spíše pomohla, protože lidé tehdy už čekali na nový Golf, který byl zase v mnohém odlišný. 206 německého doyena stíhala už dříve a v roce 2003 nabídla lehounký facelift, který přinesl čirou optiku předních světel, trochu jiná zadní světla a pár drobností do interiéru. I to jí jistě pomohlo na vrchol.
2005 a 2006: Opel Astra
Všechna dosavadní vítězství jiných modelů byla poněkud nepřesvědčivá. Pochopitelně, musíte postavit extra zajímavé auto, abyste Golfu stačili za jakýchkoli okolností, ale Renault 5 jen uzavíral éru před vládou Volkswagenu a Punto i 206 využily nárazové neschopnosti VW prodat tolik aut při střídání generací. Jediný, kdo „Géčko” dokázal od druhé generace do půlky minulé dekády opravdu porazit, byl jeho skoro odvěký německý rival - Opel.
V letech 2005 a 2006 byly totiž prodeje Golfu překonány Astrou, která tehdy byla ve stále relativně čerstvé generaci, označené písmenem H. Přišla na svět v roce 2004, o rok později než Golf V, a zpočátku žila trochu v jeho stínu mimo jiné i proto, že vnitřní design rozhodně nebyl po chuti každému.
Prodeje ale pro roky 2005 (489 529 ks) a 2006 (452 881 ks) překonaly Golf, protože ten byl tehdy poměrně drahý - pátá generace byla dost náročná na výrobu - a Astra byla dobře postavené a přitom docela jednoduché auto se slušně zvolenou nabídkou motorů. V roce 2006 dokonce Golf vůbec nebyl mezi třemi nejlepšími - byl až čtvrtý a na pódiu chyběl od roku 1982 jen a pouze tehdy.
Pod kapotou byla základem 90koňová čtrnáctistovka a v nabídce byla také šestnáctistovka o 105 koních a osmnáctistovka o 125 koních - z atmosférických benzínových motorů. Od začátku bylo k mání dvoulitrové turbo o 170 a 200 koních a verze OPC měla 240 koní. Diesely tu byly tři - 1,3, 1,7 a 1,9 CDTi. Třináctistovka byla slabá, sedmnáctistovka hlučná, ale odolná a devatenáctistovka těžká.
2007: Peugeot 207
Zatím poslední rok, kdy Golf nebyl na špici, byl rok 2007. Překonal ho Peugeot 207, nástupce velmi úspěšného modelu 206, s 437 262 prodanými kusy. Byl to první plný rok prodejů 207, vidíme tedy velmi rychlý nástup, a to i přes ohromnou tlamu na předním nárazníku, kterou jsou Peugeoty tehdejší doby nechvalně proslulé. Na 207 ale nevypadala tak zle a vůz nepochybně těžil z ohromné obliby i délky výroby 206 - její spokojení majitelé už chtěli za něco měnit a nový Peugeot stejné třídy byl logickým východiskem. Dnes už víme, že navzdory prvotnímu zájmu tak úplně neuspěl, 207 mimořádný úspěch 206 nezopakovala.
Paradoxem je, že minimálně v letech 2006 a 2007 byl právě vnější vzhled tím, co kritiku i zákazníky na 207 zaujalo. Naopak odsuzována byla nemastná neslaná ovladatelnost, údajně včetně verze GTI, a nedokonalé převodovky. V prvních letech výroby se 207 také ukázala být relativně spolehlivým autem a také toho nabídla za svou cenu docela hodně.
Peugeot spolu s Opelem jsou zatím jediné značky, které dokázaly sebrat Golfu titul nejprodávanějšího auta Evropy dvakrát a poslední úspěšný pokus byl právě v roce 2007. Novému modelu 308 se to nepodařilo možná i kvůli podivnému umístění přístrojového štítu, anebo prostě proto, že překonat Golf VII už není tak snadné jako v případě Golfu V; všimněte si, že právě pátá generace je nejčastěji překonaný Golf.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
včera - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024 - MG si nemilosrdně utahuje z trapné kampaně na přerod Jaguaru, tohle je 1:0 pro starší Brity
29.11.2024
Nejnovější články
- Ceny náhradních baterií a motorů pro elektrické VW a Škody jsou takový průšvih, že se o nich v servisu bojí mluvit
před 3 hodinami - Youtuber popsal, jak dostal Cybertruck do Evropy. Na loď nesměl, s dopravou stál 4,5 milionu, přihlásil ho v Albánii a trápí se s nabíjením
před 5 hodinami - Končící manažer VW jasně ukazuje, jak odtržené od reality dnešní vedení automobilek je
před 6 hodinami - Jaguar ukázal svůj přelomový nový vůz. Říká mu 00 a přesně tam s ním míří, už teď počítá se ztrátou 90 procent kupců
před 8 hodinami - Nový přeborník ve ztrátě hodnoty překonal všechny a všechno, majitele přišel na 1,3 milionu Kč za 11 měsíců a 11 tisíc km
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.03. 18:03 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.03. 18:02 - řidičBOB
- Toyota obecně 12.03. 17:10 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.03. 16:34 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 12.03. 14:23 - pavproch
- Cyklistické vlákno 12.03. 14:12 - pavproch
- Detektory policejních radarů 12.02. 18:32 - řidičBOB
- Pneu koutek 12.02. 16:30 - jerry