Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní

Už teď jde o problém a s příchodem zimního času bude ještě palčivější. V plné nahotě ukazuje, jaké předpisy řidiči na silnicích ignorují především - ty dokonale rozumné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní

19.10.2018 | Petr Miler

Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už teď jde o problém a s příchodem zimního času bude ještě palčivější. V plné nahotě ukazuje, jaké předpisy řidiči na silnicích ignorují především - ty dokonale rozumné.

Léto je dávno pryč, dny se zkracují a se světlem do pozdějších denních hodin už nelze počítat. A definitivně mu utne tipec příchod zimního času, který nastane už příští týden. Za šera či tmy tak na silnější provoz na silnicích narážíme mnohem častěji a podobně často jsme konfrontováni i s neschopností či neochotou některých brát za těchto podmínek ohledy na ostatní a dodržovat elementární pravidla silničního provozu.

Jistě, v tzv. silničním zákonu, přesněji Zákonu o silničním provozu č. 361/2000 Sb., narazíte na řadu kontroverzních povinností, o jejichž smysluplnosti se můžeme přít. Také v něm ale najdete spoustu rozumných nařízení, která by měl i bez jejich existence respektovat každý řidič. A je paradoxem, že právě ta jsou ignorována nejčastěji.

Za aktuálních podmínek mě dnes a denně udivuje, jak mizivé procento řidičů ztlumí potkávací světla na parkovací v momentě, kdy jsou nuceni zastavit na železničním přejezdu. Ten je oproti předcházející i navazující části silnice obvykle mírně vyvýšen, což stačí k tomu, aby auto na něm zastavivší s puštěnými potkávacími světly svítilo akorát do očí řidičů, kteří stojí na opačné straně závor.

Bývá to nepříjemné i ve dne, ale za lepší viditelnosti „normální” světla neoslňují tolik, navíc většina vozů má puštěna jen ta denní. Za šera jsou logicky v permanenci ta potkávací a ta dokáží oslnit velmi, zvláště jde-li o nejmodernější LEDky. Je to opravdu nepříjemné a jen za poslední dny jsem si musel na přejezdech mnohokrát krýt zrak sluneční clonou či rukou, abych po přejetí vlaku nevyrazil do tmy s mžitky před očima.

Už kvůli tomu, že totéž musel zažít snad každý řidič, bych očekával, že potkávací světla na parkovací ztlumí skoro každý. Dělám to zcela automaticky, už když k přejezdu dojíždím a nejsem ani první v řadě - často si k očím protijedoucích najdou cestu i paprsky světel druhého, třetího, desátého vozu. Jenže jsem skoro sám. Odhaduji, že tohle dělá tak 2-3 procenta řidičů, zpravidla jen profíci a „stará garda”.

Tak ostatní prostě nejsou ohleduplní? Že to není poprvé ani naposledy? Kdyby jen to... Povinnost světla přepnout na parkovací stanoví i zmíněný zákon 361 v § 32 „Osvětlení vozidel”. Část (3) mj. doslova praví:

Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.

A to je na přejezdech opravdu skoro pokaždé. Každému, kdo toto gentlemanské pravidlo respektuje, dávám palec nahoru. Zákon nezákon. A ostatní prosím: Dělejte to. Třeba už kvůli tomu, že tím mně - a snad nejen mně - uděláte radost...


Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní - 1 - Pouzivani svetel u zeleznicnich prejezdu 01Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní - 2 - Pouzivani svetel u zeleznicnich prejezdu 02Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní - 3 - Pouzivani svetel u zeleznicnich prejezdu 03Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní - 4 - Pouzivani svetel u zeleznicnich prejezdu 04
I na těchto snímcích, většinou screenshotech z palubních kamer, můžete vidět, jak málokdo světla před přejezdem ztlumí. A jak moc to dokáže oslňovat...

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.