Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Značky a modely aut s nejmíň poruchovými motory a nejlevnějšími opravami
13.2.2019 | Petr Prokopec
Nejen novinky, ale i hodně zasloužilé vozy zkoumala studie společnosti CarMD. Ta analyzovala nejen četnost poruch, ale i průměrné ceny oprav.
Na spolehlivost nových či ojetých aut se v průběhu let zaměřilo mnoho studií a anket. Ať už za nimi ale stojí jakákoliv společnost, povětšinou mají jedno společné - vychází z odpovědí majitelů. A ti samozřejmě nemusí vždy přiznat, že učinili chybné rozhodnutí a místo kvalitního vozu koupili ne úplně povedený vůz. Tím samozřejmě dochází ke zkreslení informací, jenž navíc mohou mít kumulativní efekt. Někteří jedinci si totiž mohou klidně i říci, že chyba není v autě, nýbrž v nich, a tak mu nakonec přizpůsobí svůj jízdní styl, místo aby se vůz přizpůsobil jim.
Trochu jiným směrem kráčí společnost CarMD. Ta se zaměřila poruchy motoru a s nimi spojenou, notoricky známou ikonu, kterou ti méně šťastní z nás už mohli vidět rozsvícenou na přístrojové desce. Značí rozličné problémy s chodem pohonné jednotky - ty mohou znamenat cokoli od mechanického problému až po nefunkční senzor. U kterých značek a modelů se objevuje nejčastěji? Právě to je předmětem oné studie, která analyzovala data z provozu více než 5,6 milionu aut vyrobených v letech 1996 až 2018, u nichž se objevila nějaká závada v průběhu loňského roku. Předmětem zájmu přitom byl nejen samotný vznik poruchy, ale i její příčiny a náklady související s opravou.
Na základě získaných informací společnost CarMD vytvořila index, který odkazuje na procentuální množství závad vzhledem množství vozů v oběhu. Čím nižší je přitom získané skóre, tím lépe. Tedy v rámci četnosti závad, zcela opačně je tomu samozřejmě ve chvílích, kdy jsou poměřovány náklady související s odstraněním kontrolky. To by ovšem k osvětlení pozadí již mohlo stačit, vyrazit tedy můžeme za konkrétními výsledky.
V případě značek patří Japonec na začátek i na konec
Asi málokoho překvapí, že v čele žebříčku jsou Japonci. S nejmenší poruchovostí se trápí Toyota, pro kterou je ostatně spolehlivost již dlouhodobě základním stavebním kamenem. I když pohled do minulosti to vlastně až tak úplně nepotvrzuje, předloni totiž značka skončila třetí. Za loňský rok je ale i před Acurou (luxusní divize Hondy), která se tak namísto zlata musí spokojit se stříbrem. Aktuálně třetí Hyundai pak v předloňském žebříčku chybělo, čtvrtá Honda pak má za sebou pokles o dvě příčky.
I na dalších místech žebříčku lze najít především japonské automobilky, z těch amerických se prosadil pouze sedmý Buick a z evropských osmý Mercedes. Třícípá hvězda se přitom musí vyrovnat s nemalým pádem, za rok 2017 totiž byla čtvrtá. Se stejným poklesem je nyní spojován i desátý Nissan, který tak je nejhorší značkou v žebříčku. Ten ovšem končí na oné desáté pozici, což znamená, že automobilka tak jako tak překonala desítky dalších konkurentů.
Zajímavé přitom je, že Toyota nemá na kontě jen úspěch, ale rovněž i prohru - ač jsou totiž v případě jejích vozů závady nejméně časté, jejich oprava je nejdražší a v průměru vychází na v přepočtu asi 10 500 Kč. Ve srovnání s tím u vedoucí Mazdy necháte jen v průměru jen „větší polovinu” z této sumy, a sice asi 6 500 Kč). Tento žebříček navíc již není dominantou japonských automobilek, najdeme v něm totiž i řadu Američanů a dokonce také Volkswagen.
Značky aut s nejméně poruchovými motory

Značky aut s nejnižší průměrnou cenou oprav poruch motorů
Značky aut s nejnižší průměrnou cenou oprav poruch motorů detailněji
Mezi modely vládnou ty dražší
Na řádcích výše jsme zmínili pouze jednu prestižní automobilku, a sice Mercedes. Člověk by proto mohl logicky usuzovat, že provoz prémiových vozů není zrovna levný - tak tomu není vlastně již z podstaty věci, neboť mají třeba větší motor či větší kola a proto na více přijde třeba i palivo i pneumatiky. Jenže opak se do značné míry stává pravdou, neboť nejméně často se ikonka kontroly motoru objevuje u Audi Q5. Navíc nejčastěji je jejím důvodem špatný senzor, veškerá oprava tak vyjde opravdu levně.
Nicméně pohled na další tabulku jednoznačně potvrzuje pravidlo, že s mainstreamovými vozy jsou spojeny „mainstreamové“ náklady. Pokud se vám tedy porouchají Hyundai Tucson či Accent, v servisech necháte v průměru méně než 1 600 Kč. Tyto modely pak sice nejsou mezi těmi, kterým by se ikonka aktivovala nejméně často, což znamená, že danou sumu budete muset platit opakovaně, nicméně sama značka celkově v tomto ohledu je na třetí příčce - náklady s ní spojené tak vlastně nebudou enormní nikdy.
Modely aut s nejméně poruchovými a příčinami poruch
Modely aut s nejnižší průměrnou cenou oprav poruch motorů
Vládci svých tříd jsou nejčastěji z Japonska
Ve finále můžeme zmínit ještě členění dle karosářských variant, které taktéž favorizuje hlavně vozy již zmíněných značek, tedy zejména těch japonských. Kupříkladu segment kompaktních vozů je dominantou Hondy, jenž ostatně získala i vítězství mezi středně velkými auty a bezpočet druhých či třetích míst v dalších třídách. Tedy co se nejmenší četnosti poruch týče. Vedle toho však Japonci nemají špatné skóre ani v případě nákladů na opravy, Hondu Odyssey totiž najdeme na všech třech příčkách mezi minivany.
Poukázat pak ještě můžeme na segment velkých pick-up trucků, jenž se povětšinou vyznačuje objemnými a výkonnými pohonnými jednotkami. Některé z nich pak sice již přešly i na nižší objem a přeplňování, povětšinou však jde o letité konstrukce, u nichž již byly veškeré porodní bolístky vychytány. V praxi to tedy znamená, že takový Ford F-150 vás bude nechávat ve štychu nejméně ze všech, nejlacinější je pak oprava Ramu 2500, kde zaplatíte pouze 166 USD (3 800 Kč). Downsizing touto optikou žádná velká výhra není...
Nejlepší auta jednotlivých tříd z hlediska poruchovosti motorů i cen oprav
Nejlepší auta jednotlivých tříd z hlediska poruchovosti motorů
Nejlepší auta jednotlivých tříd z hlediska cen oprav motorů
Pokud nechcete kupovat zajíce v pytli, jeví se dle Američanů jako největší jistota Toyota Prius c. Její hybridní ústrojí je navíc globální, pořídit se tedy dá také u nás
Zdroj: CarMD
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nejnovější články
S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
před 3 hodinamiMajiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
před 5 hodinamiNevzhledné elektrické Audi A6 je propadák, hůř se prodává jen hrstka okrajových modelů. Přichází tak stotisícové slevy
před 6 hodinamiTak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
před 8 hodinamiVW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.10. 15:36 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.10. 14:57 - GeneHawkins
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.10. 13:44 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.