Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Situace v Mercedesu zašla už tak daleko, že motory V12 ve firmě vyrábí jeden jediný člověk, navíc ne pro ni
18.3.2025 | Petr Prokopec
Tento pohled pod pokličku jen připomíná, jak daleko třícípá hvězda se záměrem skoncovat se všemi spalovacími motory během pár let zašla. Michael Kübler je skutečně posledním zaměstnancem AMG, který umí vyrobit ty nejobjemnější agregáty. Plaketu se svým jménem na ně už ale nelepí.
Z historického hlediska je Audi spojené s pětiválci a BMW s šestiválci. I proto obě značky nenarazily na takový odpor klientely, když své portfolio začaly zahušťovat, a to směrem dolů i nahoru. V posledních letech sice v rámci jejich nabídek docházelo na redukci, i tak ale u čtyř kruhů pětiválcový agregát aspoň okrajově zachovávají v nabídce. A Mnichov se svých šestiválcových jednotek drží jako klíště.
Pozice Mercedesu je složitější. Tato značka se postupem času - a obzvlášť po akvizici AMG - stala skoro synonymem pro velmi objemné motory, především pak osmiválcové a dvanáctiválcové. Pokud u toho navíc byla dnes už divize AMG, Němci se chlubili tím, že vždy každý exemplář má na svědomí jeden člověk, jehož jméno se objevilo na plaketě na něm umístěné. Šlo o jistý punc exkluzivity, který ihned po otevření kapoty každému naznačil, že jste si v nabídce třícípé hvězdy vybrali to nejlepší, za což jste také řádně zaplatili.
Stejně jako Audi se však i Mercedes rozhodl, že za spalovací minulostí udělá čáru, a to hodně tlustou a navíc velmi rychle. Automobilka totiž už od roku 2030 nechtěla prodávat vozy osazené benzinovým či dieselovým motorem - vůbec žádným a jakýmkoli víceválcovým obzvlášť. Nebyla navíc vytyčena pouze elektrická budoucnost, ale dokráčet k ní automobilka měla s pomocí downsizingu a hybridizace.
Že nešlo zrovna o šťastný krok, pochopil i Mercedes a už loni otočil. Nyní dokonce přísahají věrnost velkým motorům. Někteří tak začali mít pocit, že plány firmy byly spíš marketingovým plácnutím do vody, reálně ve Stuttgartu s ničím takovým nepočítali a jen čekali, až se přežene bouře nesmyslných vizí. Nic takového ale zjevně není pravdou, jak ukazuje reportáž Auto Weeku přímo ze sídla AMG.
Mercedes opravdu počítal s tím, že žádné další spalovací motory potřebovat nebude, a tak se začal zbavovat i lidí, kteří je uměli postavit. V případě dvanáctiválců tak situace zašla tak daleko, že v Mercedesu-AMG zůstal jeden jediný člověk, který je umí složit, Michael Kübler. Ten je dnes skutečně tím posledním, který se v Affalterbachu věnuje ručnímu skládání dvanáctiválců. Vyrobit každý kus mu zabere zhruba týden, přičemž AMG mu poskytlo naprostou volnost. Do práce si tedy může chodit, kdy chce, povětšinou je ale ten první, kdo v dílně rozsvěcí světlo. Díky tomu si pak může dovolit dřívější odchod.
Co je nicméně zajímavé, plaketu se svým jménem Kübler na motory V12 nelepí. Jakmile totiž dostane blok motoru z Mannheimu, vyrazí na něj pouze výrobní číslo. Poté dojde na instalaci úchytů pístů a hřídelí, po čemž musí dohromady seskládat 700 až 800 jednotlivých komponentů. Právě proto Kübler potřebuje na jeden motor týden, zatímco 299 jeho kolegů zabývajících se čtyřválci a osmiválci má vždy hotový jeden kus za směnu.
Jakmile má Kübler hotovo, motor putuje do Itálie, neboť jde o jednotky určené pro automobilku Pagani. Znamená to tedy, že Mercedes už ani nepoužívá jednotky, které jsou pro něj ikonické, místo toho je pouze vyrábí pro někoho jiného. Právě proto je třícípá hvězda pod palbou kritiky od novinářů i zákazníků. Ti totiž oprávněně cítí, že po letech, kdy u firmy utráceli nemalé peníze, se k nim otočila zády.
Třícípá hvězda by tak nejspíš měla zvážit, zda třeba sázka na syntetická paliva nebude moudřejší investicí než elektromobilita. Jakkoli jednotky V12 negenerují vysoká prodejní čísla, o image se starají a Němci si za ně mohou dovolit účtovat majlant. A zákazníci na tyto agregáty slyší. Dokládá to ostatně fakt, že i když se Küblerovo jméno neobjevuje na proslulé plaketě, veškerá klientela Pagani je s ním v přímém spojení. Dokážete si něco takového představit u elektrického pohonu?






Dvanáctiválec si ve Stuttgartu mohou koupit už jen prakticky zákazníci toužící po třídě S s logem Maybachu či po její pancéřované verzi. V případě Mercedesů-AMG už se můžeme bavit o čisté nula. A v případě výroby těchto jednotek o jednom člověku, který je fakticky dělá pro Pagani. Smutné. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejčtenější články
Lidé možná ještě neztratili soudnost, největším propadákem BMW je jeho nejošklivější a nejabsurdnější model
18.3.2025Šéf Seatu jako drsňák nejen vypadá. Přes tlak říká, že do roku 2030 nenabídne ani elektromobil, nedá se na nich vydělat
18.3.2025Nissan může vrátit do nabídky auto, po kterém na přelomu milénia Češi toužili, bere to ale znovu za špatný konec
18.3.2025Ferrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
18.3.2025Němci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
18.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva