Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Velký Bratr dobývá svět aut, v USA sledují miliony vozů dle SPZ
20.7.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Pocit, že vás sledují, nemusí být jen paranoiou. Zprávy z USA ukazují, jak neskutečně daleko se systém se všeobecným sledováním dostal.
V posledních měsících se toho o sledování běžných občanů různých zemí napsalo a namluvilo více než dost. Začalo to postavou pana Snowdena, který upozornil na praktiky amerického Národního bezpečnostního úřadu. Podle jím zveřejněných informací bezpečnostní orgány v USA provozují široký monitoring telefonické, e-mailové a vlastně veškeré (nejen) elektronické komunikace a zaštiťují se bojem proti terorismu. Následně se ukázalo, že odposlechy se týkají i cizích zemí, spojence USA nevyjímaje. Zvedla se vlna odporu, která ale kouzlem nechtěného umožnila nahlédnout pod pokličku i jinde. Ani v Německu či ve Francii si nemůžete být jisti, že vaše privátní komunikace opravdu zůstane soukromá. Odposlouchávají vlastně všechny vlády a pokud zrovna některá tvrdí, že ne, tak si můžete být skoro jisti, že vám lže.
Rostoucí výkon počítačů a klesající cena umožnily rozšíření a hlavně automatizaci sledování. Nejen americká vláda se svými téměř neomezenými prostředky, která mimo jiné plánuje začít sledovat všechna americká města drony vybavenými kamerami s takovým rozlišením, že vám spočítají i lahve piva v nákupním košíku, ale i exekutiva chudších zemí, naši zemičku nevyjímaje, si může dovolit rozšiřovat sledovací mechanismy na úkor osobních svobod občanů. V USA se přitom bude zaštiťovat bojem proti terorismu, u nás to brzy někdo vytáhne třeba jako prostředek pro potírání korupce.
Jak vidíte, zájem establišmentu sledovat své ovečky neutuchá, naopak, dostávají se mu do ruky další a čím dál tím moznější nástroje. Jak píše Washington Post na základě zprávy Americké unie pro občanské svobody ACLU (American Civil Liberties Union), v USA se v určitých státech rozmohlo sledování na další frontě. Dostupnost kvalitních a levných kamer umožnil vývoj a zprovoznění systémů na rozpoznávání registrační značek automobilů. Co je na tom špatného, říkáte si? Však to přece provozuje i Policie ČR. Jenže ta se dnes omezuje na lustraci sledovaného vozidla s ohledem na databázi ukradených či jinak hledaných vozidel.
V USA se děje totéž, jenže tam se nesledují jen ukradená auta. Zachycená registrační značka se porovnává s tzv. „hot listem”, tedy horkým seznamem, v něž se nemusí vyskytovat jen auta odcizená či ta, pomocí kterých byl spáchán nějaký zločin. Systémy ukládají údaje o všech značkách, které zachytí a ze získaných dat jsou budovány rozsáhlé centralizované databáze. Z těch lze po správném dotazu vytěžit data o pohybu libovolného auta za měsíce či roky dozadu. To už má k lustraci podezřelých aut či osob hodně daleko, tohle je prosté šmírování všech osob bez rozdílu.
Podle zástupců bezpečnostních orgánů to může případně pomoci nejen k nalezení ukradených aut, ale také k vyřešení závažných zločinů, při kterých bylo nějaké to auto použito. Současně dodávají, že by si rádi data podrželi tak dlouho, jak jen to bude možné. V reálu je někde mažou po několika týdnech, jinde po měsících až jednom roce a někde je nemažou vůbec. Co kdyby se někdy hodila, že? Zarážející je i rozsah sledování. Nejenže jsou kamery umísťovány k cestám, zcela běžně je na sobě mají umístěné vozy patřící státu. Ty pak zaznamenávají všechna auta, která při svých cestách potkají.
Podle údajů zveřejněných ACLU bylo jen ve státě Maryland (cca 6 miliónů obyvatel) vloni zachyceno celkově 85 000 000 registračních značek. Další čísla jsou ohromující ještě víc. Pouze jediné z každých 500 pozorování indikovalo nějaký problém, navíc v drtivé většině šlo o prošlé registrace nebo emisní kontrolu. Naprosté minimum, průměrně pouhých 47 z 1 000 000 zachycených aut mělo nějakou souvislost se závažnějším zločinem v podobě ukradeného auta či hledané osoby. A kde jsou ty opravdu závařné zločiny?
Obhajoba ze strany marylandských úřadů zmiňuje, že tento systém za poslední tři měsíce pomohl zachytit 860 závažných dopravních přečinů a přispěl k zatknutí 180 osob ve spojitosti s krádeží auta či samotné registrační značky. Budu sám, komu to ve srovnání s masivní invazí do soukromí miliónů lidí přijde jako ubohý a nic neospravedlňující výsledek? Připomíná to u nás používané rčení o jednom zachráněném lidském životu.
Jak ACLU uvádí dále, Maryland v plošném monitoringu není sám, stejná situace panuje v Severní Virginii a Washingtonu D.C. a asi je jen otázkou času, než se to stane běžnou realitou i v ostatních státech Unie. Obávám se, že nejen tam. Politici a hlavně silové složky na naší straně velké louže si podobnou příležitost nenechají ujít. Zvláště pak třeba u nás, kde si policie sama píše zákony, které jí posilují pravomoci. Nebude trvat dlouho a kamery, které jsou součástí mýtných bran, stacionárních radarů a úsekových měření, začnou zaznamenávat průjezd každého auto a obrázky posílat do nějaké centrální databáze. Pokud už to dnes náhodou nedělají...
Doby, kdy smyslem dopravních kamer bylo pouze sledování provozu a snaha o zlepšení jeho plynulosti, popř. rozdávání pokut za rychlost či jízdu na červenou jsou dávno minulostí. Dnes, zejména pak v USA, slouží podobné systémy hlavně ke zcela neopodstatněnému sledování pohybu aut milionů lidí. Co kdyby se to jednou hodilo...
Zdroj: Washington Post
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 15:46 - GeneHawkins
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch