Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Už i u nás. Stát vezme vaše peníze a dá je jiným na elektromobil, dost podezřele
14.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Velké elektrické přerozdělování se nám dosud vyhýbalo. Už to neplatí, český způsob řešení této věci má ale tradičně daleko k transparentnímu.
Stát rozdá na dotacích na elektromobily 80 milionů korun. Jenže ne všem a ne na jakékoliv elektromobily - luxusní a terénní vozy jsou z programu předem vyloučeny. Dotace mají mířit na nákup aut nižší střední třídy a dodávek, tedy očekávejme něco jako Nissan Leaf nebo možná Volkswagen e-Golf mezi auty vozícími spíš lidi než náklad.
Dotace mají být dostupné malým a středním firmám a má pokrýt až 70 % z ceny auta. Celková částka 80 milionů korun má být rozdělena na kousky ne menší než 70 tisíc korun na jedno auto a ne větší než 3 miliony korun na jednu firmu. Nepodnikající fyzické osoby se nekvalifikují a stejně tak jsou předem vyloučeny firmy v Praze; naopak zvýhodněné mají být firmy z oblastí s vysokou nezaměstnaností.
Konkrétní důvody zavedení takových podmínek nejsou známy, víme ale, že žádosti o dotace bude možné podávat od dubna do konce července. A že posuzování bude probíhat formou soutěže, tj. až po podání všech žádostí budou všechny vyhodnocovány a porovnávány mezi sebou. Kolik peněz a zda vůbec nějaké firma dostane, se bude řídit také její velikostí.
Druhá část tohoto dotačního programu nabídne balík 180 milionů a má být určena „na pilotní projekty k zavádění technologií akumulace energie a technologií k získávání druhotných surovin v kvalitě vhodné pro další využití v průmyslové výrobě”, píše ČTK. Co si pod těmito slovy představit, je otázkou. Víme ale, že firmy mají mít možnost také získat dotace v minimální výši 50 tisíc korun na vybudování dobíjecí stanice - ovšem neveřejné.
Pokud vás udivuje složitost systému, nejste sami - vše předem působí dojmem, jako by to bylo někomu ušito až příliš na míru. Dotace, nikoliv zvýhodnění, nesmí být přidělena subjektu z Prahy, musí to být firma, zadotovaná nabíječka nesmí být zpřístupněna veřejnosti a otázkou je i to, jak souvisí dotace na elektromobil se zaměstnaností. Důvody pro daný konstrukt jistě existují, otázkou ovšem je, nakolik se ty skutečné dozvíme.
Pozoruhodná je i ona dotace na neveřejnou nabíječku. Pokud má být zvýhodněna firma z oblasti s vyšší nezaměstnaností, tu nabíječku si dost pravděpodobně bude muset postavit, protože dostupnost nabíjecích míst s dost velkou rychlostí nabíjení je v ČR nevalná. Ve velkých městech nabíječky jsou, v Praze jich mapa ukáže docela dost - ovšem firma z hlavního města je předem vyřazena. I to je zvláštní - tam, kde by bylo možné elektromobil alespoň trochu smysluplně používat, není program k dispozici.
Jeden z komentujících na webu iDnes.cz, který tuto zprávu zveřejnil též, měl údajně o dotaci zájem, ale zanechal toho, když naznal horu papírování - včetně např. nutnosti projektu, na pořízení auta - a fakt, že z auta z cenou 750 tisíc korun může jako malá firma dostat jen třetinu a zároveň jen 210 tisíc korun. Jako ověřenou informaci to neberte, ale nedivili bychom se, kdyby to tak skutečně bylo.
Zmíněných 80, resp. 260 milionů korun pochází dle dostupných údajů z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Nevíme, jak moc v těchto částkách figurují evropské dotace, ale to je celkem nepodstatné - peníze nás všech jsou to tak jako tak, ať cestou do této kasičky putovaly kudykoli. Více nejistoty nás trápí v souvislosti s tím, zda si nakonec pár menších firem Agrofertu sídlících mimo Prahu, nepořídí Nissany Leaf jako služební auta. Třebaže dotační program má na svědomí ministerstvo průmyslu a obchodu, které je v současné době v režii ČSSD...
Podle dostupných informací by se třeba Nissan Leaf měl dát pořídit s novou dotací
Zdroje: ČTK, iDnes.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 8 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 10 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Živá témata na fóru
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 23:30 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis