Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vyhněte se selháním auta v zimě, s touto přípravou vás máloco zaskočí
13.11.2018 | Mirek Mazal
Vypadá to, že po týdnech otálení je příchod letošní zimy konečně na spadnutí. Pokud si ji chcete jako řidiči užít a nestát se její obětí, alespoň tuto přípravu auta i vás samých byste měli podstoupit.
Na polovinu listopadu je i v tuto chvíli nemístně teplo, druhé babí léto tu s námi ale nebude věčně. Během dalších dnů se má citelně ochladit a pokud dlouhodobé předpovědi nepřehánějí, skutečně teplé dny už se nevrátí. Pro nás motoristy to znamená včas nachystat automobil i sebe na teploty pod nulou, neboť až zima definitivně udeří, bude pozdě cokoli dohánět.
Inspirováni tipy kolegů z chladnějších míst světa jsme se tedy rozhodli dát dohromady pár tipů na zimní přípravu, s jejichž dodržením by vás neměla zaskočit ani ruská zima, natož pak ta česká. Tady je sedm zásadních kroků zohledňujících i naše zkušenosti, nad jejichž následováním je vhodné se přinejmenším zamyslet.
1. Zajistěte si věci, které v létě neupotřebíte
Správná příprava na chladné měsíce začíná v obchodě nebo ve vlastních zásobách kdesi v hloubi garáže či sklepa. Jsou zkrátka věci, které v létě neupotřebíte, a tak je z auta buď vědomě vyndáte, nebo se v jeho průběhu ztratí neznámo kde. Minimální výbava by tedy měla zahrnovat:
• Zimní tekutinu do ostřikovačů, kterou je dobré hned nalít do nádržky umístěné obvykle v motorovém prostoru. Není nutné, ba dokonce ani vhodné čekat na příchod ledových dnů, neboť když vám kapalina ostřikovače jedno zmrzne, dolití nemrznoucí směsi už nepomůže, alespoň ne okamžitě. Zatím bude stačit kapalina s bodem tuhnutí okolo mínus 10 stupňů Celsia, za měsíc by bylo lepší odolnější směs. Šetřit se tu moc nevyplatí - nejlevnější náplně mohou mít problém s deklarovanou schopností nezměnit skupenství, navíc obvykle moc nevoní.
• Kartáč nebo košťátko na očištění světlometů se také hodí, protože pak před odjezdem snadno umyjete zašpiněná světla nebo jiné části vozu. Problémem jsou zimní nánosy nečistot nebo sněhu hlavně na oněch světlech, neboť vydatně snižují svítivost a tedy snižují viditelnost. Brzká tma z toho rychle udělá velmi nepříjemný problém.
• Vyplatí se koupit novou škrabku na skla, pokud loni dostala zabrat, nebo se někam zatoulala. Pořádný nástroj na led a sněhovou pokrývku zpříjemní dolování zapadaného automobilu. Je potřeba škrábat s rozvahou, násilné odstraňování ledu může zanechat stopy na skle.
• Pro starší vozy využijete i přípravek na odmrazování zámků. Nejmenší tuba vám nebude překážet ani v kapse u kalhot a jen malé množství rozmrazovače postačí na to, aby se klíček dostal do zámku, když je to nezbytně nutné.
Obstarání elementárních prvků zimní výbavy auta je úplný základ. Nabírat mohou různých podob, každému lépe vyhovuje něco trochu jiného
Základ bychom měli, toto relativně levné zajištění potřebných věcí je prvním stupněm boje proti nástrahám zimy. Připravit na zimu je ale třeba také auto i sebe sama. Následující rady se mohou někomu budou přijít fádní, ale všechny mají své opodstatnění.
2. Vysušte zámky, ošetřete těsnění
Nejen po mytí automobilu nebo po vydatném podzimním dešti se před poklesem teplot hodí vysušit zámky a kliky dveří. Zvláště u starších vozů s jednoduššími gumovými těsněními je pak vhodné ošetřit i ta silikonem, aby byla odolná proti přimrznutí. Obětování několika podzimních minut šermování s fénem a silikonovým sprejem může zkrátit následné dobývání se do vozu s párou jdoucí od pusy.
Vysušením zámků a ošetřením gumových těsnění si můžete ušetřit spoustu pozdějších starostí
3. Zkontrolujte autobaterii a stěračů
Baterka postupem času jen slábne a více než pár let nevydrží žádná. A jak už to bývá, službu s příchodem zimy vypoví v momentě, kdy se to nejméně hodí. Vhodné je nechat si změřit kondici akumulátoru (zvládne to snad každý autoservis, pokud si s tím neporadíte sami) a případně popřemýšlet o výměně za nový. Na Nový rok se bude těžko shánět, když bude potřeba vyrazit na cesty.
Stěrače jsou další věcí, kterou v létě sotva můžete upotřebit jen velmi nahodile, v zimě ale může být třeba i den co den. O stav stěračů se z řidičů nezajímá skoro nikdo, dokud není pozdě. A nejde tu jen o komfort, zastříkané a neostíratelné okno je častou příčinou úplně zbytečných dopravních nehod. Nemá smysl kvůli pár minutám a případně i korunám něco takového riskovat.
4. Zkontrolujte provozní kapaliny
Podobně jako kondici akumulátoru je možné prověřit i stav chladící kapaliny. Bod jejího tuhnutí buď znovu ověří v autoservisu, nebo to stylem pokus-omyl zvládnete také doma. Podstatná pochopitelně není jen odolnost směsi proti nízkým teplotám, ale i množství chladiva jako takového. Nesmí jej být málo, ale také pozor na to, aby jej po případném doplnění nebylo moc - obojí může znamenat problém.
Při kontrole není vhodné zůstat jen u chladící kapaliny, zkontrolovat se vyplatí i množství a stav oleje a pochopitelně také množství kapaliny v ostřikovači a její charakter. Letní směs, která si dobře poradí s hmyzem na čelní skle, vám nebude úplně k užitku, až v -10°C pojedete za kamionem, který čelnímu sklu vašeho auta dopřeje pravidelnou dávku zmrazků ze silnice.
5. Zkontrolujte světla
V zimě není jen... zima, toto období s sebou přináší i mnohem kratší dny. Zatímco tedy po zbytek roku si při jízdách autem snadno vystačíte s dvojicí povinných denních světel vpředu, v zimě jich musí dobře fungovat mnohem více. Fakt, že s sebou už nemusíte vozit žárovky, na tom nic nemění. Většina moderních aut má naštěstí kontrolky, které vás na případný nedostatek upozorní, prověřit stav osobně ale nebude tak jako tak na škodu. Nemusíte kvůli tomu ani vystupovat, zvládnete to během chvíle sami i před výlohou nejbližšího obchodu.
Nejde navíc jen o žárovky, ale i o čistotu světel. Za podzimních dní, kdy u nás navíc stále nebylo nouze o poletující hmyz, mohou být světla zašpiněná i tak, že se jejich svítivost zhorší o desítky procent. Vzít je doma mokrým hadrem - když už nechcete mýt před zimou celé auto - bude práce na chvíli a ranní či večerní cesty do práce a z práce vám to citelně zpříjemní.
6. Zkontrolujte nebo vyměňte pneumatiky
Na první pohled ohraná písnička, jenže ani o pneumatiky se lidé nestarají. A když ano, končí jejich péče u toho, že si nechají prohodit pneumatiky z letních na zimní, nebo si sami vymění celá kola. V prvním případě lze alespoň věřit (lepší je ovšem ověřit), že jejich kondici a správné nahuštění ohlídá pneuservis, v tom druhém ale leckdo věří, že loňský bude dobrý i letos. A to vážně být nemusí.
Nedávno jsme probírali, jak důležitá je správná péče o tlak a platí to i v případě těch zimních. Ani nejlepší obutí vám nebude moc platné, pokud k povrchu přilne třetinou své plochy kvůli špatnému nahuštění a ještě si ho tím zničíte. Samotné použití zimních pneu nemá smysl řešit. Někdo dá na časové rozmezí teoretické zákonné povinnosti (není u nás paušální, vyžaduje sníh nebo led na silnici), jiný přezouvá s klesajícími teplotami, další čekají na první námrazy či sníh. Ať už jste z kterékoli skupiny, přezujte včas, zejména moderní letní pneu se směsí orientovanou na maximální výkon na suchu či mokru v zimě na sněhu nebo ledu prostě nefungují.
7. Jezděte s citem
Na zimní provoz je třeba „přepnout” nejen auto, ale i sebe sama. Přístup k řízení, který je bezproblémový v létě, je v zimě rázem nebezpečný, neboť na všechno je třeba si nechávat více času. Můžete mít auto s pohonem 4x4, zimnímu pneu a nejlepší elektronikou, ani to ale nic nezmění na tom, že brzdná dráha je násobně delší, auto v zatáčce přestane držet stopu v poloviční rychlosti a ABS se spustí, jen co zavadíte o brzdový pedál. Je tedy třeba věnovat více citu v práci s volantem i pedály a ještě více předvídat. Spousta nehod totiž vzniká při prvních mrazech jednoduše proto, že se řidiči nepřizpůsobí nové situaci.
Správný přístup nelze popsat v pár větách, kdysi jsme ale věnovali celý rozsáhlý článek tomu, jak jezdit v zimě bez nehod. Na platnosti dodnes nic nepozbyl.
Inspirace: [https://drivetribe.com/p/avoid-a-winter-breakdown-with-these-GqNYKKQ8ShOIQNpgGg7G-Q Drive Tribe], Auto.mail.ru
Bleskovky
- Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
před 9 hodinami - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024 - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024
Nejčtenější články
- Němci chtějí znovu prodávat nová auta v Rusku a už se na to chystají. VW shání zaměstnance, Kreml není proti
19.11.2024 - V autech už 6 let povinný systém volání o pomoc odhaluje svou slabinu, majitelům odchází baterky za tisíce korun
19.11.2024 - Data o vývoji prodejů evropských aut v Číně ukazují brutalitu jejich úpadku, hra se dokonale otočila během pouhých čtyř let
19.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Unikla fotka na poslední chvíli odpískaného elektrického Jaguaru, firma v něm utopila neskutečných 30 miliard
19.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva