Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
VW TDI EA 189: máte v autě motor, co lže? Škody jsou jich plné
23.9.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Máme podstatně přesnější informace o tom, které motory TDI koncernu VW v Evropě jsou zasaženy tzv. Dieselgate. Máte jej v autě také?
Tip: Máme pro vás i seznam všech verzí modelů značky Škoda, které některý z postižených motorů používají.
Doplněno 30.9.: Nejprve VW a později i Škoda už oficiálně potvrdily, že dotčenými motory jsou opravdu 1,2 TDI, 1,6 TDI a 2,0 TDI řady EA 189. Přiložený seznam konkrétních dotčených agregátů tedy bude velmi přesný.
Doplněno 24.9.: Už je to oficiálně oficiální, německý ministr dopravy Alexander Dobrindt dnes sdělil Sky News: „Byli jsme informováni, že také v Evropě jsou vozy s diesely 1,6 a 2,0 ovlivněny manipulacemi, o kterých se hovoří.” Vzhledem k tomu, že naše neoficiální tabulka obsahuje zejména všechny myslitelné verze motorů 1,6 a 2,0 TDI řady EA 189, bude velmi věrně vystihovat již potvrzenou realitu. Agregát 1,2 TDI s ohledem na svůj malý objem, omezenou dostupnost a přítomnost v malých modelech značky ovlivněn být nemusí.
Čtěte také: Kdo další v Evropě podvádí při testech emisí? Snad všichni. A nic jim za to nehrozí.
Zdálo se, že po pátečním provalení skandálu s podvody při měření emisí a nedělním přiznání šéfa VW a následném kolapsu akcií skupiny Volkswagen na světových burzách už situace pro Němce nemůže být horší. Začali jsme tak celou kauzu rekapitulovat a dali dohromady 10 zásadních otázek a odpovědí, které vám leccos vysvětlí i dnes. To hlavní ale teprve mělo přijít.
Německý automobilový gigant, letos největší automobilka světa totiž včera v oficiálním prohlášení přiznal, že problém se netýká jen Spojených států, motory TDI s tzv. „odpojovacím zařízením” prodával na celém světě a v případě jejich jedné generace dokonce bez výjimky. Prohlášení firmy není zcela jednoznačné, chápeme jej ale tak, že software, který stojí za celým podvodem, je v neaktivní formě instalován v kde čem nesoucím označení TDI (VW v tiskové zprávě nespecifikuje), v plných 11 milionech motorů TDI s kódovým označením EA 189 je ale přítomen v aktivní formě. Je pochopitelně otázkou, co přesně dělá na trzích, které v době výroby této jednotky neregulovaly emise NOx (v Evropě norma Euro 5), o které zde jde především, tak přísně jako v USA, to nám ale bude muset říci sám Volkswagen nebo další vyšetřování.
Po zveřejnění této informace jste nás kontaktovali všemi možnými kanály s otázkou, zda pod kapotou svého vozu nemáte takový motor i vy. Odpověď jsme neměli, obrátili jsme se ale s otázkami na Volkswagen i naše zdroje v jeho české filiálce a získali jsme mnoho zajímavých informací.
VW a jeho lidé jsou totiž nezvykle sdílní. Firma volí strategii, která zachránila krk GM po srovnatelném (a možná ještě horším) skandálu s problematickým zapalováním některých aut, a tou je absolutní otevřenost, alespoň na oko. Proto také včera Koncern okamžitě vyrukoval s tak závažnou informací, jakou zmínka o 11 milionech postižených vozů nepochybně je. Nás ale zajímalo víc.
Pro představu přehled typů motorů a míst jejich výroby, které VW produkoval na vrcholu slávy TDI generace EA 189, mezi léty 2011 a 2012 - z dobové výroční zprávy Audi
Předně jsme chtěli vědět, o jaké další motory se jedná, pakliže VW uvádí, že software je instalován „také v dalších motorech aut Volkswagen Group”. Víme tedy, že se nejedná o jednotky V6 a V8, naopak jde také o některé motory řady EA 188 a také nových EA 288 plnících emisní normy Euro 5 a Euro5+. VW ovšem trvá na tom, že software má vliv na emise motoru za různých okolností pouze v motorech řady EA 189.
Chtěli jsme tedy také vědět, o jaké motory se přesně jedná, kolik jich bylo prodáno v různých zemích a jak může zákazník poznat, že jej má ve svém voze. Oficiální informace jsou zde skoupé - jde o motory EA 189 plnící normy Euro 5 a Euro 5+ vyráběné mezi léty 2009 a 2014 a VW teprve bude muset zjistit, kolik jich bylo prodáno na jednotlivých trzích po celém světě. Zákazník prý nemá možnost sám zjistit, jestli jeho motor je celým řešením vybaven.
To nás pochopitelně neuspokojilo a chtěli jsme mít alespoň představu o tom, kolik takových motorů se může nacházet v České republice. A samozřejmě, zajímalo nás, kolik jich může být v autech vyrobených Škodou (neboť tento problém se týká celého koncernu VW, nikoli značky VW) a v jakých modelech VW, Seatu a Audi mohou být přítomny. A nejvíce nás pochopitelně zajímaly modely Škody, jasné jedničky na českém trhu.
V oficiální rovině Škoda včera konstatovala, že motory TDI EA 189 nabírající dvojí tvář před testy emisí a při fungování v reálném světě do svých vozů v minulosti montovala a objevily se v druhých generací modelů Fabia, Octavia a Superb, dále pak do modelů Roomster, Rapid a Yeti. Škoda nicméně dodává, že „všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí.”
O těch starších to ale neplatí a slovo „starších” si vážně dejte do uvozovek. Výroční zpráva automobilky uvádí, že Škoda v roce 2013 použila ve svých modelech 68 892 motorů TDI EA 189 a dokonce téměř 100 000 kusů ještě v roce 2014. Šlo tedy do poslední chvíle před nástupem emisní normy Euro 6 o velmi používaný motor a Škody jsou jich opravdu plné. Jde o prakticky všechny donedávna používané common-railové TDI dvou objemů a mnoha výkonových variant.
S pomocí našeho zdroje jsme se pokusili dát dohromady seznam těchto motorů platný pro všechny koncernové vozy vyráběné v letech 2009 až 2014. Najdete mezi nimi velmi typické motory zejména Octavie II, Superbu II a Yeti, ale i mnohé motory Seatů, Audi a pochopitelně Volkswagenů. Jde o seznam neoficiální, a tak nemusí být úplný, byť portfolio řady EA 189 by měl reflektovat precizně. Pakliže ale bude seznam rozšířen o generaci EA 188 a EA 288, půjde o podstatně širší paletu jednotek sahající od slabých tříválců až po nejsilnější dvoulitry.
Motory TDI koncernu VW s funkčním „odpojovacím zařízením“
Tyto motory svého času reprezentovaly naprostou většinu dieselů, které koncern VW v Evropě dodával. Dotčeny mají být všechny vyrobené mezi léty 2009 a 2014
Pochopitelně - fakt, že Škoda je takto do skandálu zapletena, neznamená, že se na něm jakkoli aktivně podílela. Je to filiálka koncernu přebírající motory VW používané všemi jeho značkami a z celého skandálu může být překvapena stejně jako my. Musíme si tedy klást otázku, jestli je možné lokálně ladit koncernové motory pro vozy české značky a nevědět o tom, že před emisními testy sehrávají falešnou hru, o odpovědi ale spekulovat nemíníme.
Pokud jste na seznamu objevili motor svého auta, neznamená to v tuto chvíli nic, můžete jej dále legálně používat a neobávat se o jeho projev, efektivitu či životnost. A nakonec nevíme, jestli se obávat čehokoli jiného - zatím netušíme, jestli v Evropě nějaký podstatný problém vůbec existuje, to bude muset upřesnit v prvé řadě sám VW. A i pokud nějaký problém bude, půjde „pouze” o emise - Volkswagen opakuje, že z uživatelského hlediska i provozní efektivity nejsou motory nikterak negativně stiženy, to podle dostupných informací spíše naopak.
Dodat také můžeme, že většina čtenářů, kteří nás kontaktovali, jevila o vyšší emise pramalý zájem a spíše chtěla být informována kvůli možné svolávací akci, které by se raději vyhnuli. Může to být specificky český přístup, ale spíše odpovídá našemu tušení, že zákazníci celý celý problém jako újmu vnímat vesměs nebudou.
Další dění sledujeme a pokoušíme se zjistit víc. V obecné rovině se od včera nestalo mnoho nového - šéf VW se dále omlouvá, VW i další automobilky jsou pod palbou zájmu regulátorů a akcie i dnešek zahájily pádem. Nyní ovšem mírně rostou na ceně, možná se již odrazily ode dna...
Škoda Rapid 1,6 TDI je jedním z vozů, které mají pod kapotou dieselový motor problematické generace EA 189
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis