Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
5.11.2024 | Petr Prokopec
Pokud se chystáte do hexagonu, buďte ještě obezřetnější než kdy dřív. Jedno setkání s touto novinkou vás může vyjít až na 14 tisíc korun, Francie má zjevně velké díry v rozpočtu, které jí mají jako nezřídka pomoci zalátat motoristé.
Pokutu za dopravní přestupek dnes můžete dostat snáz a častěji než kdykoli v minulosti. Jednak je seznam možných porušení pravidel historicky nejdelší, jednak stát víc a víc spoléhá na autonomně fungující elektronické systémy. Rozličné stacionární radary, kamery a další systémy tak dokážou samy zjistit, jestli jste překročili povolenou rychlost, projeli jste křižovatkou těsně na červenou, nepřipoutali jste se, telefonujete za jízdy apod. A při správném propojení s adekvátními databázemi rozdávají pokuty, aniž by o nich věděl jediný živý člověk.
Podobné „mlýnky na pokuty” jsou už dobře známou věcí, dosud se ale každý zaměřoval vždy jen na jednu činnost. Pokud jste tedy projeli na semaforech na jinou než zelenou barvu, byl zaznamenán pouze tento přestupek. Nikoli to, že jste v danou chvíli měli na tachometru rychlost, z jaké řidičák zelená strachy, a ještě u toho telefonovali.
Pokud se ale chystáte do Francie, je třeba myslet na to, že tam už takhle „benevolentní” nebudou, jak informuje AD. Francouzská vláda má zjevně obrovské díry v rozpočtu, a tak na jejich zalepení zas jednou použije řidiče. Proto počítá s nasazením víc než čtyř tisíc nových super radarů, které od příštího roku nebudou zaznamenávat pouze překročení nejvyšší povolené rychlosti, ale až čtyři přestupky najednou.
Patří mezi ně také nepřipoutání se bezpečnostním pásem, telefonování za jízdy a nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozem před vámi. Každý tento přestupek je pak trestán pokutou až 135 Eur (cca 3 450 Kč), za jednu fotku od policie tak můžete dát i 540 Eur (13 700 Kč). Tak schválně, kdo první složí celou „postupku”...
Ale humor stranou, tohle není žert. Proti této novince už se ohradil francouzský automobilový klub 40 Millions d'automobilistes, který na ni nehledí jako na prostředek, který by měl ve větší míře chránit všechny uživatele veřejných komunikací, místo toho ji považuje jen za nový způsob plnění státní kasy. „Nový radarový systém nemá žádný reálný dopad na silniční bezpečnost, slouží pouze finančním účelům,“ zmiňuje autoklub ve svém tiskovém . A dodává, že snadno může vyústit v trestání nevinných řidičů.
„Pokud motoristu předjíždí jiné auto, které se zařadí těsně před něj a nerespektuje bezpečnou vzdálenost, pak potrestán je předjížděný řidič, i když je vlastně obětí,“ upozorňuje klub na snadná selhání algoritmů, kterých jsme byli svědky už mnohokrát. Přičemž aktuálně ještě bude možné se něčemu takovému bránit, byť nejspíš jen s pomocí videozáznamu, který zdokumentuje, co se přesně stalo. To už vám ale dávno přijde složenka, kvůli níž budete až o 14 tisíc korun chudší. Vše jistě sice bude možné rozporovat, uspět ale bývá téžší než vylézt na Mt. Everest, elektronické systémy se přece nemýlí...
Že se francouzská vláda chystá na dojení motoristů takovým způsobem, až pomalu všem obrazně řečeno urve vemena, dokládají i výdaje spojené s pořízením nových kamer a údržbou těch stávajících - jen první rok má stát 46,3 milionů Eur (1,17 miliardy Kč). Tyto peníze přitom logicky nejsou z kapes politiků, zaplatit je musí daňoví poplatníci. Jinými slovy tedy motoristé platí státem řízenou technologii, která jim kapsy provětrá ještě jednou, a to až čtyřikrát najednou. Není to úžasné?
Ve Francii od začátku příštího roku začnou fungovat tisíce super radarů, které vás klidně potrestají až za čtyři různé prohřešky současně. Vive la France! Ilustrační foto: Jenoptik, tiskové materiály
Zdroj: AD
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis