Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zapomenutý elektrický propadák Fordu nikdo nechce ani jako ojetinu, ladem zůstává přes obří pokles ceny
2.10.2023 | Petr Prokopec
Už před léty mohl Fordu otevřít oči pokus elektrickou verzí jinak mimořádně populárního modelu, který skončil naprostým fiaskem. Dnes se Focus Electric prodává jen jako ojetina, ani za zlomek původní ceny ale nikdo nechce auto s 11 let starými bateriemi, které zklamal i jako nové.
Chcete slyšet vtip? Dobrá, co si takhle koupit ojetý Ford Focus Electric? Nepřijde vám to vtipné? Tak se tedy na věc podíváme trochu vážněji . Vrátit se kvůli tomu budeme muset až do roku 2011, kdy se tento nesmysl objevil v prodeji poprvé. Tehdy hatchback modrého oválu dostal baterie o kapacitě 23 kWh, které dle americké EPA měly stačit na pouhých 122 kilometrů dojezdu. S modernizací v roce 2017 pak přišlo zvětšení paketu na 33,5 kWh, což vyústilo ve 185kilometrový dojezd.
Data spojená s Evropou pak sice byla lepší, ovšem jen kvůli odlišné metodice měření, technika byla stejná. Ceny ale zamířily ještě výš, neboť na starém kontinentu si modrý ovál účtoval za tento vůz o poznání víc - místo 39 990 dolarů šlo o 39 990 Eur. Dle přepočtu ze srpna 2013, kdy Focus Electric teprve dorazil na evropské trhy, šlo o víc než 1 milion korun. Tedy o trojnásobnou sumu oproti spalovacímu základu. Úspěch se nepřekvapivě nedostavil.
Fordu to mohlo otevřít oči a donutit jej zamířit rozumnějším směrem, on ale naopak míří jen tím elektrickým. Focus je dnes k dispozici už jen na trhu s ojetinami, ani tam ale neboduje. A leccos s tím má do činění už fakt, že výroba auta skončila v roce 2018. I nejmladším kusům je tedy pět let, což logicky bude mít vliv na degradaci beztak mizerných baterií. V případě těch nejstarších navíc již ani nemůžete počítat s tovární garancí, snadno tak můžete již druhý den po koupi jen koukat na tmavou palubní desku, která se nerozbliká ani po desátém otočení klíčku. Koupě nového paketu vás přitom bude snadno stát víc než samotný vůz.
Auto se tak nesetkává se zákazníky ani v bazarech, třebaže ceny startují okolo 8 000 Eur (tedy na méně než 200 tisících Kč) za auta s nájezdem klidně po 40 tisíc km. S tímhle autem se prostě nedalo nikam dojet, a tak s ním skoro nikdo ani pořádně nejezdil. Přesto přišel o víc jak 80 procent pořizovací ceny a je otázkou, proč by byť jen 200 tisíc měl někdo za takové auto dát. S autem máte pomalu jistotu, že na původní paket baterek víc než 100 km na nabití nedáte, zvláště při poklesu venkovní teploty. U novějších aut se pak majitelé snaží dostat zpátky co nejvíce z peněz, které zaplatili. Bohužel však zapomínají na to, že i dnes je lepší spalovací vůz levnější než horší elektrická ojetina.
Co se spolehlivosti týče, výchozí spalovací Focus má největší potíže s motory a převodovkami. To u elektrické verze odpadá, na druhé straně však v jejím případě můžete počítat s větší zátěží brzd a podvozku, za čímž stojí výrazně vyšší hmotnost (1 296 kg versus 1 651 kg). Poměrně vysoké ceně pak ani v nejmenším neodpovídají laciné plasty, uvnitř je tak třeba hlavně při přejezdu nerovného povrchu počítat s vrzáním. A v závislosti na péči předchozího majitele také se škrábanci či skvrnami na čalounění.
Ojetý Ford Focus Electric je skutečně vtip, ovšem velmi špatný. A nemůže tomu ani být jinak, špatný vtip byl totiž tento vůz už jako nový. I proto se ho v rámci celé Evropy v roce 2015 prodalo jen 70 exemplářů, zatímco o rok později registrace klesly dokonce na pouhých 63 kusů. Hned následující sezónu to tedy vůz na starém kontinentu zabalil. Reakce Fordu? Zesílení elektrických tlaků, popř. zešílení, jedno z toho to bude. Může se pak někdo divit, že to Fordu dnes nejde a u nás letos prodal pouhých 40 elektroaut, zatímco skoro pohřbil odbyt čehokoli jiného?
Focus Electric lze vnímat jen jako vyhazování peněz. Bylo to tak u nového auta, platí to i o ojetiny. Není divu, že ani pár dostupných aut na trhu nikdo nechce za pětinu původní ceny s minimálním nájezdem. Foto: Ford
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 40 minutami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 2 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 3 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 5 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva