Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Triky, které rallyový šampion učí policisty, může někdy v provozu využít každý řidič
5.5.2019 | Mirek Mazal
Situací, v nichž se některé dramatické manévry budou hodit, nebude v každodenním provozu mnoho, stát se lepším řidičem ale nikdy není na škodu. Povolaný expert předvádí základní triky.
Policisté musí v USA absolvovat kurzy pokročilého řízení. Nejde o trefování apexů, hledání vhodných brzdných bodů nebo školu smyku jako u nás, hlavní náplní bývá třeba zastavování aut v provozu. Instruktor učí příslušníky i další triky, jako jsou rychlé otočky na zpátečku nebo jízdu v kontrolovaném smyku. Takové školení zajišťuje řidičská škola Tima O'Neila, pětinásobného amerického rallyového šampiona, ve které pracuje i další řidičské eso, Wyatt Knox.
Knox tentokrát techniky, které učí právě policisty, osvětlil přes magazín Wired i široké veřejnosti, neboť se podle něj mohou hodit i běžným lidem za volantem klasického vozu bez majáků. První je otočka o 180 stupňů při couvání. Blesková změna směru známá snad ze všech akčních filmů, je relativně jednoduchá souhra postupných úkonů. Nejdřív je nutné rozjet auto na zpátečku, poté stačí prudce zatočit volantem současně s uvolněním plynu a mírným ťuknutím do brzdy. Během otočky zbývá zařadit první rychlost a znovu sešlápnout pravý pedál.
Další fintou od rallyového jezdce je zastaveni pronásledovaného vozidla, jež spočívá v zatlačení předním rohem karoserie do jeho zadního rohu. Jen lehké ťuknutí do místa mezi zadním kolem a nárazníkem vyvolá rotaci, kterou zvládne zachytit jen velice schopný a zkušený řidič. Ostatní skončí v hodinách.
Americký pilot také ukázal techniku převzetí automobilu po kolapsu řidiče. Pokud člověk za volantem z nějakého důvodu omdlí je potřeba veškerou pozornost směřovat k pravé noze na plynu a zároveň nekompromisně převzít řízení. Podmínkou je okamžité odepnutí pásu, aby se tělo snadněji dostalo blíž k pozici provizorního šoféra.
Poslední zajímavostí je již často opakované osahání si vozidla ve smyku, které řidiči vždy prozradí více o jeho skutečných limitech. Knox se Subaru WRX s pohonem 4x4 předvedl mistrovské vedení smyku na kluzkém povrchu. Chování auta s rozevlátou zádí by si měl vyzkoušet každý kdekoliv na otevřeném prostranství, protože smyk bude potřeba zvládnout častěji než narážení do pronásledovaných vozidel či dokonce ohromování otočkou o 180 stupňů. Preventivní klouzání po ledovém parkovišti může časem zachránit plechy, nebo zdraví.
Tyto věci řidičská škoda Tima O'Neila běžně učí jen policisty, teď si je může osvojit kdokoli
Zdroj: WIRED@Youtube
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 3 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nejnovější články
- První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
před 2 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 3 hodinami - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před 4 hodinami - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před 5 hodinami - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 16:40 - denis
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 13:39 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus