Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Velký Bratr posiluje: seznamte se s kamerami na sledování pneumatik
29.9.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Kamery a jim podobné přístroje nás již dnes sledují prakticky ze všech stran a to nejen na silnicích. Nyní se nám budou dívat i tak trochu pod sukně.
Možná si říkáte, že když nejste žena ani Skot, podobných kamer se nemusíte obávat. Jenže o pikantní záběry spodního prádla tady vůbec nejde. Novinkou jsou kamery zabudované v silnici, které pohledem vzhůru a za pomoci laserových měřidel ověřují hloubku dezénu v pneumatikách. Sledují prostředních 75 % šíře dezénu a dokážou prý bez problémů odhalit, pokud se na některém místě jeho hloubka pohybuje pod úrovní stanovenou zákonem. Zjistí-li závadný stav, kamera umístěná na obvyklejším místě zachytí i vůz jako takový a sada důkazů proti řidiči resp. majiteli vozu je kompletní.
Celé řešení je nápadem německé firmy ProContour, jako první se ale s veškerou pompou objeví na britských silnicích. Že se tak stane právě tam je překvapivé asi stejně jako lednový mráz - v zemi, kde se narodil autor románu 1984 se zřejmě rozhodli jeho dílo naplnit do puntíku a každý rok se občanům stále intenzivněji dívají přes záda do jejich soukromí. Ve Spojeném království je instalováno bezmála pět milionů bezpečnostních kamer všeho druhu, země je na samém dnu indexu soukromí a podobné praktiky se nevyhýbají ani silničnímu provozu. Právě naopak, také silničních „speed cameras” neboli stacionárních radarů je v Británii přehršel (6 tisíc ale zní vedle těch „obyčejných” jako docela legrační číslo), a tak se snad ani nedalo očekávat, že by tuto technologii chtěli jako první nasadit jinde.
Zasloužil se o to poradce britské asociace policejních důstojníků (Association of Chief Police Officers, ACPO) a známý zastánce dopravních kamer všeho druhu Trevor Hall, který nedávno navštívil sídlo ProContouru. Podle Floriana Hitzlera, marketingového ředitele německé firmy, ho zmíněné řešení docela nadchlo (jaké překvapení...) a pak už to šlo jako na drátkách. Dnes disponuje technikou tohoto druhu britská policie a bude ji testovat v reálném provozu.
Zřejmě vzhledem k zatím nedořešené homologaci záznam ze zařízení nemůže sloužit jako důkaz a bude tedy pouze scanovat pneumatiky všech projíždějících a pokud zjistí závadný stav, využije této informaci opodál stojící policejní hlídka, která teprve provede měření, které obstojí i jako důkaz. To je ale ryze formální a dočasný „nedostatek” a nepochybujeme o tom, že poté, co se tyto kamery osvědčí (a ještě se nestalo, že by se něco podobného neosvědčilo...), budou fungovat zcela samostatně. Stačí připojit záznam ze zařízení na databázi registrovaných aut a další stoj na peníze je na světě.
To je ostatně hlavní obava britských odpůrců nasazení tohoto zařízení. Však nedávno zjištěný fakt, že stacionární radary ve Velké Británii nehodovost nejenže nesnižují, ale často ji dokonce i zvyšují dosvědčuje, že něco jako bezpečnost provozovatele těchto „elektronických policajtů” příliš nezajímá. A o peníze půjde i zde jistě až v první řadě. Navíc se Britové ozývají s voláním, že v době, kdy by bylo třeba látat díry v rozpočtu, nebo alespoň ty na silnicích, je investice ve výši 50 000 Eur (téměř 1,25 milionu Kč) do jednoho podobného zařízení nesmyslným vyhazováním peněz ignorující aktuální prioritní potřeby Spojeného království.
Odporovat demagogii zastánců podobných řešení věčně obrněných frázemi „kdyby to zachránilo jediný lidský život” a „když neděláte nic špatného, nemůže vám to vadit” je skoro nemožné, a tak se do takové diskuze ani nebudeme pouštět. Za nás řekneme jen tolik, že žádné univerzálně bezpečné minimum vzorku pneumatik (proč zrovna britských 1,6 mm? Na suchu bude i 0,0 mm dost a v silném dešti mohou být 4 mm málo...) nelze stanovit a je stejně především na řidiči, aby zvážil aktuální okolnosti a tomu přizpůsobil svou jízdu. Ať už má vzorku na svých pneumatikách kolik chce. Proto tvrdé vymáhání jakéhokoli limitu nepovažujeme za cestu, která by měla pomoci snížení množství dopravních nehod v situacích, jenž vyžadují především správný úsudek řidiče.
Pokud chtějí Britové opravdu pomoci bezpečnosti na silnicích, musí pracovat s lidmi, jejich vědomostmi a schopnostmi. Další kamery jsou jen dalším strojem na peníze na bůh ví co a pro bůh ví koho a stejně jako v případě těch rychlostních snížení nehodovosti v nejlepším případě nepomohou. Však jako bychom viděli řidiče kličkující po silnici tak, aby senzor hloubky dezénu minuli. To bezpečnosti provozu jistě nepřidá...
Systém pro sledování hloubky dezénu pneumatik v provozu obrazem
Zdroje: Auto Express, ACPO, ProContour
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 11 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 2 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 3 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 5 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
před 6 hodinami - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva