Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vaše auto vás může špehovat, jak se vyhnout ztrátě svého soukromí?
9.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Někteří výrobci aut a satelitních navigací prý mohou shromažďovat data o vašem pohybu a poskytovat je dál. Aniž byste o tom věděli.
Dle amerického Úřadu vládní odpovědnosti (Government Accountability Office, GAO) je možné, že některé satelitní navigace v autech shromažďují a odesílají data o pohybu tohoto vozu. Výrobce, ať už vozu nebo satelitní navigační jednotky, tato data poskytuje dál, aniž by o tom byla kdekoliv varovná zmínka.
Jak ze zpráv posledních měsíců víme, americká vláda a špehování nejsou nespojitelné pojmy. GAO však provedlo tento výzkum údajně proto, že se množily obavy o to, že rostoucí počet služeb pracujících s aktuální polohou auta může „monitorovat spotřebitele bez jejich vědomí, sledovat jejich pohyb a posléze jim snáze ukrást identitu”.
Jedná se zejména o služby, které ve spolupráci s internetem zjišťují polohu vozu a tak poskytují řidiči data o dopravní situaci před ním. Nemá však jít jen o lecjaká data - má být podle nich identifikovatelné jak konkrétní auto, tak v některých případech i konkrétní řidič. V současné době jsou leckteré navigační jednotky nebo i jen rádia spárované jen s jedním konkrétním vozem; v jiném, a to i ve stejném modelu, fungovat nebudou. Vůz má VIN a registrační značku a je registrován na nějaké jméno, popř. se spojuje s mobilním telefonem konkrétního člověka, nebo je propojen s online-službami přes jednoznačná uživatelská jména náležící znovu konkrétní osobě.
Studie GAO také hovoří o tom, že přestože navigace dovolují uživatelům rozhodovat o některých získaných datech, ne všechny dovolují tato data zničit - a právě tohle GAO označila za doporučenou praxi. Jsou prý také velké rozdíly v tom, jak dlouho automobilky nebo výrobci navigací „uchovávají data, specifická ať už pro jednotlivá vozidla, nebo pro jednotlivé osoby”.
Otázkou je, nakolik byla předmětem výzkumu i americká služba OnStar, která je u spousty vozů prodávaných ve Státech dokonce ve standardní výbavě. Tato služba je non-stop asistencí, která detekuje nehody prostřednictvím senzoru odstředivých sil (ale některé vozy umí hlásit nehodu i při plné akceleraci, stačí několik stovek koní), spolu s možností vysledování ukradeného vozu a možností na dálku vypnout motor. GPS je nutností, součástí však je i kamera sledující vnitřek vozu.
OnStar však není do aut instalován povinně, na rozdíl od evropského systému eCall, který povinný být má, a tak štěnici připomíná výrazně více. My předem konstatujeme jediné - zárukou svobody a soukromí je v dnešní době pouze anonymita, v nejširším smyslu tohoto slova. Pokud si svým soukromým chcete být jisti, spoléhejte pouze sami na sebe a snažte se zůstat při používání všemožných online-služeb v autě co možná nejobtížněji identifikovatelní. Jinak se jednou možná budete divit, co všechno o vás vědí ti, s nimiž jste žádné citlivé informace o sobě a svém životě sdílet nechtěli...


















Palubní systémy, satelitní navigace a dopravní služby s ní spojené umí řidiči ulehčit život, mohou jej však také špehovat. Zcela bez asistence majitele či uživatele to ale nezvládnou, povinně se „svlékat” před jinými zatím nemusíte.
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
dnesHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu včera 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez 30.3.2025
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out 30.3.2025
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda 30.3.2025
- Toprakův portugalský hattrick 30.3.2025
Nejčtenější články
Carlos Tavares dostal za přivedení Stellantisu do problémů nepochopitelně mnoho peněz, domů si po odchodu nese miliardy
1.3.2025V Evropě zaříznutá Honda Accord se jinde dál úspěšně prodává už v 11. generaci. A čeká ji další modernizace
1.3.2025Jedna analytická firma za druhou označují Nissan za odpad. Pod šéfem se houpe křeslo, namále má ale celá automobilka
2.3.2025Nejen nesmyslné vize: Šéf výrobce elektromobilů náhle skončil poté, co firma začala prodělávat už přes 7 milionů na každém autě
2.3.2025Dacia vyzývá majitele tisíců aut, aby s nimi raději přestali jezdit, za jízdy jim může upadnout kolo
2.3.2025
Živá témata na fóru
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 20:53 - mafel
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.01. 20:04 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19