Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tyto diesely nejvíce lžou o spotřebě. A úřady nechtějí, abyste to věděli
13.11.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že je reálná spotřeba auta jiná než ta udávaná, ví každý, o to tu ale vůbec nejde. Tyto vozy berou více v tomtéž testu, ve kterém mají být úsporné.
Kdyby se Paľo Habera pustil do příprav písně Láska je tu nami o pár dekád později, možná by první slovo v jejím názvu i refrénu vyměnil za „Dieselgate”. Tato aféra je tu s námi už přes rok a zjevně nás hned tak neopustí. Na Volkswagen padají další kostlivci ze skříní, není vůbec jasné, co všechno jeho oprava provede s dotčenými motory a teprve nyní se ukazuje, jak moc velký ekonomický dopad na celý koncern může mít, když bez mrknutí oka ruší i své velmi úspěšné aktivity. Toto jsou ovšem více či méně očekávané důsledky pro jedinou firmu, naftový skandál může mít i podstatně širší dopady.
Odhalení počínání VW totiž mnohé přimělo začít „rýpat” se v tom, nad čím jsme si zvykli mávat rukou. Už jsme tak byli svědky několika dalších testů, které nachytaly na švestkách i jiné značky a byť to zatím na žádnou z nich nemělo takový dopad jako na Volkswagen, donutilo to zajímat se o celou věc i regulátory. A právě konání jednoho z nich má pozoruhodné důsledky.
Jde o německou KBA, tedy Kraftfahrt-Bundesamt, něco jako Federální úřad pro motorová vozidla. Ten v reakci na zjištění nezávislých testerů nechal ověřit emise 54 naftových aut prodávaných na německém trhu, aby zjistil, zda plní limity emisí NOx, s nimiž měl VW problémy. Změřil ale i CO2, tedy také spotřebu paliva a nestačil se divit.
Že auta v reálu spotřebovávají více než papíře, ví všichni a je to dáno už tím, že reálný provoz je vždy trochu jiný a obvykle náročnější než laboratorní svět. Je to věc tak moc veřejně známá, že si dnes reálnou spotřebu měří samy automobilky, jenže o to tady tentokrát vůbec nejde.
KBA neměřila nic v provozu, měřila v tom samém režimu, v tom samém pochybném testu NEDC, ve kterém se „jede” 19 minut a 40 sekund průměrnou rychlostí 33,6 km/h a auto nedosáhne ani dálničních 130 km/h. Je to režim „Šnek”, pro auto představuje až absurdně malou zátěž nesrovnatelnou s čímkoli skutečným. Přesto výsledky měření řady aut dalece neodpovídaly tomu, co automobilky uvádějí, že v tomto testu naměřily.
Výrobci si totiž v rámci zmíněného testu spotřebu zjišťují sami a tu pak uvádějí v katalozích. Podobně jako v USA mohou úřady platnost udávaných dat nahodile kontrolovat, přímo ony ale měření neprovádějí. Možná i proto se stalo, že výsledky velké části testovaných aut odhalily i v tom samém režimu jiné hodnoty, z nichž největší excesy naleznete níže. Překročení udávaných hodnoty spotřeby v úplně tom samém testu, v němž KBA podle své dokumentace použila vždy ten nejúspornější jízdní režim a pochopitelně se plně držela předepsané metodiky, bylo zaznamenáno i o více než třetinu. Však se podívejte sami na největší hříšníky s více jako 10procentními rozdíly.
Auta, u nichž byl v testu NEDC provedeném KBA zjištěn největší rozdíl oproti spotřebě paliva údajně zjištěné v tomtéž testu automobilkami

Jak vidíte sami, máme tu celkem 15 aut, mezi nimiž je „králem” Audi A6 3,0 TDI s rozdílem 34,6 %. To je opravdu hodně, uvážíme-li, že srovnáváme výsledky dvou totožných testů totožných aut jen prováděných jinými subjekty. A jako by to nebylo bizarní samo o sobě, testy 54 aut byly provedeny už letos v květnu. Německá KBA je ale nezveřejnila, nikdy, ani teď. Až kolegům z Der Spiegel se nyní podařilo tajný seznam získat a zveřejnit. A my můžeme se jen ptát, proč KBA jednala právě takto. Domněnka, že důvodem je fakt, žemezi 15 vozy s nejhoršími výsledky je 12 německých aut, nevypadá jako zase taková konspirace...
Tady už totiž nejde jen o něco, nad čím můžeme akorát mávnout rukou se slovy: „No jo, však udávané spotřebě stejně nikdo nevěří.” To je sice pravda, jenže musíme poněkolikáté zopakovat, že se nebavíme o situaci realita vs. laboratoř, ale laboratoř vs. laboratoř a tady výrobci musejí dle platné legislativy dostát udávaným číslům, pochopitelně. Od udávaných čísel se mohou odchýlit maximálně o 10 procent (proto také tato hranice u výše zmiňovaných vozů), jinak jim ze strany zákazníků hrozí žádosti o podobné kompenzace jako v USA nebo zákazníci mají dokonce právo koupené vozy vrátit za plnou cenu.
Je takový scénář reálný? Možná, ale se závěry buďme opatrní. Výrobci totiž mají ještě dost legálního prostoru, jak spotřebu v tomtéž testu snížit, mohou testovaným autům klidně uříznout zrcátka, pneumatiky nafouknout k prasknutí či použít specifický software řízení motoru. Tyto a další „fígle” spotřebu jistě dále sníží a KBA po nich ve svých testech jistě nesáhla.
Přesto se nezdá být možné, že by tyto postupy změnily spotřebu paliva o třetinu či více, přinesou už spíše drobná vylepšení. Minimálně některé hříšníky z přiložené galerie tedy dost možná čekají nepříjemnosti...
Galerie dotčených vozů i se zjištěnými rozdíly
Zdroj: Der Spiegel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
před 11 hodinamiDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včeraKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
včeraNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva