Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vyplatí se koupit některými dál vytouženou Škodu Fabia RS TDI, když její ceny konečně padly?
27.3.2021 | Mirek Mazal
Naftová Fabia RS byla kdysi autem snů svého druhu. Šlo o rychlé, úsporné, vybavené a dál praktické mini. Léta se její ceny držely velmi vysoko, teď ji můžete koupit za desetitisíce. Ale měli byste?
Škoda Fabia označená písmenky RS byla ostřejší variantou odvozenou ze standardního hatchbacku. Světovou premiéru si odbyla skoro přesně před 18 léty, v březnu 2003 na ženevském autosalonu. Vzhledově byla laděna do lehce sportovního tónu, například přední nárazník s integrovaným spoilerem byl z výroby kvůli homologačním kritériím vysunut dopředu a interiér s tvarovanými sedadly a výraznějším bočním vedením naznačoval talent k akčnějšímu svezení. Mnoho řidičů si optickou podobnost pletlo s provedením WRC jako takovým a rádi se podle toho chovali na silnici.
Závodního ducha poněkud potlačoval přeplňovaný naftový motor 1,9 TDI PD s výkonem 96 kW (131 koní) a 310 Nm v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. Na škodovkou značenou písmeny RS to nebylo mnoho ani svého času, vůz se ale vyznačoval dobrým poměrem výkonu a spotřeby paliva. I dnes by byla Fabia RS první generace dobrou volbou, bohužel je většina po náročné službě v rukou nevybouřených majitelů.
Lepší výběr se najde v zahraničí, ani tam to ale není žádná sláva. V celém Německu je dnes na prodej pět aut, z nichž to nejzachovalejší má najeto 144 tisíc km. Typičtější jsou nájezdy ještě vyšší - Fabie RS s 200 a více tisíci km je standard, s více jak 300 tisíci km pořád obvyklá věc. A vůz to obvykle nemá problém vydržet, známe jeden exemplář s více jak 500 tisíci km a pořád se má docela k světu. Žádoucí je pochopitelně sáhnout po voze co nejméně jetém, i tak je ale třeba se zaměřit na několik oblastí, aby se zdánlivě dobrý výběr časem neprodražil.
Z hlediska motorového prostoru je potřeba zmínit jednoduché turbodmychadlo, které samo o sobě málokdy způsobuje potíže. Občas dochází k poklesu výkonu doprovázené rozsvícenou kontrolkou na palubní desce, což bývá nejčastěji způsobenou tzv. váhou vzduchu. Mohou se objevit úniky kapalin okolo vysokotlakého čerpadla. Hlučný projev dieselové jednotky a černý kouř z výfuku naznačuje opotřebovanou vačkovou hřídel, výměna se prodraží. Pozor na rozvody a vodní čerpadlo - měly by být měněné každé čtyři roky nebo 120 000 kilometrů.
V oblasti převodovky hrozí použitým Fabiím RS opotřebované spojky po nešikovném majiteli. Pokud se při zkušební jízdě nedá plynule řadit všechny rychlosti, přijde nutnost vyměnit součásti převodového ústrojí. Vyplatí se rovnou investovat do nového setrvačníku. Další díly, které není radno vynechat kontrole, jsou tlumiče, kde se vyplatí zkontrolovat netěsnosti. Trpí také zadní pouzdra předních ramen kvůli těžkému motoru před přední nápravou.
Doporučuje se nespěchat s prohlídkou. Je nutné pečlivě postupovat krok po kroku a nepodcenit ani rezavé fleky znamenající pravděpodobně neodbornou opravu. Něco o historii napoví vlhko pod předními koberci v interiéru, kam občas pronikala voda přes pylový filtr kvůli ucpaným ostřikovačům. Mokré louže vzadu pod nohama teoreticky odhalí netěsnosti dveří. Uvnitř kabiny stojí za to pomačkat postupně všechny ovladače a počkat na odezvu jednotlivých funkcí, nebylo by překvapením, kdyby nefungovalo foukání topení v pozici 1, 2, 3, ale jen na úrovni ovladače 4, takto se projevuje vadný rezistor.
Na evropském trhu je možné rozlišit několik kategorii Fabií z hlediska cenové nabídky. První kategorie do cca 70 tisíc Kč čítá vozy s vysokým nájezdem z let 2003 až 2004 mající doklady o částečné či úplné historii. Druhá kategorie mezi cca 70 a 100 tisíci Kč reprezentuje výběr vozů z let 2004 až 2007 se středními nájezdy, často čerstvě vyměněnými rozvody a vodním čerpadlem - už takové jsou ale na trhu výjimkou. Třetí skupina za více než 100 tisíc Kč už jsou velmi zřídka nabízené kusy s omezenými nájezdy a velmi dobrým stavem blízkým originálnímu. Výše už se pochopitelně pohybují jen ty nejméně ojeté nejlépe a nejlépe udržované modely.
Je to pořád dost peněz na vždy morálně a někdy i fakticky 18 let staré auto, ale jsou to konečně částky, za které si solidní kus může dovolit koupit i méně majetný řidič. Pokud byste po první Fabii RS TDI zatoužili, důležitý je vhodný výběr, inteligentní požadavky, ale hlavně pořádná prohlídka všech míst s důrazem na výše zmíněné typické problémy. I z první Fabie RS pak může být výhodně koupený, dlouhověký hbitý sluha s nízkou spotřebou.









Stále vyhledávaná Fabia RS první generace může být levný a hbitý dopravní prostředek pro spořivého majitele, je ale třeba natrefit na hezký kousek a dát si pozor na typická úskalí. Ilustrační foto: Škoda Auto
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá včera 15:00
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
Nejčtenější články
Francouzský rodinný ideál skončil po 4 letech pro nezájem, dnes jako levná ojetina překvapí svou spolehlivostí, hlavně jako diesel
25.3.2025Volný pád Stellantisu pokračuje. Další nepovedený restart slavné značky znamená propad prodejů až o 73 procent
26.3.2025Drzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025Peugeot si zadělal na propadák. Do nabídky vrátí model GTi, jenže v provedení, o které nikdo nestojí
26.3.2025Číňané ukázali, s čím skutečně chtějí ovládnout Evropu. Toto je jejich nový kombík se spalovacím motorem
26.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva