Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Studie provalila, že dobíjecí hybridy jsou jedna velká lež. Ještě aby to tak prasklo na elektromobily
30.12.2022 | Petr Miler
Skutečně si někdo myslel, že Škoda Octavia RS iV bude po silnicích jezdit za 1,2 litru benzinu na 100 km? Na rozeznání přetvářky dobíjecích hybridů stačí zdravý rozum, jiní na to potřebují studii. U čistě elektrických aut je to velmi podobný příběh.
O reálné efektivitě aut se už léta hrubě lže. Údaje o účinnosti jednotlivých řešení neodpovídají technické realitě, ale politickému zadání. Platí to také u dobíjecích hybridů, u nichž výrobci argumentují extrémně nízkou spotřebou, o níž léta říkáme, že v reálném světě není dosažitelná. Plug-in hybridní auta nejsou perpetuum mobile, hřeší jen na ignoraci dobité elektřiny coby zdroje energie. A po jejím vyčerpání se elektromotor s baterií mění především na mrtvou zátěž, se kterou spotřeba zbylého zdroje (tedy paliva) jen roste.
Aspoň papírově by to pro plug-in hybridy mohlo vycházet, kdyby lidé každý den po dojetí kamkoli příkladně dobíjeli relativně malé baterie těchto vozů, ale proč by to dělali, když nemusí? Auto jezdí i na samotný benzin (a zřídka i naftu) tak, že celé plug-in hybridní ústrojí tahá s sebou téměř jen jako mrtvou zátěž, to je pak škoda obtěžovat se hledáním dobíječek. Firmy, které tyto vozy kupují především, se mohou chlubit nižšími papírovými emisemi CO2 svých flotil, o to tu jde. A že jsou v reálu jen vyšší? Za to se přece nestřílí, ne?
Že nejde jen o náš skeptický (třebaže zkušenostmi podložený) pohled na věc, dokládá i nová studie ICCT, tzv. Mezinárodní rady pro čistou dopravu, což není nic jiného než zájmová organizace tlačící to či ono. Skoro bychom se vsadili, že v minulosti pro ni byly dobíjecí hybridy vítaným řešením, teď ale působí jako zbytečná překážka na cestě k čistě elektrické budoucnosti, tak proč je neodstřelit.
Její studie srovnávající udávanou spotřebu paliva podle americké EPA s reálnou spotřebou paliva nahlášenou uživateli webu Fuelly.com a ujetou vzdáleností shromážděnou Kalifornským úřadem pro opravy automobilů (BAR) ukazuje, že skutečný podíl elektrického pohonu při využití těchto vozů je o 26 až 56 % nižší, než papírová data očekávají, a reálná spotřeba resp. emise CO2 se tak liší o 42 až 67 %. A to je třeba říci, že EPA netahá z rukávu taková nesmyslná čísla jako evropské organizace, takže podobné rozdíly jsou v USA ekvivalentem klidně stovek procent v Evropě. Proč se údaje tak moc liší? Lidé hybridy nedobíjí, vozí s sebou baterky a elektromotory pro nic a ani papírová efektivita rázem není dosažitelná. Překvapení, že?
ICCT se ve své studii odvolává i na širší zjištění Fraunhoferova institutu pro výzkum systémů a inovací, který analyzoval data nejen ze Spojených států, ale i z Kanady, Číny, Německa, Nizozemska a Norska, jenž jsou spojena se spotřebou a nájezdem více než 100 tisíc plug-in hybridů. Většina z nich má dle dat výrobců emitovat méně než 50 gramů CO2 na kilometr, nicméně dle studie se pod tuto hodnotu reálně nedostalo jediné auto. Ani jeden ze 100 tisíc zkoumaných vozů.
Místo toho plug-in hybridní vozy produkují v průměru 50 až 300 gramů CO2 na kilometr a jejich skutečná spotřeba je až čtyřikrát vyšší než ta udávaná evropskými normami. ICCT tak konstatuje, že jsou ve skutečném světě méně efektivní než vozy s čistě benzinovým a především dieselovým motorem. Přesto právě ty jsou dnes zašlapávány jako škodlivé. Není to absurdní?
Někteří řeknou: „Dobře, to je ale skutečně jen důvod navíc, proč urychlit přechod na plnou elektromobilitu!”. Ale to je omyl, i efektivita elektromobility je jedna velká přetvářka pramenící z toho, že udávaná spotřeba těchto aut přepočítaná na emise CO2 je vždy na oko nulová, i když reálně není. Prostě není, je to absolutní nesmysl - ani ta nejzelenější ze zelených energií nevzniká s nulovými emisemi a ignorován je tu ještě větší energetický vstup při výrobě.
Ještě aby tak jednou prasklo i to... Ale počkat, ono už to prasklo, i Škoda Octavia TDI je dokonce podle testu organizace podřízené EU čistší než elektromobily. Už se to zkrátka ví, nikdo to ale nechce vidět. Snad o tom ICCT za pár let udělá studii...
Plug-in hybridy samozřejmě nejsou tak efektivní, jak jejich strůjci tvrdí, nebo snad někdo věřil tomu, že Škoda Octavia RS iV jezdí za 1,2 - 1,3 l/100 km při emisích 27,1 - 29,6 g/km? ICCT kvůli tomu udělalo studii a zřejmě tím horuje za elektromobily, jejich lež je to samé v bledě modré. Foto: Škoda Auto
Zdroje: ICCT, Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025 - Čínská automobilka se s 4,27 miliony prodejů za rok dostala mezi top 10 světových výrobců. Už teď, díky spalovacím autům
6.1.2025 - Nechutně otylé nové BMW M5 ve sprintech ukázalo svou marnost, s vybitými baterkami dostane kouř od o generaci starších aut
6.1.2025 - Jako had, který vždy odněkud vyskočí a uštkne: Ikonická Zmije se jako nová prodává i 7 let po konci výroby
6.1.2025 - Někdo o Vánocích odstavil úplně novou, ani nevybalenou Mazdu na opuštěném místě a nikdo neví, proč to udělal
6.1.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.04. 16:37 - jerry
- OT - zavírám krám, uklízím 02.04. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.04. 14:05 - řidičBOB
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep