Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou prý nejhorší voliče automatů nových aut: matoucí, nebezpečné i obojí
1.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Loňská aféra s matoucími, potenciálně nebezpečnými voliči automatických převodovek FCA má za následek, že si je u Consumer Reports vzali do parády.
Když byly voliče automatických převodovek mechanické, jejich ovládání bylo relativně jednoduché - člověk přesouval páku mezi polohami P, R, N a D a případně dále L nebo nějakými čísly podle různých režimů převodovky. Kdykoliv tak bylo jasné, v jaké poloze se volič nachází, zejména ve vozech, kde kromě polohy páky ukazoval zvolený režim ještě nějaký ukazatel, ať už ručička, světýlko nebo v novějších vozech displej.
Když ale mechanické voliče zastoupila elektronika, dala mimo jiné návrhářům interiérů volnost v tom, kam volič umístit a jak ho pojmout. Některá řešení jsou dobrá, jiná jsou trochu komická a některá mohou být i nebezpečná, jak se bohužel přesvědčil Anton Yelchin.
Neobvyklým, často zbytečně novátorským voličům automatických a robotizovaných převodovek jsme se shodou okolností věnovali před pár týdny. A třebaže to nebyl žebříček, za „vítěze” si troufneme označit automobilky Ferrari a Lamborghini, protože k ovládání jejich robotizovaných převodovek potřebujete uživatelský manuál. Nebo aspoň někoho, kdo vám to vysvětlí.
Americkou organizaci Consumer Reports trápí neintuitivní voliče automatů natolik, že začala je začala zvlášť testovat a zkoušeným autům strhávat body za prohřešky v téhle oblasti. Pokud je práce s voličem náročná nebo pokud si ho můžete splést s jinými ovládacími prvky, znamená to body dolů. Stejně tak CR strhává body za chybějící pojistky, jako třeba že vůz automaticky nezvolí Park při vypnutí motoru nebo otevření řidičových dveří při běžícím motoru.
Samozřejmě, mohou nastat situace, kdy potřebujete, aby se auto pohybovalo i s otevřenými dveřmi či s vypnutým motorem, takže je otázka, jestli jsou neoblomné pojistky správnou cestou. Ve většině případů a u roztržitých řidičů ale mohou pomoci zabránit nechtěnému pohybu auta. A výrobci jako Ford nebo Honda je používají.
Organizace Consumer Reports tak přidává kompletní přehled aut, která mají problematické voliče. Ten naleznete dole. A navíc uvádí 12 konkrétních typů voličů, které jsou podle ní matoucí nebo nedostatečně bezpečné.
Příklady matoucích voličů automatů
Jako matoucí byly označeny voliče Acury TLX (vlevo), Cadillacu XT5 (uprostřed) a nového Lincolnu Continental (vpravo). U prvních je to jasné, v případě Lincolnu se tlačítka zdají být srozumitelná. Možnost jejich záměry s jinými ovládacími prvky kvůli jejich vpravdě bizarnímu umístění je to, co tu CR trápí.
Zleva Acura TLX, Cadillac XT5 a Lincoln Continental
Příklady voličů bez pojistky proti nechtěnému pohybu
U těchto vozů je snadné vidět, v jaké pozici se volič nachází, ale chybí např. automatické zvolení P při vypnutí motoru. Na pranýři tu skončily Chrysler Pacifica, Chrysler 300 a Jaguar XF.
Zleva Chrysler Pacifica, Chrysler 300 a Jaguar XF
Příklady matoucích voličů bez pojistky proti nechtěnému pohybu
Tyto vozy jednak nemají žádnou pojistku a jednak mohou jejich voliče být matoucí - buď vůbec nevypadají jako voliče, připomínají třeba páčku stěračů, anebo si na jejich používání musíte chvíli zvykat. Na černé listině jsou tu Audi A4, BMW i3 a BMW řady 3 F30, Nissan Leaf, Mercedes-Benz GLC a Toyota Prius.
Zleva Audi A4, BMW i3 a BMW řady 3 F30
Zleva Nissan Leaf, Mercedes-Benz GLC a Toyota Prius
Kompletní seznam testovaných aut s problematickými voliči
CR říká, že už kvůli matoucím voličům spotřebitelům nedoporučuje čtyři vozy: Chrysler 300, Lexus CT 200h a Mercedesy třídy E a GLE. Ostatní prošly „jen” se strženými body.
Acura: MDX, TLX (SH-AWD)
Audi: A4, A8, Q7
BMW: 328d xDrive, 330i xDrive, 750i xDrive, i3 Giga, X3 xDrive28i (2,0), X5 xDrive35i
Buick: LaCrosse Essence
Cadillac: XT5 Luxury
Chrysler: 300 C (V8), 300 Limited (V6), Pacifica Touring L
Dodge: Durango GT (V6)
Infiniti: QX30
Jaguar: F-Pace Prestige, XF Prestige (V6), XJL Portfolio
Land Rover: Discovery Sport HSE, Range Rover HSE (3,0), Range Rover Sport HSE (3,0)
Lexus: CT 200h Premium
Lincoln: MKC Reserve, MKX (2.7 EcoBoost), MKZ (2.0 EcoBoost), MKZ Hybrid
Maserati: Ghibli S Q4
Mercedes-Benz: C300 4MATIC, CLA250, E300 4MATIC, GLA250, GLC 300, GLE350, GLS 350d, S550
Nissan: Leaf
Ram: 1500 Big Horn (5.7L V8), 1500 Big Horn (V6 diesel)
Tesla: Model S P85D, Model X90D
Toyota: Prius Three, Prius V Three
Zdroj: Consumer Reports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
- Aston Martin s novým šéfem nastínil svou budoucnost. Znovu odpískal první elektromobil, ne všechny novinky ale dávají smysl
před hodinou - Majitel krachujícího KTM se v zoufalosti zbavuje cenných aktiv. Kontrolní balík akcií slavné MV Agusty prodal Rusům
před 2 hodinami - Vedením Stellantisu dál otřásají změny. Šéfka Peugeotu skončila, její místo přebírá bývalý prodejní šéf Škody
před 4 hodinami - Po silnicích jezdí úplně nová sorta nesnesitelných řidičů. Mají výkonný elektromobil a asi pětkrát do měsíce jedou rychle
před 5 hodinami (1) - Audi představilo nové řešení pohonu spalovacích aut, po čase je to něco, co dává aspoň nějaký smysl
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.05. 10:06 - Snowman000
- OT - zavírám krám, uklízím 02.05. 08:36 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.04. 14:05 - řidičBOB
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep