Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ve Francii dál dochází pohonné hmoty, pokus vlády o řešení situace může poslat celou zemi do kolen
14.10.2022 | Petr Prokopec
Možná už jste zaznamenali, že tradiční francouzský sport způsobil nedostatek benzinu a nafty na čerpacích stanicích. Tato situace trvá, a tak v zájmu zachování dostupnosti paliv bylo rozhodnuto, že tankovat lze už jen za tisícikorunu. A neuvěřitelně to platí i pro kamiony.
Na každý problém je třeba kouknout z několika úhlů pohledu. Snadno se totiž může stát, že něco, co jsme považovali za stěžejní, je vlastně prkotinou. A naopak. Platí to i o cenách pohonných hmot, které v současnosti opět stoupají. Stojí za tím jednak fakt, že spotřební daň byla v Česku snížena pouze do konce září, do situace ale promlouvá i krok ropného kartelu OPEC, který oznámil snížení těžby právě v zájmu zachování vyšších cen.
Benzin tedy momentálně stojí okolo 42 korun za litr, zatímco za motorovou naftu musíte dát ještě o 3 až 4 koruny více. Za naplnění nádrže tak u většiny aut znovu dáte více než 2 000 Kč, v důsledku čehož už může být i výlet na vaši vlastní chatu luxusem. Pokud ovšem nemáte rozpočet napjatý jak tětivu indiánského luku, stále si něco takového můžete dovolit. V takové Francii mají ještě větší problém. Řada motoristů totiž ani natankovat nemůže, i kdyby majitelům čerpacích stanic podstrkovali jednu obálku za druhou.
Země se totiž potýká s rozsáhlou stávkou zaměstnanců ropných společností a rafinerií. Ti se rozhodli bojovat za vyšší platy v tradičním francouzském stylu, a tak si jako rukojmí vzali prakticky celou zemi. U čerpacích stanic tedy stály dlouhé fronty, ve kterých byla testována trpělivost motoristů. Při pohledu na řidiče čerpající palivo nejen do nádrží, ale i do kanystrů všeho druhu tak slušnost začala jít stranou. Na mnoha místech došlo k šarvátkám, a tak zasáhla vláda.
Francouzská premiérka Elisabeth Borne sice zaměstnancům společnosti Esso nařídila, že musí chodit do práce, přičemž to samé se týká i firmy TotalEnergies, ovšem zatím se jedná pouze o lidi z překladišť, nikoli z rafinerií. Výsledná situace se tedy příliš nezměnila. A jakkoli se společnost Esso již v pondělí dohodla na růstu mezd, v úterý se stávkovalo znovu. Jedna z oborových organizací totiž s dohodou nesouhlasí. Vláda tak již začíná hrozit pokutou 10 000 Eur (cca 246 000 Kč) a půlročním vězením, pokud lidé do práce nepřijdou.
Tato hrozba ale zatím nezafungovala, a tak politici přikročili k řešení, které může vést k úplnému kolapsu země. U čerpacích stanic totiž začal platit limit 40 Eur (1 000 Kč) na jedno natankování. Za víc palivo koupit prostě nemůžete, což nemusí být problém v případě menších dieselových aut, se kterými i tak ujedete snadno 400 až 500 km. Jenže tohle omezení platí i pro řidiče nákladních vozů, jak můžete vidět na videu jednoho z nich níže. Sám říká, že na asi 22 litrů nafty v nádrži, které za onu tisícovku pořídil, ujede pár desítek kilometrů. To může jít rovnou stávkovat též.
I kdyby to ale on ani jeho kolegové neudělali, znamená to ježdění přískoky. A protože někde pohonné hmoty vůbec nejsou, mohou kamiony snadno dojezdit. Začíná tedy hrozit selhání zásobování, kdy by nedostatek pohonných hmot byl sice primární příčinou, nikoli však primárním problémem - v regálech by chyběly i základní potraviny. Uvidíme, jak se situace dál bude vyvíjet, zatím ale ve Francii klid nevládne.
Ceny pohonných hmot se ve Francii pohybují na stejné úrovni jako u nás. Tamní motoristé je ovšem ani tak nemohou natankovat - paliva nejsou buď vůbec, nebo můžete natankovat jen asi za tisícovku. Pro osobní auto to stačí, pro kamion je to směšné množství, jak můžete vidět níže. Ilustrační foto: ADAC Presse
Des stations pour poids lourds limitees a 40 Euro de #caburant L’idiocratie jusqu’au bout
— GhostRideuz (@ghost_rideuz) October 10, 2022
Que les routiers se mettent en greve… Un chaos total dans le pays remettra peut etre certaines pendules a l’heure…#penuriedecarburant #penuerie #penuriecarburant #essence #carburants pic.twitter.com/udJp8Y7FeY
Zdroj: Ghost Rideuz@Twitter
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 7 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch