Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Test přesně ukázal vliv teploty na dojezd elektromobilů, z udávaných hodnot může zbýt skoro jen polovina
5.8.2023 | Petr Prokopec
Jaký vliv má teplota na akceschopnost vašeho spalovacího auta? Nějaký ano, pochybujeme ale o tom, že byste v praxi vůbec nějaký vysledovali, je relativně zanedbatelný. U elektromobilů jsou rozdíly extrémní.
Není tajemstvím, že venkovní teplota má na akceschopnost elektromobilů mnohem vliv než u spalovacích aut. V případě baterií je ideálem rozmezí od 15 do 30 stupňů Celsia, maximálního dojezdu je pak obvykle možné dosáhnout při teplotách okolo 21 stupňů Celsia. Pouze v té chvíli není termální management akumulátorů aktivní, nedochází tedy na odběr energie vyžadované pro ohřátí či naopak zchlazení paketu. Protože však s ideálními podmínkami lze počítat jen během několika dnů v roce, musí se všichni majitelé připravit na to, že během horkého léta či třeskuté zimy nedojedou zdaleka tak daleko jako na jaře či na podzim.
Jak velký tento rozdíl je? Nezávislý magazín Consumer Reports letos přikročil k testu čtyř elektromobilů, u nichž sledoval vliv tří různých venkovních teplot na dojezd. Rekordmanem v tomto ohledu měla být dle certifikace americká agentury EPA Tesla, jejíž Model Y ve verzi Long Range má zvládnout 525 km na jedno nabití. Nicméně při 29 stupních Celsia skutečný dojezd činil jen 441 km, aby následně při 18 stupních Celsia klesl na 360 km a při -8 stupních Celsia na pouhých 299 km. Tesla tak vlastně selhala na celé čáře, skutečný dojezd v zimě je skoro poloviční.
Ani Ford Mustang Mach-E a Volkswagen ID.4 nezazářily, ale vedly si o něco lépe, hlavně za teplejšího počasí. Při oněch 29 stupních Celsia lze totiž u amerického elektromobilu počítat se 442 km namísto udávaných 434 km, zatímco ten německý na jedno nabití zvládne 412 km místo 386 km. Jakmile nicméně teploty klesnou pod bod mrazu, přichází zase jen pískot. Zástupce modrého oválu s 88 kWh na kontě totiž zvládá 302 km, německý vůz disponující 82 kWh pak jen 278 km. Jsme zase o více jak 30 procent níž.
Čtvrtým do party se stal Hyundai Ioniq 5, u kterého je za optimálních podmínek možné počítat se 407 km, tedy jen s o chlup horším dojezdem, než jaký je udáván (412 km). Jakmile je ale venku jen oněch -8 stupňů Celsia, rázem tu máme pouhých 294 km. Korejský elektromobil přitom disponuje menšími bateriemi než zástupci Fordu a VW, ve verzi Extra Long Range, kterou měl magazín k dispozici, je totiž možné počítat se 77,4 kWh. S Teslou je pak spojena nejmenší kapacita (74 kWh).
Model Y je tedy osazen nejmenším paketem, což by sice mohlo na výsledky vrhnout o trochu lepší světlo, ovšem na druhou stranu je z celé čtveřice také tím nejlehčím - Ioniq 5 je těžší o nějakých 100 kilogramů, ID.4 pak dokonce o takřka čtvrt tuny. Stále více se tak ukazuje, že náskok, o kterém se Tesla soustavně zmiňuje, je pouze výmyslem, za nímž má mimo jiné stát fakt, že automobilka využívá ty nejzazší meze možností testovací procedury. Zbytek branže se naopak snaží držet nohama blíže k zemi.
Lze pak už jen dodat, že v rámci objektivity učinil magazín CR maximum. Všechny vozy totiž vždy přes noc nabil na 100 procent. Následně pak bylo na tempomatu každého z nich nastaveno tempo 112,6 km/h, přičemž kolona pohybující se ve stejný moment po stejném dálničním úseku měla mezi sebou větší rozestupy, aby bylo eliminováno zbytečné brzdění či akcelerace. Testovací jezdci si pak mohli užívat klimatizaci nastavenou na stejnou teplotu, a to během všech tří scénářů.
CR přitom dodává, že dosažené výsledky i přes tak komplexní podmínky testu nelze považovat za bernou minci. Magazín totiž skutečně jen zjišťoval, jaký má vliv odlišná teplota při stálém dálničním tempu, což pořád není běžná jízda. Nepočítejte tedy s tím, že s elektromobilem v zimě ujedete alespoň oněch 250 až 300 km, realita bude nejspíš ještě horší.
Magazín Consumer Reports otestoval čtyři elektromobily při třech venkovních teplotách. Při té nejvyšší zvládl Mustang Mach-E větší porci, než je udáváno. Foto: Ford
Stejně na tom byl také ID.4... Foto: Volkswagen
...zatímco v případě Ioniq 5 nebyla tovární data naplněna jen o pověstný chlup. Foto: Hyundai
Model Y nicméně selhal na celé čáře, což jen potvrzuje nedávné zvěsti o tom, že značka využívá těch nejzazších mezí testovacích procedur. Foto: Tesla
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 11 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva