Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Za co dnes také dávají v Rakousku českým řidičům pokuty? Tady jde jenom o peníze
5.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jsou místa a chvíle, kdy vymáhat nejvyšší povolenou rychlost smysl má. A pak jsou momenty, kdy jde jen o peníze. Tohle je ten druhý případ.
Letos na jaře jsme na základě zpráv od vás psali o tom, že českým řidičům začaly ve velkém chodit pokuty ze zahraničí, zejména pak z Rakouska. Z dostupných informací pak bylo zřejmé, že Rakušané chopili novou příležitost danou evropskými směrnicemi za pačesy a českým řidičům přímo posílají pokuty i za banální přestupky, typicky drobná překročení nejvyšší povolené rychlosti, „ohodnocené sumami” v ne zrovna banální výši.
Nechápejte nás špatně, nevoláme po ignoraci nastavených pravidel, rozumný člověk ale jistě chápe, že není měření jako měření, není překročení rychlosti jako překročení rychlosti. Není zkrátka to samé, pokud se někdo v půl osmé ráno prohání před školou stovkou a pokud někdo v hluboké noci po liduprázdné dálnici jede 120. Rakouští policisté to za normálních okolností rozlišují a na místech, kde to nemá smysl, ani neměří. A pokud se k tomu přece jen uchýlí, při pokutování jsou velmi mírní, mnohem „levnější” než jejich čeští kolegové. To ale jen když vás změří přímo - měření pomocí automatizovaných systémů zjevně probíhá za jiných pravidel.
Podělili jste se s námi v uplynulých měsících o několik případů, kdy jste byli rozezleni z udělené pokuty rakouskými úřady ve výši obvykle 50 a více Eur za drobná překročení dálničních limitů. To může a nemusí být problematické, za všechny příklady ale uvedeme jeden jasně dosvědčující, že Rakušané na novém systému udělování „přeshraničních” pokut jen rýžují peníze. A navzdory svým slovům tím bezpečnost silničního provozu nesledují ani náhodou.
Od čtenáře jsme dostali precizní dokumentaci jednoho přestupku v německém i českém jazyce, který sám popisuje slovy takto: „Jel jsem s rodinou v červenci na dovolenou na jih přes Linz. Jeli jsme přes noc, aby cesta co nejrychleji ubíhala, přesto jsem se držel rychlostních limitů, nemám ve zvyku jezdit výrazně rychleji, obzvláště ne s dětmi. Na dálnici A7 jsem měl puštěný tempomat na 130 km/h a krátce po 4. hodině ranní jsme se přiblížili Linzi. Na sjezdu do Linze jsem vyřadil, neboť vím, že se tam rychlost snižuje na 100 km/h, takže akorát doklouzám k průjezdu městem a přepnu tempomat na stovku.”
„Rychlost je ale na 100 km/h omezená už v onom sjezdu, asi kvůli kolonám, které se tam občas přes den vytváří. Ve 4 hodiny jsme ale za celou cestu Rakouskem potkali asi 3 auta a tady nejel vůbec nikdo, takže překvapivá kolona nepřipadala v úvahu. A je to pořád standardní dálnice s lesem po obou stranách. Najednou ale přišlo bliknutí a bylo jasné, že nás změřili.”
Toto místo známe a sám fakt, že na něm Rakušané měřili rychlost, není až tak zavrženíhodný - kvůli možným kolonám tu snížení rychlosti má smysl. Ale ne ve 4 ráno. V takovém případě byste asi stejně jako my čekali, že drobné porušení rychlosti nechají v Rakousku plavat, neboť jen fakt, že je tam umístěné měřící zařízení neznamená, že musíte rozdávat pokuty. Ale chyba lávky. Čtenáři přišlo to, co si můžete do detailu prostudovat níže (vybrané detaily byly na přání čtenáře začerněny kvůli nemožnosti jeho spojení s konkrétním přestupkem, máme ale k dispozici originál) - pokuta na 50 Eur (cca 1 300 Kč) za jízdu rychlostí 118 km/h po liduprázdné dálnici ještě daleko od města. Ve 4:14 ráno. Cestou z kopce.
Pokuta je prý za „přestupek ohrožující bezpečnost silničního provozu”, což zní s ohledem na okolnosti nanejvýš absurdně. Člověku, který na tomto místě ve 4:14 ráno vůbec zpomalí ze 130 km/h, protože pro to není vůbec žádný faktický důvod a výrazné klesání to nedovolí jen tak, bychom dali medaili za obdivuhodný nadstandardní respekt k pravidlům silničního provozu. Rakušané to vidí jinak - chtějí 1 300 Kč za něco, co nepředstavuje absolutně žádný problém pro nikoho a nic. A kdyby na tomto místě měli digitální značky, v noci ani rychlost nesnižují, protože to prostě není nutné.
Co k tomu dodat? Snad jen to, že jsme zklamáni. Místo toho, aby byla nová pravidla využita ke snazšímu potrestání lidí, kteří se na silnici chovají nebezpečně, jsou využívána jen k snazšímu rozdávání pokut těm, kteří jsou ohleduplní a nad svou jízdou přemýšlí. To je dobré skutečně jen pro rakouskou státní kasu, pro nic a nikoho jiného.
Pokud máte vy nějaké čerstvé zkušenosti s „přeshraničním” udělováním pokut, podělte se o ně v diskuzi. Alespoň si i další čtenáři udělají obrázek o tom, jak to v této věci chodí...
Rakušané za „přestupek ohrožující bezpečnost silničního provozu” označují jízdu rychlostí 118 km/h na dálnici ve 4 hodiny a 14 minut ráno
Majiteli vozu velkoryse dávají ovšem možnost „svést” to na někoho jiného
V těchto místech byl onen ohrožující přestupek zaznamenán - na dálnici ještě daleko před začátkem byť jen dálničního průjezdu městem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 2 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 3 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 5 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva