Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ubližuje v autě něčemu brzdění motorem? Či existuje jiný důvod, proč to nedělat?
15.5.2018 | Petr Miler
Někteří lidé místo brzdění motorem raději vyřadí a použijí jen nožní brdu, nebo při deceleraci zmáčknou pedál spojky. Má to nějaký rozumný důvod?
Představu o tom, co je to brzdění motorem, snad má každý řidič, ať jezdí s autem měsíc nebo deset let. Princip jeho funkce jsme probírali v minulosti - u benzínového motoru se uzavře škrticí klapka a tak vznikne v sání podtlak, který zpomaluje písty. O čem jsme však nepsali, je, jestli je pro motor a auto obecně vhodné brzdit motorem nebo existují efektivnější cesty k deceleraci.
Právě nad tím se na základě dotazů v diskuzích zamyslel náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Mnozí lidé totiž v autě s manuální převodovkou při zpomalování automaticky vyřazují na neutrál nebo mačkají spojku, neboť mají pocit, že zatěžování motoru stejnou činností něčemu ubližuje. Je na tom něco pravdy?
Něco málo ano, ale opravdu jen velmi málo. Brzdění motorem je z uživatelského hlediska jediná věc - když máte za jízdy zařazeno, pustíte plyn. Nic víc. Spojka do toho nijak nevstupuje, dokud nepotřebujete při brzdění motorem podřadit. Motor se tedy otáčí díky kinetické energii vozu, která do něj přes převodovku vstupuje od hnaných kol. Motor nespotřebovává žádné palivo, je-li aspoň trochu moderní a vybavený vstřikováním paliva. Pouze se maže a volně protáčí, jako by byl hnán palivem.
Přílišné opotřebení motoru tedy nehrozí, podobně silentbloky nebo spojka netrpí žádnou podstatnou zátěží. Tedy, pokud nenecháváte spojku prokluzovat ve snaze regulovat brzdnou sílu motoru, anebo pokud nespoléháte na ono škubnutí při rychlém uvolnění spojky po přeřazení. To je ale jediné opotřebení, které reálně hrozí, možná ještě s přetočením motoru, pokud byste podřadili příliš brzy nebo jeli z takového kopce, že by se přetočil neschopností auto dostatečně brzdit. Ale pokud se vám tyhle věci nestanou, všechno je v pořádku.
Motor sám pochopitelně nějakou činnost vykonává a opotřebovává se více, než kdyby nedělal nic. Není to však signifikantní - opotřebení motoru je jen nepatrně odlišné od toho, které utrpí na volnoběh, protože motor v podstatě žádnou zátěž. S chlazením motoru potíž není - protože do něj není vstřikováno palivo a tedy nedochází k hoření směsi, motor dokonce chladne. Kdybyste v chladicím okruhu neměli termostat a dlouhou dobu s kopce brzdili motorem, motoru může klesnout teplota i pod ideální pásmo, říká Jason z vlastní zkušenosti.
Jsou dokonce situace, ve kterých je brzdění motorem v podstatě nutnost, typicky při sjezdu s alpských průsmyků. Sporťák je jedna věc, ale s plně naloženou osmimístnou dodávkou nebo větším kombíkem je cestou dolů s takového San Bernardina - i „po hlavní”, tedy tunelem, nejen skutečně s průsmyku - velmi snadné brzdy „uvařit” a tedy ztratit jejich brzdný účinek. Není ostatně problém narazit v Alpách na kouřící auta těch, kteří cestou dolů neustále drobně přibrzďují místo toho, aby s nízkou zařazenou rychlostí nechali auto jet pomalu díky brzdnému účinku motoru.
Brzdění motorem tedy navíc výrazně snižuje opotřebení brzdových kotoučů a destiček. Zde si vezměme na pomoc elektromobily, které velkou část, ne-li většinu, brzdného účinku vytvářejí regenerativní funkcí motoru - tedy, že elektromotor využívá pohybu vozidla k dobíjení baterií. Tím samozřejmě vytváří odpor a auto zpomaluje. V řadě případů to k dostatečnému zpomalení stačí, takže vůz normální brzdy vůbec do hry nemusí zapojit. A u moderních konvenčních aut pořád platí, že při brzdění motorem není spotřebováváno žádné palivo, takže i jeho spotřeba je nižší než když vyřadíte a brzdíte jen brzdami, v tu chvíli se motor musí ve volnoběžných otáčkách udržet „sám”.
Stručně řečeno - brzdění motorem je prospěšné pro auto i pro vaši peněženku, pokud ho neděláte špatně. Proto se ho není důvod bát, ať už žijete kdekoli, naopak je to technika hodná doporučení. Zejména v hornatějším terénu vám snadno může ušetřit peníze na servisu brzd a nakonec i na onom palivu...
U benzinových jednotek funguje brzdění motorem velmi jednoduše díky podtlaku za zavřenou škrticí klapkou, decelerovat tedy lze i jen tak, že sundáte nohu z plynu. Ublížit tím vážně není čemu
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
- Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
včera - Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
5.1.2025 - Mercedes po fiasku čtyřválců skutečně vrací menším AMG motory V8, jejich zvuk vás ale rozpláče
4.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Dakar 2025 nic nového: Stále vede Sanders včera 15:46
- 10. a 11. ledna se koná «100 km dei Campioni» 5.1.2025
- Dakar 1. etapa: 412 km přes písek, kameny a suť 4.1.2025
- Prologem začal Dakar 2025 3.1.2025
- Přehled vítězů Paříž - Dakar 2.1.2025
Nejnovější články
- Čínský supersport umí za jízdy přeskakovat díry na sinici, dokonce úplně sám. Nezastaví ho ani policejní pás s hřeby
před 3 hodinami - Audi se připravuje na tragické celoroční výsledky, první čísla z USA jsou tristní odshora dolů
před 4 hodinami - „Elektrické Passaty”, modely ID.7 od VW, ihned ruinují majitele. Za pouhý rok a hrstku km ztratily na ceně až 570 tisíc
před 6 hodinami - Nové oficiální měření spotřeby plug-in hybridů odhaluje jejich roky trvající lež, elektromobily jsou další na řadě
včera - Někdo o Vánocích odstavil úplně novou, ani nevybalenou Mazdu na opuštěném místě a nikdo neví, proč to udělal
včera
Živá témata na fóru
- Crossover pro ženu 01.07. 12:14 - Snowman000
- Tucson vs Octavia 01.07. 10:19 - Tp13
- Rychlodotazy 01.07. 09:24 - Předseda
- Další zajímavá autovidea 01.06. 22:43 - Eda
- rodinné auto do 300 000 01.06. 17:11 - maartin
- Policejní kontroly a měření 01.06. 16:20 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.06. 16:11 - řidičBOB
- Rady k výběru auta? 01.06. 12:13 - mr.meeseeks