Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zvýšení rychlosti přineslo v další zemi méně nehod. Zajímá to ale vůbec někoho?
24.6.2020 | Petr Miler
Bylo mnohokrát zdokumentováno, že rychlost sama o sobě nezabíjí a argumenty pro obvyklá tvrzení chybí. Nyní tu máme další důvod k zamyšlení, i v Nizozemsku zvýšení povolené rychlosti nehodovost zmírnilo.
Probírat paušální rychlostní limity na silnicích je pro racionálně uvažujícího člověka vždy bolestivá věc. Nikdy a nikde nebylo jakkoli prokázáno, že by jejich zavádění mělo hmatatelný vliv na nehodovost nebo následky dopravních nehod, však na naprosté většině míst byly tyto limity uvedeny v praxi kvůli úsporám paliva v časech ropné krize. Odstraněny ale obvykle nebyly, a to typicky s odvoláním na bezpečnost.
Tato argumentace je používána dodnes, i když v případě nehodovosti nepřineslo zavedení rychlostních limitů nic pozitivního. Nakonec i naše země si ještě v časech ČSSR prošla postupným zrušením všech rychlostních omezení a jejich pozdějším skokovým zavedením. A následky jsou dobře zdokumentovány - nehod ani jejich obětí neubylo, právě naopak. Tohle ale můžete říci tisíckrát, můžete přidat zkušenosti Australanů s rušením omezení a nebo statistiky Němců, kteří po dekády provozují dálnice s neomezenou rychlostí a přesto patří mezi nejbezpečnější vůbec. Vždy vám ale někdo opáčí nesmyslem ve stylu „rychlost zabíjí” a je po diskuzi.
V České republice se tak žádná rozumná debata na toto téma nevede, teze o nebezpečnosti vysoké rychlosti je obecně přijímána jako pravdivá. Logika za tímto vnímáním věci je jednoduchá - sice jsou auta a řidiči, kteří vysokou rychlost zvládají lépe než jiná resp. jiní, sice jsou místa a okolnosti, které vyšší rychlosti fandí více, ať už ale pojedete kdokoli, kdekoli a s čímkoli, tak pokud pojedete pomaleji, bude to vždy bezpečnější. Rychleji přece zareagujete na jakékoli nebezpečí, dříve zabrzdíte, snáze se vyhnete...
Zní to velmi rozumně, má to ale jeden podstatný hák - na rychlost nelze pohlížet takto izolovaně. Nikdy to není jen samotné tempo, které je zmírněno. Obvykle je provázeno snížením pozornosti a ta má na nehodovost obvykle větší vliv než rychlost sama. A mění se i jiné podstatné faktory, jak kdysi zmiňoval také šéf Alpiny. Přesně to dokladuje nespočet výše zmíněných statistik a zkušeností a nyní se k nim přidává další z poněkud překvapivého místa, z Nizozemska.
V České republice se rychlost prostě změní a nikdo nic nezkoumá. V Nizozemsku povolenou rychlost v roce 2012 zvýšili (než ji letos bez vazby na bezpečnost kvůli emisím zase snížili), a to na dálnicích. Národním limitem se na tamních dálnicích stalo „českých” 130 km/h, což nezní jako velká věc, oproti předchozím 100 a nebo 120 km/h v závislosti na konkrétních úsecích to ale byl podstatný posun. Mnozí varovali před tím, že takové zvýšení přinese více nehod a více mrtvých, nic takového se ale nestalo. Dokonce se stal pravý opak.
Nejde tu o celková čísla, která by mnozí mohli „spláchnout” s tím, že auta se za 8 let stala bezpečnějšími aktivně i pasivně a i kdyby na silnicích zůstalo 120 km/h, bylo by ještě lépe. Kdepak, Nizozemci, konkrétně tamní SWOV (přeložme volně jako Nadace pro vědecký výzkum v oblasti bezpečnosti dopravy) si dali tu práci a srovnali vývoj nehodovosti na úsecích, kde zůstalo předchozích 100 nebo 120 km/h a kde se maximální povolená rychlost zvýšila na 130 km/h. Výsledek už asi tušíte - v místech, kde původní limit zůstal, se počet nehod a jejich obětí dále zvyšoval (což byl na dálnicích v Nizozemsku už dříve platný trend), zatímco na úsecích s novým, vyšším limitem byla situace lepší.
SWOV se nepodařilo najít jiné vysvětlení pro další nárůst počtu nehod na více omezených úsecích než rychlost samotnou a ve svých závěrech konstatuje, že „se nepodařilo prokázat, že by zvýšení rychlostních limitů vedlo ke zvýšení nebezpečí na silnicích, navzdory varování některých”. Už z těchto slov si asi dovodíte, ze SWOV není žádná „pirátská organizace”, naopak obvykle horuje za více, nikoli méně omezení. Přesto i ona musela uznat, že zvýšení rychlosti bezpečnosti provozu prospělo.
Překvapuje nás to? Nikoli. Změní to něco? Nikoli, pravděpodobně to ani nikoho z povolaných nebude zajímat. Ve světě jedné „pravdy” budeme raději dále hynout v nižších rychlostech přesvědčeni, že ta vyšší by nás zcela jistě zabila dříve, i když přichází jen další a další důkazy o pravém opaku.


V Nizozemsku v roce 2012 zavedli na dálnicích stotřicítku podobně jako jsme to my dříve udělali u nás. Počet nehod a míru jejich následků to nezhoršilo, naopak více se bouralo a umíralo tam, kde zůstaly starší limity. Oči to, předpokládáme, opět otevře málokomu
Zdroj: SWOV
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19