Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vrcholný elektrický Mercedes ztrácí na ceně skoro polovinu za jediný rok, majitelům bere miliony. Němci už se bojí i Číňanů
3.4.2024 | Petr Miler
Výkyvy na trhu způsobují i větší krátkodobé propady, pohledem ročního vlastnictví je ale Mercedes EQS smutným králem propadu hodnoty relativní i absolutní optikou současně. To je jedním slovem fiasko.
Mercedes-Benz EQS si letos v České republice koupili podle dat SDA 3 lidé, což představuje meziroční pokles o 62,5 %. Prodeje všech elektrických Mercedesů též meziročně poklesly, i když značka vidí svou budoucnost jen v nich - aktuálně se starají o necelá 4 procenta všech prodaných vozů. A vzhledem k tomu, že se bavíme o 37 vozech celkem, je docela pádnou otázkou, co by z evidovaných registrací zbylo, kdybychom odečetli veřejně neznámá přihlášení učiněná samotnou automobilkou a jejími dealery.
Je zjevné, že lidé tato auta přes roky trvající masivní marketingovou i mediální masáž cíleně zastírající jejich vrozené nedostatky nechtějí. Proč? Důvodů by se jistě našla slušná řádka, pro odpovědného kupce ale stačí jeden - jde o ekonomické sebevraždy svého druhu. I když si Mercedesy jistě nekupují chudí lidé, málokterý ze zákazníků značky je na tom tak dobře, aby si mohl dovolit mlčky snášet provozní náklady jediného auta dalece přesahující 100 tisíc korun měsíčně jen na ztrátě hodnoty. Přidejte si pojištění vozu za několik milionů, náklady na elektřinu, pneumatiky, brzdy a další nezbytnosti a snadno se přiblížíte sumě 200 tisíc Kč za každý měsíc ježdění.
Že to nejsou přehnaná čísla, nejlépe ukazuje nová studie firmy iSeeCars jmenující mj. největší a nejmenší propadáky mezi auty z hlediska ztráty hodnoty během prvního roku vlastnictví. Dražší Mercedesy v ní nikdy nebyly za hvězdy v pozitivním smyslu slova, ovšem EQS posouvá celou „hru” na ještě docela jinou úroveň. Vrcholnému elektrickému modelu značky se totiž povedla zcela mimořádná věc - opanoval čelo tabulky míry roční ztráty hodnoty jak v absolutním, tak relativním měřítku. Jinými slovy neexistuje jediný vůz, který by na hodnotě za jediný rok ztratil víc jak co do procent původní ceny, tak co do množství peněz, o které majitele připravil.
Mercedesy EQS totiž za jediný rok ztrácí v průměru 47,8 % hodnoty nového vozu, to je neuvěřitelně skoro polovina. Jistě, včera jsme psali o Fiskeru Ocean, který je na tom ještě hůř, jednak to ale není statistika a jednak jde o náhlý výkyv spojený s jediným vozem krachující automobilky, která jej začala prodávat loni a nedávno ho výrazně zdražila. EQS je produkt jedné z nejstarších automobilek světa s velmi stabilní pozicí i konzervativní cenovou politikou. Přesto je na tom takto zle.
EQS se pouze procentuálně blíží Nissan Leaf, tedy další elektromobil, optikou ztracených peněz se mu pak nemůže rovnat nic - asi 1,53 milionu korun za rok představuje ohromný prodělek i touto optikou. Dodejme, že z „nejlepší” desítky je v pořadí plná polovina elektrických modelů, v pomyslné „top 5” mají většinu. Kompletní přehled následuje.
Auta s největší ztrátou hodnoty během prvního roku vlastnictví podle iSeeCars
(značka a model • průměrná relativní ztráta • průměrná absolutní ztráta)
1. Mercedes-Benz EQS • -47,8 % • -65 143 USD
2. Nissan Leaf • -45,7 % • -15 786 USD
3. Jaguar F-Pace • -35,4 % • -28 555 USD
4. Alfa Romeo Giulia • -33,4 % • -16 297 USD
5. Kia EV6 • -33,3 % • -18 081 USD
6. Hyundai Ioniq 5 • -32,9 % • -16 805 USD
7. Volkswagen ID.4 • -32,9 % • -15 609 USD
8. Alfa Romeo Stelvio • -32,3 % • -17 495 USD
9. Nissan Murano • -32,0 % • -13 842 USD
10. Mercedes-Benz S • -31,5 % • -45 781 USD
Není to přitom tak, že by „všechno padalo” a Mercedes EQS by byl náhodou nejhorší, pořád jsou auta, která si cenu drží. A nemusí jít o nic extrovního - třeba obyčejná Kia Rio ztrácí dnes za rok na ceně v průměru jen 21 dolarů, tedy asi pětistovku, Mercedes třídy G - zákazníkům, nikoli politické objednávce vstříc vycházející vůz - jen 2,3 %. Co k tomu dodat?
Snad jen tolik, že Mercedes ví, jaké fiasko to je. A jak zničující pro pověst vozu to bude. Podle zdrojů kolegy Georga Kachera vůz ještě letos dostane větší baterii o kapacitě 118 kWh (+9,6 kWh oproti dnešku) s řadou drobných vylepšení od nových zadních sedadel až po konvenčnější mřížku chladiče, aby vůz vypadal víc jako Mercedes a míň jako mýdlo na kolech. Podle Georga lidé z Mercedesu říkají, že taková auta „musí míň slibovat a víc dávat, jinak si nás i nováčci jako Lucid a Yangwang dají k snídani”.
Zajímavé. Nestačilo by se prostě lidí zeptat, co vlastně chtějí? Elektrická třída S to opravdu není a nikdy nebyla...
Mercedes EQS je nakonec šampiónem! Akorát ve ztrátě hodnoty za první rok vlastnictví libovolnou optikou, o takové vítězství nikdo soudný nestojí. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: iSeeCars, Car and Driver, SDA
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024 - Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva