Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Většina Čechů při cestách po Německu porušuje tamní zákon, aniž by o tom měla nejmenší tušení
16.8.2022 | Mirek Mazal
Hovoří se o tom už léta, problematický stav ale trvá dál. Je v prvé řadě výsledkem neschopnosti Němců držet krok s dobou, ale vysvětlujte to tamní policii. I když pokutu ještě snést můžete, oportunismus pojišťoven bude bolet kohokoli.
Také Němci si oblíbili realizovat rozsáhlé opravy svých dálnic v průběhu léta. Co na tom, že minimálně v některých chvílích by „Autobahny” praskaly ve švech i bez toho - opravit se to musí a v létě tomu počasí přeje více než kdy jindy. Projíždění úseky dálnic s provozem svedeným do dvou zúžených pruhů je tak aktuálně koloritem, právě k němu se ale váže problém, se kterým se potýká stále více motoristů. Aktuálně na něj upozorňuje tamní Goslar Institut.
Do levého pruhu je totiž ve výše popsaných případech podle německých pravidel standardně umožněn vjezd pouze autům širokým nanejvýš 2 metry, výjimečně až 2,2 metru, když je to stanoveno zvláštní dopravní značkou. Je to starý předpis, který nebere v potaz evoluci posledních let, ale Němci nejsou Švejkové a když nějaké pravidlo platí, budou jej vymáhat, i kdyby bylo zcela nesmyslné. A to v tomto případě je.
Podle samotných Němců má dnes 70 % všech aut v provozu má celkovou šířku i s vnějšími zrcátky větší než dva metry a do levého pruhu tedy běžně nesmí vjíždět. Právě v zrcátkách je zakopaný pes - šířka auta se běžně udává bez nich a do zmíněné tolerance se vejde i většina moderních vozů, vnitřní směrnice německé dopravní policie ale přikazuje posuzovat šířku vozu včetně zrcátek. A v tu chvíli většina novějších aut neprochází, situace už zašla tak daleko, že moderní SUV, elektromobily či auta vyšších tříd (jako vyobrazené BMW X7) se už dokonce nevejdou ani do limitu 2,2 metru. V Německu tedy neexistuje dálniční omezení, ve kterém by bylo možné jet s X7 legálně v levém pruhu.
Autoklub ADAC už dříve podtrhl, jak moc se situace za poslední dekády změnila. Nejběžnější Volkswagen Golf v roce 1978 měřil na šířku ani ne 1,6 metru, postupně jej ale konstrukce kabiny nafoukla o dalších 20 centimetrů. Stávající Golf má podle katalogu i se zrcátky přesně 2 073 milimetrů, a proto ke středovým svodidlům v případě jízdy rekonstruovaným úsekem nepatří. Též Škoda Octavia s 2 003 milimetry je přes limit a není pochyb o tom, že zmíněný zákon porušuje v Německu i naprostá většina Čechů. A nemají o tom ani tušení.
Nesmyslnosti celého postupu dává korunu fakt, že zatímco legální omezení ani policie na rostoucí šířku aut ohledy neberou, silničáři ano a pruhy obvykle dělají širší než dříve. Objektivní potíž tedy většinou neexistuje, formální ale ano. A policie koná - za využití levého pruhu širším autem rozdává pokutu ve výši až 20 Eur (asi 490 Kč). To se dá přežít, třebaže asi ne desetkrát za sebou, pokud ovšem dojde k nehodě, je to horší. Pojišťovny situaci dobře znají a rádi využijí vaší neznalosti. Pojistné plnění je tak kvůli porušení limitu šíře vozu kráceno a vlastně jim to ani nemůžete z legálního hlediska vyčítat - auto se při nehodě pohybovalo tam, kde se vůbec pohybovat nemělo.
Němci tedy motoristy nabádají k pozornosti - je dobré znát šířku vašeho auta se zrcátky a všímat si značek na začátku omezení. Pokud jste za hranicí 2 metrů, neměli byste v případě, že značka nestanoví onu větší maximální šířku než tuto, levé pruhy v omezeních vůbec využívat. A pokud jste za hranicí 2,2 metru, měli byste se smířit s tím, že patříte jen do pravého pruhu s kamiony a dalšími velkými auty. Jakkoli absurdně to může znít.
Německo omezuje šířku auta, které může vjet do levého pruhu v omezeních obvykle na 2 metry nebo 2,2 metru. Metodika policie ji posuzuje i se zrcátky, v tu chvíli většina vozů neprojde, velká moderní SUV jako BMW X7 se dokonce nevejdou ani do onoho většího limitu. Foto: BMW
Dvoumetrové omezení nesplní naprostá většina aut. Němci by více než co jiného měli začít brát ohled na to, že auta se v během posledních dekád ohromně zvětšila a staré pravidlo už dávno není relevantní - tohle pořád není ani poslední BMW 3 vedle prvního, přesto je za pár dekád vidět ohromný rozdíl ve velikosti. Foto: BMW
Zdroj: Goslar Institut
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 8 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 9 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 11 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
dnes - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva