Velký bratr s 32 hlavami? Poznejte multiradar Cordon

Řekněte sýr. Nyní si konečně budete moci být jisti, že si z měření rychlosti vždy odnesete pěknou fotku. Nový radar naměří rychlost až 32 autům naráz.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Velký bratr s 32 hlavami? Poznejte multiradar Cordon

4.11.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Velký bratr s 32 hlavami? Poznejte multiradar Cordon

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Řekněte sýr. Nyní si konečně budete moci být jisti, že si z měření rychlosti vždy odnesete pěknou fotku. Nový radar naměří rychlost až 32 autům naráz.

Říká se, že zločin je vždy o krok před rukou zákona. Je to pravda, někdy ale bývá těžké na první pohled rozeznat, kdo v podobném střetu představuje dobro a kdo zlo. V případě stacionárních radarů a dalších podobných udělátek se nám politici všeho druhu snaží namluvit, že právě tato zařízení jsou oním dobrem a neposlušní řidiči zlem, realita ale bývá přesně opačná. Jde obvykle jen o peníze a v takovém případě snadno vítězí ruka hrabivosti provozovatelů těchto systémů nad rozumněji jednajícími řidiči.

Jen díky tomuto zvrácenému stavu se může stát, že firmy na celém světě vyvíjejí stále kvalitnější systémy sloužící ke stále bezútěšnějšímu sledování řidičů. Je to zkrátka byznys a v momentě, kdy se takový radar může stát zdrojem mnohamilionových příjmů, se zkrátka jejich provozovatelům vyplatí investovat do stále lepších systémů, před nimiž bude stále obtížnější se schovat. Pak se i výrobcům této techniky vyplatí investovat do toho, aby taková zařízení vznikala. A tak vznikají.

Nedělejte si přitom prosím iluze o tom, že tento stav panuje jen v České republice, kde se podnikání postavené na podobných zrůdnostech stalo obecně akceptovaným stavem. Podobné problémy řeší ve Velké Británii, kde si pomocí radarů vylepšují rozpočty menší územní celky přesto, že nehodovost mnohdy zvyšují. A nedávno jsem četl o tom, že v Americe je velmi časté soukromé podnikání s kamerami sledujícími průjezd na červenou, kdy se provozovatelé vehementně starají o to, aby mezi přepnutím červené a zelené uběhla co nejkratší doba a bylo tak spácháno co nejvíce přestupků. Následkem jsou opět jen drobné karamboly navíc místo zvýšení bezpečnosti i plynulosti provozu, hlavně že to sype.

Ale zpátky ke stacionárním radarům. Novým přírůstkem do nabídky této techniky se stane zařízení kanadské firmy Peak Gain Systems. Jeho fungování je skoro až k neuvěření, a tak nemůžeme zcela vyloučit, že výrobce trochu přehání, o úplný internetový výmysl ale nepůjde - firma Peak Gain Systems skutečně existuje, funguje a vyrábí i prodává jinou techniku tohoto druhu. Doplnění nabídky o podobné zařízení tedy dává smysl.

Novinka má poměrně složitý název „Cordon multi-target Photo Radar System”, toto jméno ale vcelku jasně říká, s čím tu máme co do činění. Základním „přispěním” celého řešení je, že dokáže z jednoho bodu sledovat rychlost a rozeznávat registrační značky až 32 vozidel naráz jedoucích nejvýše ve čtyřech jízdních pruzích. Dnešní systémy přitom nezměří více než jedno auto, pokud jde o klasický „stacionár” podobného typu, a i když třeba úseková měření zvládnou více, tolik muziky naráz s jedinou kamerou stejně neudělají.

Ačkoli nemáme k dispozici pohled na samotné zařízení, výrobce říká, že nemá větší rozměry než běžná kancelářská promítačka a není problém jej umístit i do nestandardních výšek a úhlů. Hodí se tedy zejména na návěsti na silnicích s mnoha jízdními pruhy, kde má být jen těžko k zahlédnutí.

Jak systém funguje můžete vidět na přiloženém videu. Každému spatřenému vozidlu ihned přiřadí jeho poznávací značku a podle nastavení ukáže rychlost na zeleném (pod limitem), žlutém (v toleranci) nebo červeném (přes limit) poli. Aby toho nebylo málo, díky čtení značky v reálném čase dokáže i kontrolovat placení mýta či užívání vyhrazených pruhů, umí pracovat v noci a všechny informace online přenášet přes připojení pomocí 3G, WiMAX nebo WiFi do nějakého toho střediska silniční buzerace. No není to skvělý vynález?

Z přiloženého videa plného ruských registračních značek se může zdát, že spíše než kanadský Big brother tady úřaduje ruský Bolšoj brat, ale není to tak docela pravda. Celé řešení totiž bylo vyvinuto ve spolupráci s firmou Simicon z Petrohradu, kde je systém i testován, výsledný produkt by ale měl být nabízen kanadským Peak Gain.

Vše se může zdát hudbou budoucnosti, ale firma počítá s prvním reálným nasazením tohoto systému již na začátku roku 2012. Ještě říkáte sýr? Pak je čas nasadit vážnější tvář - ze žní, které dovolí tento systém pořádat, nikomu z nás dobře nebude...


Zrak Velkého bratra nabírá na síle

Zdroje: The Consumerist, Simicon

Walter Kraft

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše