Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak moc mění reznutí bezpečnost jen 10 let starých aut? Výsledky testu překvapí
13.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Že moderní auta nereznou a pokud, jde jen o trochu povrchové koroze? Budete se divit, ale reznou stále a na jejich pasivní bezpečnost to má velký vliv.
Auta zaznamenala v posledních dekádách obrovský pokrok ve všech ohledech, daleko největší změny ale nastaly v oblasti bezpečnosti. Zatímco vozy s mnoha sty koňmi výkonu či maximální rychlostí přesahující 300 km/h jsou tu s námi už dekády, opravdu bezpečných automobilů jsme se dočkali až v posledních letech. Auta přibližně od minulé dekády odolají při nehodách i takovým nárazům, že je skoro těžké se v nich zabít. A podle toho také vypadají stále příznivější statistiky dopravních nehod a jejich následků.
Bylo by ale naivní si myslet, že když auto bylo svou bezpečností na vrcholu v polovině minulé dekády, bude na podobné úrovni i nyní. A nemluvíme teď o dalším pokroku, který dřívější úspěchy logicky odsunul do pozadí, ale méně zjevné skutečnosti - faktu, že auta stárnou a stále podléhají korozi, i když na první pohled se díky pozinkované karoserii mohou zdát v tomto ohledu nedotknutelná.
Právě na tento aspekt se zaměřili lidé švédské spotřebitelské organizace Villaagarnas Riksforbund po boku pojišťovny Folksam a podrobili nárazovým zkouškám dvě auta, která bude leckdo považovat za moderní a relativně bezpečné ojetiny. Tyto testy takový pohled na ně asi nezmění, jednoznačně ale ukazuje, že bezpečnost aut postupem času slábne, a to nikoli zanedbatelným způsobem. Ověřována byla odolnost proti nárazu u první generace Mazdy 6 z let 2003 a 2008 a Volkswagenu Golf páté generace, který byl vyráběn též mezi léty roku 2003 do 2008. Obě auta (u Mazdy nepřekvapivě, u VW více) se vyznačovala jistou mírou koroze, kterou plně odkryl rozklad při následných simulovaných nehodách.
Testovací proces spočíval v čelním nárazu, poté nastoupili další obětní beránci na boční náraz. Vše se odehrávalo dle dobových norem EuroNCAP, což je důležitá poznámka - kdyby posuzování crashtestů proběhlo dle aktuálních kritérií, těžko bychom mohli nové výsledky srovnat s výstupy někdejších testů.
První na řadu šla Mazda. „Když byla Mazda 6 testována čelním nárazem, auto se zdeformovalo takovým způsobem, že sedadlo řidiče skončilo opřené interiér vozidla a figurína dostala zásah do hlavy od B sloupku,“ uvedla Villaagarnas Riksforbund. Právě pohyb figuríny včetně sedačky nevyvolal dobrý dojem, náraz hlavou do sloupku jen přispěl horšímu bodování. Jako nově vyrobený vůz obdržela šestka svého Času v hodnocení NCAPu 26 bodů - ty odpovídaly slabším čtyřem hvězdám z pěti. Nynější zkouška znamenala jen 18 bodů a tři hvězdy. To nemusí vypadat až tak varovně, o 20 % vyšší pravděpodobnost úmrtí pasažérů během autonehody už ale zní hůř.
Golf následoval s velkým očekáváním, jestli se bude opakovat citelné stárnutí konstrukce po vzoru Mazdy, které jsou proslulé náchylností ke korozi. Volkswageny naopak platí za dobře chráněné vozy a přes viditelnou rez na některých částech vozu dopadl lépe. Ve srovnání s původním výsledkem zcela nového automobilu starší exemplář ztratil jen jeden bod, pokud řešíme odolnost vůči nárazu. Na pětihvězdičkovém bodovacím stupni EuroNCAP zaznamenal nový Golf slabších pět hvězd (33 bodů), zatímco jako starý získal silné čtyři (32 bodů).
Jak je tedy patrné, koroze postupem času pasivní bezpečnost aut citelně snižuje. Obecně to jistě není překvapení, jako faktor při rozhodování o koupi vozu to ale zákazník běžně bude brát v potaz možná u několik dekád starých aut, nikoli u těch klidně jen 10 let starých. Proto se znovu sluší připomenout přehled aut nejvíce a nejméně odolných proti korozi - nejde tu jen o peníze za případné výměny některých dílů, ale i o zdraví. Ani jedno z testovaných aut není vůči stárnutí netečné a obě měla viditelně zkorodované díly - tradičně snáze reznoucí Mazda si ale za dekádu na tomto světě pohoršila o dost více než lépe chráněný VW...








Mazda 6 první generace při opakovaném testu dle dobových standardů EuroNCAP...
... stejná muka zažil VW Golf 5, který dopadl podstatně lépe
Zdroj: Villaägarnas Riksförbund
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 3 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
včeraAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
před 2 hodinamiNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
před 3 hodinamiElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
před 4 hodinamiVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
před 6 hodinamiNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva