Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Testy zimních pneu: jaké vybrat pro zimu 2015/2016?
6.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pokud právě vybíráte zimní pneu na cokoli od Fabie po Passat, německé testy mohou pomoci. Continental jim dominuje, i se svým Barumem.
„Winter is coming”, řekl by fanoušek Hry o trůny a bolestně si uvědomil, že skutečná zima napřed musí odejít a až pak tu teprve bude nová řada seriálu. Pravdou nicméně je, že zima se vážně blíží. A na dovádění na zasněžených parkovištích či přehledných a opuštěných silnicích je potřeba se řádně připravit. Pokud hledáte nové zimní pneumatiky, jistě pomůžou testy jednotlivých modelů, které provedly německé instituce ADAC a GTÜ.
ADAC se pustil do testování pneumatik v rozměru 185/60 R15 s rychlostním indexem T, to jest do 190 km/h. Nakoupil ohromných 50 sad pneumatik známých i méně známých výrobců a nazul je na několik Volkswagenů Polo. Prvním úkolem v rámci kvalifikace gumy bylo zastavit z 80 km/h na méně než 44 metrech na mokré vozovce.
To, jak se ukázalo, byl docela problém pro 23 zkoušených pneumatik. Ze známějších v této části zmiňme výrobky značek Avon, Nankang, Nexen, Toyo, Kormoran nebo Vredestein, který je v těchto sférách docela překvapením. Jinak asi není překvapením, že většina pneumatik v téhle části výsledkové listiny je čínské výroby, jejichž test už jsme vám přiblížili dříve.
Zmiňme také výkon celoročních pneumatik Pirelli Cinturato All Season, které byly na mokru lepší než většina zimních gum, a to, že blíže neurčené letní pneumatiky zastavily na 37 metrech, na roveň nejlepších zimních gum. Zimní pneu jsou dobré zkrátka jen do... skutečné zimních podmínek, jakkoli bývá tradováno něco docela jiného.
Druhá část kvalifikace znamenala brzdění na sněhu z 50 km/h a tam byly výkony mnohem více vyrovnané; celoroční pneumatiky nebyly nejhorší. Do finále, tedy vlastního testu, se však probojovalo jen osmnáct nejlepších z kvalifikace. U nás relativně oblíbená značka Matador mezi finalisty nebyla, známější Barum však ano.
Výsledky kvalifikačního testu ADAC


Vlastní test sestával z několika zkoušek na sněhu, mokru i suchém asfaltu. Na sněhu byl zkoumán záběr pneumatiky, ovladatelnost včetně slalomu a brzdění. Na mokru to byla opět ovladatelnost, již bez slalomu, brzdění a také míra odolnosti vůči aquaplaningu. A na suchu bylo zkoušeno brzdění, ovladatelnost a hlučnost pneumatik. Valivý odpor se měřil v laboratoři.
Nejlépe zde budou hovořit tabulky, takže jen ve zkratce: pokud chcete vynikající zimní gumy, lze doporučit Continental WinterContact TS850, Pirelli Winter SnowControl 3 nebo, trochu překvapivě, i Barum Polaris 3. Pokud chcete utratit co nejméně peněz a dostat za ně co nejvíce, vhodné budou Hankook Winter I*cept RS2. Vidíme, že na sněhu a v podstatě i všude jinde jsou celkově dobré Continentaly, trochu ztrácí jen při brzdění na suchu.
Také si ale všimněme, že letní pneumatiky neupřesněné značky jsou mezi nejlepšími všude kromě disciplín na sněhu a hlučnosti. Jak je pravdou, že v lednu za teplot nad nulou a na suché vozovce nutně potřebujete zimní pneumatiky, posuďte sami.
Výsledky testu ADAC na sněhu
Výsledky testu ADAC na mokru
Výsledky testu ADAC na suchu
Vedlejší disciplíny testu ADAC
Celkové výsledky testu ADAC
Chcete-li pneumatiky pro větší vůz, bude se hodit práce opět německého GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung, Společnost pro technický dozor), které zveřejnilo testy větších pneumatik, konkrétně o rozměru 225/50 R17 s rychlostními indexy H a V, tedy 210 a 240 km/h. Výsledky tu nejsou tak detailní, jako v případě ADACu, zejména na výsledkové listině je 8, nikoliv 18 pneumatik. Přesto obsahují průřez toho, co by člověka napadlo koupit třeba na VW Passat, Škodu Superb nebo Opel Insignia.
GTÜ pneumatiky testovala ve spolupráci s autoklubem ACE. Vidíme tu dominanci značek Continental a Goodyear s tím, že se neztrácí ani Dunlop nebo Nokian, který v testu menších pneumatik na špici nebyl. Naopak Vredestein opět moc doporučit nelze, a to znovu pro nepřesvědčivý výkon na mokrém asfaltu. Všimněte si také, že tu nejsou žádné pneumatiky z Číny; jsou sice levnější, ale mezi osm nejlepších se neprobojovaly, uvádí dále Focus.
Celkové výsledky testu GTÜ
Pokud jste si včera koupili nové zimní Vredesteiny, výsledky německých testů vás asi příliš nepotěšily. Pokud ovšem stále vybíráte, tyto tabulky vám snad pomůžou. Je potřeba vzít v potaz, kde se budete přes zimu pohybovat; pokud nevyjedete z města či z nížiny, není asi zapotřebí špičkového výkonu na sněhu.
Zdroje: ADAC, GTÜ
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 4 hodinamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 4 hodinamiBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva