Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Změny v bodovém systému detailně: nezůstane kámen na kameni
14.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Bodový systém se podle ministerstva má zjednodušit a zavést nové i zrušit dvojí tresty. V některých případech se snaží, ve výsledku ale vše zesložiťuje.
Český bodový systém je ve své současné podobě zcela neúčinný. Měl sloužit k tomu, aby dostal nebezpečné řidiče ze silnic, seznam nejčastěji bodovaných přestupků ale ukazuje, že realita je úplně jiná. Vedou banality a „vybodovávají” se šoféři stěží označitelní za nebezpečné a na ty ostatní - ve spleti tvrdších trestů stojících nad celým systémem - body nijak nedosáhnou. Řešení tak jen trestá ty, které by trestat nemuselo a nemotivuje ty, které by motivovat mělo. Podrobně jsme o tom mluvili nejednou a jsou to jistě i důvody, proč řada z vás, čtenářů, vyjadřuje v diskusích podobné názory.
V únoru letošního roku avizovalo ministerstvo dopravy, že chystá v bodovém systému a také v peněžitých pokutách a udělování trestů zákazu řízení změny. To může být vítaný krok, protože prostor k nápravě věcí je opravdu velký. Jaké konkrétně změny by to měly být, jsme přiblížili zhruba před dvěma měsíci, kdy se o návrhu hovořilo. Tehdy to byl skutečně jen návrh.
Ten se za ony dva měsíce pořádně rozrostl - byl finalizován, dalo by se říci. Stále to ale je jen návrh, nikoliv platný zákon. Novinek by měl přinést spoustu a ty, které jsme přiblížili v únoru, zůstávají na svém místě. Pár dalších ale bylo změněno a také máme potvrzení toho, že za určité překročení rychlosti nemá být člověk „bez papírů” automaticky při jediném porušení předpisů, ať už má bodů kolik chce. To bylo a je jedním z vadných ustanovení současného řešení.
Konkrétněji - za překročení rychlosti o 40 km/h a více v obci, resp. 50 km/h a více mimo obec dosud řidič přišel na 6 měsíců až 1 rok o řidičský průkaz, a to vždy. A ještě k tomu dostal 5 trestných bodů, asi na cestu autobusem. Nová úprava sice zvyšuje maximální hranici pokuty ve správním řízení z 10 na 25 tisíc korun a bodové hodnocení z 5 na 6, ale ruší samozřejmé odebrání ŘP a zavádí fixní blokovou pokutu 5 tisíc korun.
Podobným způsobem se mění překročení rychlosti o 20 - 39 km/h v obci a 30 - 49 km/h mimo obec - peněžitý trest ve správním řízení roste na dvojnásobek, na 10 tisíc korun, a máte dostat 4 trestné body. Pokud ale takto překročíte rychlost 2x během jednoho roku, nepřicházíte o ŘP na 1 - 6 měsíců, „jen” dostanete další čtyři body a zaplatíte další pokutu, ať už ve správním řízení nebo v řízení blokovém, kde je fixní sazba 2 500 Kč.
Změny vidíme také v překročení rychlosti o více než 10 km/h, kde nově hrozí ve správním řízení pokuta až 5 tisíc korun, v blokovém řízení z rozsahu 0 - 1 000 Kč roste na fixních 1 500 Kč. Tyto tři fixní sazby v blokovém řízení, 1 500, 2 500 a 5 000 Kč přibyly u spousty přestupků a mají odstranit smlouvání, ovšem také znamenají šanci řešit přestupek „domluvou” blízkou nule.
Změn je docela hodně a ty v rychlosti jsou jen některými z nich. Níže najdete kompletní tabulku úprav v sazebníku peněžitých pokut a bodového systému. Zdůrazňujeme znovu slovo návrh - není to finální řešení, proto také MDČR očekává připomínky. Uvedlo i e-mailovou adresu, na kterou může kdokoliv takové poznámky do 13. května 2016 poslat: pripominky@mdcr.cz
Kompletní přehled navrhovaných změn v bodovém systému
Ministerstvo dopravy v minulosti naznačilo, že okamžitý zákaz řízení má být jen za skutečně závažné přestupky. Vidíme, že v případě rychlosti v souladu s tím postupuje, ovšem změna je i u jízdy v protisměru na dálnici, tedy chování, které může velmi snadno způsobit problémy nejen přestupci, ale také ostatním účastníkům silničního provozu. Zde byl dosud stanoven zákaz řízení na půl roku až rok, nyní se sice má zvýšit pokuta na maximálně 25 tisíc korun, ale zákaz řízení mizí. Bodové hodnocení v tomto případě klesá ze 7 bodů na šest, což je také zmírnění trestu, nicméně ukazuje to na princip „dvakrát a dost”. Jak jsme uvedli už minule, počty bodů se ze současných rozmanitých čísel mají změnit na 2, 4 a 6, podle závažnosti přestupku.
Jistě jste si všimli ohromujících horních hranic některých pokut, ve srovnání s většinou okolních zemí až absurdně vysokých. Není to ale vše, maximum stoupá až k 75 tisícům korun u některých přestupků, zejména souvisejících s alkoholem. Dovedeme si představit, že někdo, kdo pod vlivem alkoholu nabourá 51 aut v jedné ulici, by byl vhodným kandidátem na takovou pokutu. Přestupek s názvem „Řízení vozidla ve stavu vylučujícím způsobilost z důvodu požití alkoholu nebo jiné návykové látky”, kde se má horní hranice pokuty zvýšit na oněch 75 tisíc, má nově i přísnější postih zákazu řízení - na rok a půl až tři roky.
Bodovaných přestupků také přibude. Jedním z těch nových má být nedání znamení o změně směru jízdy, typicky údajně v případě, že pomalu jedete a hledáte parkovací místo - a když ho najdete, zabrzdíte a začnete do něj couvat bez blinkru. Za typičtější případ však považujeme spíš změnu jízdního pruhu bez blinkru, které může znamenat mnohem větší problém. Protože když brzdíte, abyste zacouvali do parkovacího místa, rozsvítí se brzdová světla. V každém případě hrozí 2 trestné body a pokuta až 5 000 Kč ve správním řízení, až 1 500 Kč v blokovém řízení.
Další navrhovanou změnou, která je hodná zmínky je tzv. řidičák na zkoušku. Pojmenování to není úplně přesné, ale ono zkušební období skutečně má být zavedeno. Kdo získá poprvé řidičský průkaz, lhostejno zda na motocykl či na auto a bez ohledu na to, kolik mu je let, má mít první dva roky prostor jen na 6 trestných bodů. Až po dvou letech by se hranice vybodování zvedla na 12, jako u všech ostatních řidičů. A když řidič s dvanáctibodovým limitem dosáhne 6 bodů, měl by od úřadu dostat vyrozumění.
Změn je skutečně hromada, tento článek berte jen jako výčet těch podstatných a zčásti i doplnění víckrát zmíněného článku z února, tabulkový přehled je výmluvnější. Jsou ti také dvě verze navrhovaného znění zákona, který si dle libosti můžete stáhnout a prostudovat (první a druhá, vždy PDF). Ovšem, bude to zábavné jako... no, jako čtení textu zákona.
Z našeho pohledu se ministerstvo snaží, ale nevydalo se úplně šťastným směrem. Některé změny jsou k lepšímu, bodový systém by ale potřeboval v prvé řadě zjednodušit a zpřehlednit. Takto se stane ještě složitějším, nepřehlednějším a sám o sobě beztak nevyřeší reálné problémy na našich silnicích. Jako příklad můžeme vzít velmi často se objevující zprávy o tom, že někdo pod vlivem omamných látek a obvykle s vysloveným, v některých případech i vícenásobným, zákazem řízení ujíždí policistům, popř. někde způsobí vážnou dopravní nehodu. Zásadní změnu tady vyžaduje nejen sankční systém, ale především princip fungování orgánů vynucujících dodržování dopravních pravidel.
Ty by se měly přestat soustředit na řešení snadno odhalitelných přestupků vágně souvisejících s nehodovostí a začít se věnovat věcem, které představují buď zásadní ohrožení bezpečnosti na silnicích nebo plynulosti provozu. Za první uveďme příkladem nebezpečné předjíždění, za které mimochodem nepovažujeme přejetí plné čáry na dlouhém rovném úseku, či nevěnování se řízení. Za druhé pak chování řidičů kamiónů, které dnes už těžko označí za krále silnic, jak tomu bývávalo kdysi v minulosti.
Proto, když už k tomu samo ministerstvo dopravy vyzývá, dejme mu vědět, co si o změnách bodového systému a o něm samotném opravdu myslíme. Nemusíte psát jen email, vyjádřit se lze také na Facebooku. Teď je, zdá se, šance opravdu říci své k věci, která nás každodenně ovlivňuje.
Podle plánu ministra Ťoka by měly být některé pokuty vyšší (ilustrační foto)
Zdroj: MDČR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis