Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejčastější poruchy moderních aut. Srovnání s těmi staršími potvrzuje obavy
16.1.2019 | Petr Prokopec
Moderní auta jsou stále komplikovanější a zlí jazykové tvrdí, že znát to bude hlavně v autoservisech. Nejčastější závady moderních vozů naznačují, že úrodnou půdu neminuli.
Když Horacio Pagani v roce 2007 navštívil Prahu, uvedl, že pohled do motorových prostorů jej začíná rmoutit. Již v té době agregáty ztrácely kouzlo své jednoduchosti a stávaly se postupně stále složitějšími. To na jednu jednu stranu může pomoci jejich efektivitě či výkonu, na straně druhé je to ale zesložiťuje a činí dražšími i náchylnějšími k dříve neznámým poruchám. Od té doby jde vývoj přesně tím směrem, ze kterého Pagani příliš nadšený není a který pohonné jednotky od jejich původní podoby stále více vzdaluje.
Studie dvou německých pojišťoven naznačují, že právě stále vyšší komplexita dnešních aut - nejen jejich motorů - vede ke stále vyšším účtům za jejich opravy. Společnost CarGarantie, která patří k největším evropským nezávislým pojistitelům, ve své studii uvádí, že průměrná cena oprav loni narostla o 12 Eur (cca 306 Kč) na 514 Eur (13 130 Kč). Jde přitom o největší meziroční nárůst za posledních několik let.
Další studie, která pro změnu pochází od firmy GDV, hledí na věc z větší perspektivy. Z její strany byla zkoumána data spojená s 20 různými typy aut, mezi něž patří i malé vozy, stejně jako supersporty. Kromě toho bylo u každého modelu sledováno 12 komponentů, které při haváriích doznávají největšího a nejčastějšího poškození. Zatímco v roce 2013 u takové skupiny průměrná cena oprav činila 2 400 Eur (61 300 Kč), loni to již bylo 2 700 Eur (69 000 Kč).
Z analýz vyplývá, že 20,3 % financí vyplacených autoservisům připadá na opravu hnacího ústrojí, jež zahrnuje i turbo. To odpovídá stesku Horacia Paganiho, neboť právě tato oblast doznala největšího nárůstu ve složitosti. Kvůli papírovému snížení spotřeby je třeba více komponentů, jež je třeba roztáčet, a to logicky navyšuje riziko poruchy. Není tedy překvapivé, že za hnací ústrojí u nových aut utrácí motoristé nejvíce. U starších aut jsou náklady na opravy poruch těchto komponentů relativně menší (17,7 %).
V případě starších vozů pro změnu nejvíce peněz (24,2 %) vydáte za poruchy motoru, ačkoliv v rámci četnosti oprav připadá na pohonné jednotky až desáté místo. U moderních automobilů je to méně, což jen potvrzuje, že ačkoli samotné motory lze vyrobit stále kvalitněji, dílčí komponenty jako turbodmychadla je činí k zranitelnějšími.
Třetí nejvyšší výdaje jsou spojené s převodovkami, zejména těmi automatickými se dvěma spojkami, čtvrté s elektrickým systémem a šesté s palubní elektronikou. Tato oblast totiž dříve nebyla na takové úrovni, jako je nyní, proto je nepřekvapivě hodně poruchová. Moderní auta se ale příliš nezlepšila, v jejich případě jsou výsledky obdobné.
GDV dodává, že do budoucna nelze očekávat úlevu. Zejména Evropská unie apeluje na stále nižší spotřebu paliva a větší množství asistenčních systémů, což logicky povede k ještě vyšším účtům za opravy. Také je třeba dodat, že auta nejsou opravdu složitá zase tak dlouho a teprve přijdou roky, kdy servisy začnou navštěvovat vozy s těmi dnes nejmodernějšími systémy, které tou dobou budou třeba 10 let staré.
Pokud vás tedy netěší dosavadní vývoj, na lepší zítřky se netěšte. Podle německých pojišťoven bude jen hůř - auta se budou zejména pod tlakem EU stávat stále složitějšími, aniž by to mělo avizovaný vliv na jejich reálnou spotřebu. Jejich servis a opravy ale mají být stále dražší zcela nesporně.
Srovnání nejčastějších poruch moderních aut a jejich starších předchůdců


Stále komplexnější technika moderních aut znamená, že udržet tyto vozy při životě je finančně stále náročnější
Zdroje: CarGarantie, VCD
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 9 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Realitní magnát popsal, jak složité je uvést do provozu jeho nové Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s, je to jiný svět
25.1.2025Volvo dalo hromadě svých modelů nová jména, další ruší. Vyznat se v nabídkách automobilek je stále těžší
25.1.2025Nejdražší ojetá Tesla Model 3 v prodeji jako jediná dává skutečný smysl, bez 3 milionů v kapse na ni ale nemyslete
25.1.2025Stellantis dál otáčí, motory na benzin a možná i naftu dostanou také nové Alfy Romeo Giulia a Stelvio
25.1.2025Můžeme jen závidět, za kolik si v Austrálii mohou koupit novou Škodu Octavia RS, o něčem takovém se nám ani nezdá
26.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva