Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí
25.2.2019 | Petr Prokopec
SUV jsou pro chodce obecně více nebezpečným elementem, při srážkách s nimi umírá více pěších než s jinými typy aut. O to více by u nich měly fungovat systémy aktivní bezpečnosti, v některých případech ale nefungují.
Ve Spojených státech dochází v posledních letech k nepříliš lichotivému vývoji. Ačkoliv počet mrtvých na silnicích od roku 1980 prakticky nepřetržitě klesal a v roce 2009 byl dokonce na polovině někdejších smutných statistik, v posledních letech nehod se ztrátami na životech znovu přibývá. Je to na jednu stranu překvapivé, neboť moderní vozy jsou stále bezpečnější a jsou také napěchované řadou elektronických systémů. Ty však na druhou stranu snižují pozornost řidičů, kteří na ně stále více spoléhají. A pokud elektronika nefunguje tak, jak má, je rázem problém na světě.
Americký institut IIHS se přesto rozhodl redefinovat svůj přístup ke crash testům a bezpečnosti nových aut. Od letoška bude proto velký důraz kladen na detekci chodců a samozřejmě s tím korespondujícími systémy automatického brzdění. IIHS je totiž toho názoru, že pokud by v letech 2005 až 2009 byly všechna auta osazena zmiňovanou technikou, počet fatálních zranění by klesl více než o polovinu.
Je ovšem třeba dodat, že toto tvrzení je poněkud na vodě, koneckonců detekci chodců a autonomní brzdy má dnes stále více aut. Přesto však dle statistik úmrtnost ve Státech stoupala - dnes se pohybujeme okolo šesti tisíc obětí ročně, zatímco v roce 2009 jich bylo o dva tisíce méně. Je tak otázkou, zda IIHS od nových technologií nečeká přímo zázraky, zvláště když ne všechny fungují tak, jak by doopravdy měly.
To dosvědčuje i test, v jehož rámci institut otestoval 11 kompaktních SUV. Špičkové ohodnocení však získaly jen čtyři z nich, a sice Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4 a Volvo XC40. Chevrolet Equinox, Hyundai Kona, Kia Sportage, Mazda CX-5 a Nissan Rogue (X-Trail) pak byly shledány pokročilými.
Mnohem podstatnější než tyto pozitivní výsledky jsou však zcela opačné verdikty, s nimiž musí počítat Mitsubishi a BMW. Už Outlander byl ohodnocen mizerně, ovšem X1 dostalo velký palec dolů. Jakkoliv je totiž mnichovský stroj osazen detekcí chodců i autonomními brzdami, v mnoha případech zredukoval rychlost jen minimálně a v některých dokonce vůbec. Došlo tedy na sražení chodce při všech situacích, jenž byly simulovány.
Institut se přitom zaměřil na monitoring těch scénářů, jenž jsou v reálném životě nejběžnější. První test tedy spočíval ve vstupu dospělé osoby do vozovky, a to těsně před projíždějící vozidlo. To se přitom pohybovalo rychlostmi 19 a 40 km/h, systém tak měl na reakci pouhou sekundu. Dle manažera institutu Davida Taylora je přitom tento čas natolik malý, že ani profesionál nestihne na chodce zareagovat.
Druhá zkouška spočívala ve vstupu dítěte do vozovky, to se ovšem do poslední chvíle schovávalo za podélně parkujícími vozy. Při své malé výšce tak bylo vidět až ve chvíli, která je noční můrou každého rodiče. Vzdálenost přijíždějících vozů pak sice byla navýšena prakticky na dvojnásobek (ze 6 na 11 metrů), což čas potřebný na reakci zvedlo na 2 sekundy, přesto však výsledky nebyly lepší, spíše naopak.
Ve finále tu pak byl test číslo tři, dle kterého šel dospělý chodec podélně podél vozovky zády k přijíždějícím vozům. Ty se přitom pohybovaly rychlostí 60 km/h, načež bylo prakticky již od počátku jasné, že ke srážce pěšího dojde. Klíčová však byla rychlost v okamžiku nárazu, autonomní systémy se jí totiž mají snažit maximálně zredukovat. Opět k tomu ale došlo pouze v některých případech.
Králi testů jsou přitom Subaru Forester a Toyota RAV4, jenž bez problémů zastavily před pěším, který jim vstoupil do vozovky, ať se již jednalo o dospělého či dítě. Volvo XC40 pak selhalo pouze jednou, figurínu simulující sedmiletou ratolest totiž srazilo při vyšším tempu. Forester navíc zazářil také při podélných simulacích, v tomto případě se mu ale postavil po bok jiný japonský kolega, a sice CR-V.
V případě Mitsubishi Outlander ovšem zástupci institutu poněkud kroutili hlavami, vůz totiž během předchozích testů zaměřených na odvrácení kolize s jiným automobilem získal špičkové hodnocení. V případě detekce chodců však zvládl pouze zredukovat rychlost, při které došlo k nárazu. Jakkoliv by ovšem v takovém případě zranění byla spíše lehčí, i takový výsledek je vnímán negativně.
Ještě větší kritika se snesla na BMW X1, v případě jízdy rychlostí 60 km/h totiž vůz nezabrzdil vůbec a během dalších testů měla technika na snížení tempa jen minimální vliv. Ke sražení figurín tedy došlo v každém případě a nejinak tomu bude také v reálu. Němci by tedy měli na svých autech ještě zapracovat.




Subaru Forester, Toyota RAV4, Honda CR-V a Volvo XC40 při ochraně pěších zazářili...
...Mitsubishi Outlander a BMW X1 jsou však pro ně značným rizikem
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 11 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
včeraČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom