Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 | Petr Prokopec
Výměna kol na autě za dvě tři sekundy vypadá působivě, výjimečnost tohoto úkonu ale poněkud bledne, když si uvědomíte, že parta vojáků dokáže za dvě minuty rozebrat a složit celé auto. Ovšem ne jen tak ledajaké.
Indickou automobilku Maruti založil na počátku 70. let minulého století Sanjay Gandhi, někdejší indický ministerský předseda. Ten byl znám svou vášní pro auta, která miloval tak moc, že v roce 1965 dokonce zamířil na tříletou stáž do automobilky Rolls-Royce. Po svém návratu si pak ještě víc než před odjezdem uvědomil, kterak je pro zemi důležité, aby vyráběla svá vlastní auta. První prototyp indického auta tak vznikl již v roce 1972 a začít prodávat se měl na jaře 1973, nicméně Maruti žádná auta nevyrábělo ani v roce 1980, kdy Gandhi zemřel.
Fiasku se nicméně nelze divit, neboť první testy automobilu dopadly přímo tragicky - i proto, že Gandhi, který kromě oné tříleté stáže neměl prakticky žádné zkušenosti, sestavil šasí sám, a osadil jej jednotkou z motocyklu Triumph. Maruti tak bylo více než s čím jiným spojováno s rozličnými kontroverzemi, éra vzestupu přišla až na počátku 80. let, kdy se Suzuki doslechlo, že Indové hledají pomoc u Volkswagenu. Ten ale po spolupráci až tak moc netoužil, zatímco Japonci kvůli tomu udělali první poslední.
Vznikla tak firma Maruti Suzuki, která je dnes tímtéž, čím je Škoda v Česku či třeba Lada v Rusku - tedy dominantní domácí značkou. Jen v ještě větším měřítku, ovládá víc než 40 procent indického trhu. Děje se tak mimo jiné i díky velkému propojení s indickou vládou, pro níž i nadále vzniká SUV Gypsy, přestože jeho výroba oficiálně skončila již v roce 2018. Čtyřmetrové SUV si nicméně velmi oblíbila armáda, a to především pro jeho nadmíru jednoduchou konstrukci.
Jednotky BSF pak sice ve své běžné dikci mají ostrahu hranic, v případě přírodních neštěstí ovšem pomáhají také s likvidací škod a záchrannou lidí. Proto si Gypsy ještě dále upravili tak, aby skutečně zvládli překonat jakoukoli překážku, dokonce i takové, které jsou skutečně nesjízdné. Prostě ho přes ni přenesou. Jak? Vůz dokážou v řádu sekund demontovat, následně odnosit o pár metrů dál a znovu ho takříkajíc na koleně složit. Není k tomu přitom potřeba nejen zvedák, ale dokonce ani žádné nářadí.
Pokud nevěříte, rozhodně si pusťte přiložené video, na kterém osmičlenná jednotka BSF zvládne Gypsy rozložit a následně složit během pouhých dvou minut. To je opravdu neskutečné, ostatně delší dobu vám bude trvat pouhé odšroubování kola kvůli výměně pneumatik. Tedy samozřejmě za předpokladu, že nemáte vzduchovou pistoli. S ní pak sice „oholíte“ nápravy ve všech rozích, Indové ale za tu dobu opravdu již mají auto poskládané zase dohromady.
Gypsy se začalo vyrábět již v roce 1985, tedy chvíli poté, co indická automobilka Maruti uzavřela spolupráci s japonským Suzuki. Dodnes ohromuje tím, jak je možné ho ručně rozebrat a složit za pár minut. Za zmínku stojí, že podobný kousek už předvádějí i západní armády s originálním Jeepem Willys, který má podobně jednoduchou konstrukci. Foto: Maruti Suzuki
Zdroje: Shantonil Nag@YouTube, Maruti Suzuki
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 4 hodinami - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
- KTM 450 Rally Replica 2025: do písku i kamení včera 08:00
- Testy v Jerezu; Dixon a Alonso 30.4.2024
Nejčtenější články
- Němci vyzkoušeli obří kombík Mercedesu vyhlášený svou nezničitelností. I v nejvíc šetřílkovské verzi je překvapivě levný
1.4.2024 - Nový král ztráty hodnoty připravil majitele o 70 procent ceny a 1,1 milionu Kč za pouhé dva měsíce a 6 800 km
2.4.2024 - Zloděj Tesly na vlastní kůži poznal, proč naprostá většina jeho „kolegů” elektromobily raději nekrade
2.4.2024 - A holky budou koukat: Nejlevnější Ferrari 458 Italia v EU čeká na odvážného hrdinu, který se nebojí „flexit”
2.4.2024 - Auto se vzhledem i dynamikou Porsche a cenou Škody připomíná úskalí Číňanů. Zákazníkům se ihned rozpadá pod rukama
2.4.2024
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 05.02. 14:36 - denis
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 12:18 - M.Z.
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.02. 11:09 - Snowman000
- Jednostopé okénko 05.01. 22:15 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.30. 14:54 - jarka
- BMW Divize 04.30. 14:15 - pavproch
- Politický koutek 04.29. 21:51 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.29. 21:15 - rutak11