Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Test ukázal, že klíčový asistenční systém moderních aut je povětšinou úplně k ničemu
5.10.2019 | Petr Prokopec
O reálném přínosu asistenčních systémů moderních aut se diskutuje pravidelně a nejedna studie už ukázala, že jejich význam je hodně přeceňován.
Pokud jste četli kterýkoliv z našich reportů zaměřených na crash testy nových aut, pak vám jistě neuniklo, že důraz neklademe na hvězdičkové ohodnocení, ale především na výsledky jednotlivých nárazových zkoušek. Ty navíc ještě podrobně pitváme, neboť organizace Euro NCAP klade stále větší důraz na elektronické asistenty. Jejich přítomnost v moderních vozech nás samozřejmě nikterak neirituje, tedy dokud je možné veškeré tyto berličky deaktivovat, spíše než cokoliv jiného nám vadí význam, jaký jim Brusel přisuzuje.
Proč to? Protože z vlastních zkušeností víme, jak v praxi fungují či spíše nefungují. Některým nebezpečným situacím dokáží zamezit, ale jen za cenu toho, že jiné způsobí. A v řadě jiných nereagují vůbec. Taková řešení jsou podle nás k ničemu - spolehnout se na ně nelze a pokud sama dokáží nebezpečné situace navozovat, je skutečně lepší je vypnout a spolehnout se na své vlastní smysly a reakce. Tím nechceme výrobce nikterak odrazovat od dalšího vývoje, v tuto chvíli je to ale zkrátka polotovar.
Že nejde jen o náš názor, který dokládají i jiné studie a nyní se k nim přidal i test americké instituce AAA. Ta se zaměřila na test autonomních brzd s detekcí chodců, přičemž zjistila, že technologie přináší kýžený efekt pouze ve velmi úzkém spektru situací určitých okolností. Pokud se totiž vozy vybavené tímto systémem blížily k chodcům rychlostí 32 km/h, došlo ve 40 procentech případů k zabránění kolize. Jakmile však tempo vzrostlo na 48 km/h, většina systémů selhala.
Organizace AAA přitom měla k dispozici čtyři různé automobily - Chevrolet Malibu, Hondu Accord, Teslu Model 3 a Toyotu Camry - ovšem pokaždé dosáhla víceméně stejných výsledků. Ty byly ještě hrozivější, pokud scénář nepočítal s chodcem přecházejícím vozovku před vozem, který měl navíc dostatečný výhled, nýbrž s náhlým vyběhnutím dítěte mezi dvěma automobily. V tu chvíli pravděpodobnost, že by došlo na srážku, vzrostla na 89 procent.
Aby toho navíc nebylo málo, instituce zjistila, že systémy „jsou v noci naprosto neefektivní“. To je již naprosto alarmující, neboť dle statistik dochází v 75 procentech případů na srážku s chodcem právě po setmění. Ve výsledku to tedy znamená, že úřady nutí automobilky osazovat své produkty technologií, která funguje jen ve velmi úzkém spektru každodenního života. Ještě horší však je, že tyto systémy již nyní mají na hodnocení Euro NCAP větší vliv než samotná struktura vozu.
Navzdory těmto výsledkům organizace AAA stejně jako my podporuje další vývoj a dodává, že by v budoucnu ráda viděla mnohem lépe fungující systémy. Kdy se ale dočká - a pokud vůbec - je ve hvězdách. Automobilky jsou totiž dnes tlačeny spíše k tomu, aby plnily regule na papíře než ve skutečném světě. I nadále tedy bude třeba počítat s tím, že jakkoliv má nad vámi bdít celá armáda pomocníků, reálně stále zůstává veškerá kontrola nad vozem na vás a podle toho je třeba s ním zacházet.














Test autonomních brzd provedený americkou organizací AAA dopadl katastrofálně, ve většině případů technologie selhala a v noci nefungovala prakticky vůbec
Zdroj: AAA
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejnovější články
Třetí generace někdejšího bestselleru Nissanu strádá i jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor
před 7 hodinamiNová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
před 9 hodinamiTři slíbené nové Volkswageny působí jako špatný vtip, nenabízí vůbec nic, co by jiní už dávno neprodávali
před 10 hodinamiAlespoň jedna automobilka říká prosté: Spalovací motory budeme nabízet tak dlouho, dokud to bude možné
včeraNejnovější Mercedes nevypadá jako z pouti jen uvnitř, jeho příď i záď zvedají obočí ještě víc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva