Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Věci, které by na autě měl kontrolovat i ten největší automobilový ignorant
18.6.2019 | Petr Miler
Moderní auta příliš mnoho péče nepotřebují, což některé majitele majitele vede k tomu, že se nestarají o nic. Jistou údržbu ale potřebují stále, alespoň tuto.
Automobilových nadšenců je na světě pořád dost, jenže lidí, kteří auty prostě jen jezdí, je daleko víc. Může to pro ně být pracovní nástroj, alternativa k hromadné dopravě nebo jen prostředek přepravy v místech, kde lišky dávají dobrou noc. Je už jedno, proč a jak auto používá, otázku údržby musí řešit všichni.
První zmíněná skupina nad touto věcí ani příliš přemýšlet nemusí - nadšenci jsou zvyklí sledovat, co je třeba, a také s o to postarat. V případě ostatních to tak jednoduché není. Dnešní auta jednak už tolik péče nevyžadují a také ji amatérům ani tolik nedovolují, a tak ani spořivě smýšlející lidé nemají tendenci na autech něco dělat samostatně. Obojí vede běžné uživatele k postupnému přesvědčení, že starat se o auto není třeba ani trochu nad rámec plánované návštěvy servisu, v tom lepším případě.
Jenže není to pravda, jak nám včera připomněli technici probírající největší problémy moderních aut. I tyto stroje zkrátka pořád vyžadují alespoň minimální péči, jejíž ignorace vám přinese jen zbytečné problémy, které se ve výsledku mohou pěkně prodražit. Právě proto vám nabízíme přehled šesti bodů naprosto minimální údržby, kterou by měl provádět i ten nejlínější řidič či majitel auta, i ten největší ignorant. Rozebereme je stručně, ale důsledně v šesti bodech níže, ze kterých si může vzít každý něco k tomu, aby jeho auto spokojeně fungovalo co nejdéle.
1. Kontrola pneumatik
Pneumatiky se dostávají do debat zejména v době, kdy je potřeba se rozhodnout pro správný moment přezutí na zimu či léto. Jinak se o nich mezi širší veřejností moc nemluví, přitom stav pneumatik je třeba kontrolovat, samy se o sebe opravdu nepostarají. A až za vaším autem začnou létat jiskry od kovového kordu pneu, je vážně pozdě.
Je tedy třeba alespoň čas od času kontrolovat, jestli mají dostatečně hluboký dezén, jestli v nich nejsou trhliny, jestli jsou správně nahuštěné či jestli na bočnici nejsou boule, například. Připomínáme, že v ČR je minimální zákonná hloubka dezénu u letních pneumatik 1,6 mm, u zimních 4 mm, za menší hloubku může policie člověka pokutovat.


2. Kontrola stavu oleje
Olej je krví motoru a je klíčové, aby ho bylo správné množství a aby nebyl příliš starý. Zkontrolovat hladinu oleje je velmi snadné, stačí na to hadr a asi půl minuty času - minuta, pokud nevíte, kde máte v motoru měrku. Postup je jednoduchý - vytáhnout měrku, otřít, zastrčit zpátky a pak se podívat, kolik oleje je v motoru. A někdy je ještě jednodušší - obstará jej za vás elektronická měrka (např. v BMW), stačí měření pouze spustit.
Je-li ho málo, je potřeba dolít, ovšem opatrně, neměli byste se dostat nad horní rysku, protože přílišné množství oleje může motoru uškodit stejně jako nedostatečné. Také je vhodné se podívat na barvu oleje - máte-li benzínový motor, olej by neměl být úplně černý.
Pokud máte vůz s automatickou převodovkou, je nutné kontrolovat hladinu oleje i v ní. Jenže na rozdíl od motorového oleje, jehož hladina se kontroluje před nastartováním, se olej v automatu kontroluje za běhu motoru a při provozní teplotě. Olej tu nesmí být cítit spáleninou.
3. Kontrola brzd
Základní kontrolu člověk provádí mimoděk už při jízdě - pokud při brzdění něco skřípe, vrže nebo drhne, je s brzdami něco v nepořádku. Stejně tak, když při brzdění pulzuje pedál brzdy či vibruje celé auto, kotouče budou pravděpodobně zvlněné a je potřeba je vyměnit. Dříve jsme probírali, jak tyhle situace řešit.
Vhodné je také se ohnout a podívat se na kotouče, jestli jsou hladké a rovnoměrně ohlazené. Pro důslednější kontrolu brzdových destiček je většinou potřeba sundat kolo, takže to klidně svěřte servisu. V každém případě se nevyplatí brzdy zanedbávat, je to jedna z nejdůležitějších součástí z hlediska aktivní bezpečnosti auta při jízdě.
4. Kontrola světel
Jestli svítí obě přední světla, jak mají, člověk pozná v noci nebo na křižovatce, když stojí za jiným autem. Koncová a brzdová světla už tak snadno poznat nejsou, to je potřeba je rozsvítit a auto obejít, příp. si kvůli brzdám najít pomocníka. A stále více aut si na prasklou žárovku, nefunkční výbojku xenonu nebo LED postěžuje samo.
Výměnu žárovky by měl zvládnout snad každý, i když to u některých aut vyžaduje víc práce a třeba pro jemnější dámy to může být až neřešitelné. Překvapivě velké množství lidí ovšem žárovky přesto nehlídá, jak si jistě všimnete každý den v provozu. Podle německých STK je to tradičně nejčastější závada na voze a zároveň jedna z velmi nebezpečných. Pořádně nevidět nebo nebýt viděn v noci (stačí jedna prasklá žárovka vzadu a jiní řidiči vás mohou mylně považovat za motocykl nebo kolo) může způsobit nehodu jako nic.
5. Kontrola chladiva
Předpokládáme, že nemáte vůz se vzduchem chlazeným motorem. Pokud předpokládáme správně, ta větší nádržka pod kapotou je na chladicí kapalinu. Je na ní vyznačeno, kolik v ní má být chladiva. Pokud ho tam je málo, dolijte destilovanou vodu. Připomínáme, že je rozdíl mezi stavem za studeného motoru a za provozní teploty motoru; bývá to na nádržce vyznačeno. Když bude kapaliny málo, může se motor snadno přehřát, zadřít a tím klidně i zcela zničit.
Pokud ovšem máte vůz se vzduchem chlazeným motorem, ani ten není bezúdržbový. Chladicí žebra na bloku a hlavě motoru je nutné zkontrolovat, nejsou-li špinavá nebo polámaná, a příp. takový stav napravit.
6. Kontrola kapaliny ostřikovačů
Zejména nyní, během léta umí čelní sklo rychle zašpinit spousta létajících mušek a dalšího hmyzu. Se správnou kapalinou v nádržce ostřikovače si s ním poradíte snadno, pouhou vodou - nebo ničím - ani omylem. A to může vést v nejhorším případě i k úplně zbytečné nehodě. Doplnit kapalinu ostřikovačů je přitom jeden z nejjednodušších úkonů, které pod kapotou můžete udělat - stačí u benzinky koupit správnou směs a nalít ji do nádobky. Musíte ji také dolít ve správný čas - zimní směs v létě a letní v zimě vám příliš nepomohou.
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 9 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 11 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva