Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto jsou nejnovější triky zlodějů aut. A jak se jim jednoduše bránit
6.9.2018 | Mirek Mazal
Zabezpečení aut udělalo v posledních dekádách velký krok vpřed, jenže zloději udělali dva. Automobily se tak dnes kradou snáze než kdy dříve a je třeba se proti tomu bránit. Jak?
Páčidlo, šroubovák a spojování drátků vytržených ze spalovací skříňky jsou dávno za zenitem. Takhle se dnes auta nekradou, alespoň ne ta nejčastěji odcizovaná. Zlodějská komunita, dá-li se o něčem takovém mluvit, přešla na elektroniku, která udělá totéž ještě zásadně rychleji a nenápadněji. „Profesionálové” si vytipují požadované auto a stačí jim necelá půlminuta, aby s vozem odjeli nebo si přivlastnili cokoli, co je v jeho nitru.
Podle statistik Deutschen Versicherungswirtschaft bylo loni v Německu ukradeno přes 19 tisíc vozidel, což je nejvyšší číslo za poslední roky. Ještě více alarmující je více než 100 tisíc zmizelých autodílů. Vyčíslená škoda se pohybuje okolo 520 milionů Eur (13,4 miliardy Kč). Svaz vypočítal průměrnou cenu odcizeného vozu na 16 400 Eur (422 000 Kč) a díly vychází průměrně na více než 4 100 Eur (106 000 Kč) za jednu krádež.
Časy rozbíjení oken jsou dávno pryč, takové praktiky uvidíte spíše ve filmu než ve skutečném světě. Podle zprávy ADACu, který před novými praktikami zlodějů varuje, jsou obzvláště ohrožena auta s bezklíčovým ovládáním. Samy otevírají dveře a umožňují startovat, jakmile se signál klíče přiblíží k vozidlu. Bohužel zařízení nerozezná majitele od zloděje a stačí jakkoliv zesílit signál klíče a auto se chová naprosto běžným způsobem. Proti takovému chování lupičů existuje několik triků, které je dobré stále opakovat.
Způsob krádeže auta s keyless je jednoduchý, říká ADAC. Podle pracovníků německého spolku není složité na internetu koupit nebo z běžně dostupných komponentů vyrobit přístroj na chycení a zesílení signálů potřebného k přístupu do automobilu. Prý i s návodem z internetu postaví takovou věc za méně než 100 Eur (2 600 Kč). O této praktice už se chvíli mluví, podle ADACu ale není jediná.
Snad ještě záludnější jsou kopie klíče, které pachatelům vůz nedají k dispozici pro jednou, ale na pořád. Znovu přes internet se dají sehnat tzv. prázdné klíče schopné se učit. Stačí se dostat k diagnostické zástrčce vozu, přečíst si data a uložit je na nové místo jako klíč k nastartování. Alternativou je elektronická kopie původního klíče, kterou prý zloději umí udělat už jen s originálem v ruce znovu bez toho, aniž by se vůbec dostali k vozu.
Buďte tedy opatrní na to, komu klíč svěřujete - i vykutálený poslíček z hotelu může být pro zloděje cestou k jednoduchému odcizení auta. Odborníci dále radí klíč nenechávat bez dozoru a pokud umožňuje bezklíčový vstup a start, pak jeho signál od okolí je raději odstínit od okolí, když jej nepoužíváte. Stačí už hliníková fólie, ale vytahovat z kapsy alobal asi nebude nejstylovější - speciální neprostupné kapsy či kovové krabičky pomohou též.
Dálkové ovladače centrálního zamykání jsou další kapitolou zlodějských pouček. Vychytralí záškodníci umí dálkově blokovat pokyn ovládání k uzamčení vozu, auto tím pádem zůstane odemčené a přístupné jakémukoliv zacházení. V tomto případě se doporučuje kontrolovat zablikání výstražnými světly jako potvrzení správného zamknutí, stisknutí tlačítka nemusí k ničemu vést. A nikoli náhodou.
Automobilový průmysl má podle ADACu z hlediska bezpečnosti i informačních technologií hodně co dohánět. Zloději budou asi vždy o krok napřed, tady jsou ale napřed o parník. Čím více se zjednodušilo denní použití automobilu, tím se také usnadnilo kradení i těch nejdražších vozů. Účinná softwarová ochrana systému keyless už byla vyvinuta, žádné z produkčních aut ji ale dnes nemá. A i když ji ta nová dostanou, stále budou na parkovištích stát miliony zranitelných vozů.
Paradoxem je, že v dnešní době jsou účinné i primitivní a kdysi zesměšňovaná opatření jako zámky na volant a na kola. Nejsou nepřekonatelné, zdržují, ale fungují. Zloději jsou líní, na ulici se jim nabízí spousta nezabezpečených aut, tak proč si lámat hlavu s nějakým technickým prvkem? Každá snaha postavit se zločincům stojí za to a platí to i pro nenechávání cenností uvnitř interiéru. Nekonečně opakované doporučení mnoho řidičů stále ignoruje a poté se diví, že jsou součástí nelichotivých statistik.






Zloději se snaží každý den někoho nedobrovolně zbavit automobilu. Je potřeba připomenout, jak se efektivně bránit
Zdroj: ADAC
Bleskovky
U Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025Kia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Termas de Rio Hondo: Časový plán GP Argentiny včera 15:00
- Honda Vision 110 2025: v nových barvách včera 08:00
- Testy WSBK a WSSP v Portimão 11.3.2025
- ProDina Kawasaki zachránila kariéru Julia Garcii 11.3.2025
- Zlatá řídítka za rok 2024 získal Martin Michek 10.3.2025
Nejnovější články
Focus už na některých trzích skončil a nejde ho objednat. Ford ho má zabít všude, to pak teprve pozná „nudu”
před 9 hodinamiNěmci radí krajanům: Elektromobil si teď rozhodně nekupujte, sází ale na velmi ošidnou kartu
před 10 hodinamiŠéf Nissanu skončil, situace firmy už je neúnosná. Jeho náhrada by si měla hlídat záda
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včera„Žlutí andělé” v Německu vyráží na pomoc elektromobilům dramaticky častěji, loni o 46 procent. Hlavní důvod? Baterka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva