Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jaká německá města zakážou v roce 2019 vjezd dieselům? Už teď je jich deset
31.12.2018 | Petr Prokopec
Pokud máte auto poháněné naftovým motorem a nejde o jedno z těch nejnovějších, do následujících metropolí se vydávejte jen připraveni přesednout v určitou chvíli na MHD.
Již zakrátko tu máme rok 2019, který může být přelomový nejen z hlediska elektrifikace aut, může znamenat i další zkázu pro dieselové motory. Už letošek se totiž nesl v duchu razantního poklesu prodejů, zejména pak v Německu, kde pomalu týden co týden vyvstávaly nové hrozby v podobě zákazu vjezdu postarších aut do toho či onoho města. A jelikož organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), jenž má tento novodobý hon na čarodějnice na svědomí, začala navíc hrozit, že se zasadí i o zákaz těch nejnovějších, řada lidí si nakonec koupi rozmyslela.
Dnes se ale nebudeme věnovat dalšímu poklesu prodejů či klesajícím cenám ojetin, ale spíše omezením, která motoristy na německém území v příštím roce čekají. Jakkoliv byly totiž po celý letošek byly zákazy zmiňovány zleva doprava, platit ve skutečnosti začal pouze jeden jediný - a sice v Hamburku ve dvou ulicích. Na světě jsou přitom první kontrolní měření, které ovšem DUH vodu na mlýn nelijí. Po zákazu dieselů totiž nedošlo ke snížení emisí, ale ke zvýšení.
Je otázkou, jaký vliv tato informace bude mít na budoucí vývoj, koneckonců odborníci zpochybňují již stávající měření, na kterých DUH staví své žaloby. Zařízení jsou totiž umístěna příliš blízko silnic, aby měřila jen tu nejvyšší koncentraci NOx, nikoliv tu, se kterou jsou Němci skutečně konfrontováni. Kromě toho jsou zpochybňovány i samotné limity, které jednoduše byly nastaveny od stolu z Bruselu bez ohledu na to, aby se někdo zabýval jejich možnou realizovatelností v požadovaném časovém horizontu.
Všechny tyto záležitosti ale ponechme stranou, omezení vjezdu jsou pevně naplánovaná a možnosti jejich zvrácení jsou vesměs omezené až nulové. A jelikož mnohé z nich začnou platit již počátkem příštího týdne, nastal vhodný čas na to si připomenout, kam se s čím už nedostanete.
Stuttgart
Počínaje 1. lednem mají ve Stuttgartu, tedy domově Mercedesu alias velkého producenta dieselů, smůlu ty vozy s dieselovými motory, jenž plní nižší emisní normu než Euro 5. Zákaz vjezdu platí na celém území města a pokud během následujícího kontrolního měření nedojde ke zlepšení ovzduší, dojde v roce 2020 také na vozy plnící onu normu Euro 5.
Frankfurt
V této metropoli zákaz startuje 1. únorem, nikoliv však pro rezidenty, ti mají čas potřebný na řešení své mobilní otázky prodloužený do 1. dubna. Poté ovšem nebudou opět do celého Frankfurtu vpuštěny již žádné dieselové vozy plnící emisní normu nižší než Euro 5, stejně jako ty benzinové plnící nanejvýše Euro 2. Tato fáze ovšem bude jen dočasná, od 1. září totiž dojde ještě na rozšíření, zákaz tak začne platit i pro diesely vyhovující Euro 5.
Kolín a Bonn
V listopadu spolkový soud v Kolíně rozhodl, že toto město, stejně jako Bonn, musí přijít se zákazem do dubna 2019. Zpočátku půjde pouze o diesely do kategorie Euro 4, nicméně v Kolíně bude od září zákaz rozšířen i na diesely plnící Euro-pětku. V případě Bonnu pro změnu zpočátku bude omezení panovat jen na dvou nejrušnějších ulicích.
Mohuč
Nedávné rozhodnutí je spojeno rovněž s Mohučí (německy Mainz), kde město musí do dubna příštího roku zajistit kroky vedoucí ke zlepšení kvality ovzduší. Soudem přitom byl jako stěžejní krok doporučen zákaz vjezdu dieselových aut. Město má tedy nyní půl roku na to, aby zajistilo, že emisní limity budou splněny. Pokud se tak nestane, začne zákaz vjezdu dieselů povinně platit od září 2019. Na jaké vozy se ale bude vztahovat, ještě nebylo rozhodnuto.
Cáchy
Nejasnostmi jsou zahaleny i Cáchy (Aachen), městu totiž ultimátum pro zlepšení kvality ovzduší vyprší na konci tohoto roku - tedy za pár dnů. Pokud se situace nezlepší, začne nejspíše již s účinností od 1. ledna platit zákaz vjezdu pro dieselové vozy. Jak to chtějí Němci tak rychle vypočítat a zařídit, není jisté. Stejně tak zatím nebylo stanoveno, zda zákaz bude spojen jen s některými místy či na jaké normy se bude vztahovat.
Berlín
Berlín rovněž odpočítává dny, ovšem jen proto, aby byl konečně stanoven termín, od kdy začne zákaz vjezdu dieselových aut platit. Nejdéle však půjde o červen 2019, vztahovat se bude na vozy až do kategorie Euro 5. Nicméně zpočátku jen na osmi ulicích v nejužším centru. Ve výhledu je ovšem omezení na 120 dalších silničních úsecích.
Essen a Gelsenkirchen
Essen je díky tamnímu veletrhu německým tuningovým centrem, se starším dieselem však již na návštěvu příští rok zapomeňte. Od 1. července se zákaz vztahuje na vozy do kategorie Euro 4, od září jsou postaveny „mimo zákon“ také Euro-pětky. V Gelsenkirchenu se od 1. července zákaz nevztahuje pouze na vozy Euro 6 a novější, výjimku dostane zásobování. Obě města zároveň ve stejnou dobu zakážou vjezd benzinovým vozům plnícím emisní normu Euro 2 či nižší.
Darmstadt
Darmstadt je dalším městem, kde zákaz začne platit, a to od 1. června. Nicméně zpočátku půjde jen o dvě nejvytíženější ulice a vztahovat se bude na diesely do kategorie Euro 5 a na benziny do normy Euro 2. Toto omezení přitom bylo vyjednáno mimosoudně mezi hnutím DUH a zástupci státu Hesensko. Povoleny proto byly výjimky pro záchranná vozidla, stejně jako pro zásobování či dokonce rezidenty. Město však na oplátku musí spustit kampaň na propagaci veřejné dopravy a cyklistiky. Nicméně pokud ve druhé polovině příštího roku emise nepoklesnou pod limit 40 mg NOx na kilometr, pak budou otěže přitáhnuty. Jak moc, to se ještě uvidí.
Starší diesely tedy zjevně mají v mnoha německých městech od příštího roku utrum, stejně jako řada starších benzinových aut. Pro první zmíněné se sice rýsuje jistá naděje, ovšem ta není příliš velká. Německé ministerstvo dopravy totiž oznámilo, že schváleny byly technické regule potřebné pro zpětné osazení dieselů plnících normu Euro 5 novými anti-emisními systémy. Ty díky tomu budou z výše zmíněných zákazů vyňaty, majitelé se přitom úřadům prokážou oficiálním certifikátem. Otázka je, kdy přesně se tak stane. Vývojáři různých firem mají totiž šest měsíců, aby pod hlavičkou federální autority KBA přišli s řešením, jenž bude schváleno.
Jakmile k tomu dojde, rozjede se teprve produkce a instalace. Jinými slovy tedy majitelům starších dieselů zbývá zhruba tři čtvrtě roku, než - a tady je velmi důležité slovo - možná vysvitne naděje. Navíc za nové technologie budou muset zaplatit, i když stát přijde s dotacemi. Jejich výše se přitom bude lišit v závislosti na velikosti dopravního prostředku, stejně jako na místě bydliště žadatele. Nicméně stále pokryje maximálně nějakých 40 procent z celkové sumy. Ta přitom u osobních aut může činit až 8 000 Eur (cca 206 350 Kč).
Za těchto okolností tedy jistě nebude překvapivé, pokud pád dieselů v příštím roce bude nadále pokračovat, zvláště když DUH hrozí dalšími žalobami. Jak je přitom vidno, organizace je úspěšná u soudu i mimo něj. Zákazů tedy bude jen houšť, navíc do budoucna mají dopadnout i na nejnovější diesely plnící normu Euro 6. V té chvíli by z malých a středních aut zcela vymizely, což by však výrobcům způsobilo nemalé problémy v rámci vyprodukovaných emisí CO2. Němci se tedy začínají pohybovat v začarovaném kruhu, ze kterého nebude snadné vystoupit.
Dosud byl zákaz vjezdu dieselových aut spojen pouze se dvěma hamburskými ulicemi. Od příštího roku ale začne platit v mnoha dalších metropolích
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva