Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Oprava drobné nehody Tesly Model 3 přišla majitele na šokující peníze, i bez výměny baterií
7.3.2023 | Petr Prokopec
Elektromobily jsou prezentovány jako technicky jednodušší, a tedy levnější řešení na servis i opravy ve srovnání se spalovacími vozy. Realita jejich vlastnictví ale i ničem takovém nesvědčí.
Elektrická auta jako taková by nás nechávala chladnými, pokud by s nimi nebyly spojené politické tlaky, které s nimi spojené jsou. Politici se rozhodli, že bateriový pohon bude od roku 2035 jediným, jaký bude v souvislosti s novými vozy povolen, a tak zkrátka musíme upozorňovat na úskalí, která jsou s těmito vozy spojena. Zvláště pak za situace, kdy jsou elektromobily - mnohdy naprosto absurdně - prezentovány jako lepší řešení ve srovnání se spalovacími auty.
Právě těmto tvrzením soustavně nastavujeme zrcadlo. Stejně jako se neustále ptáme, proč jsou elektromobily dotovány penězi nás všech. Pokud jde totiž skutečně o takový zázrak, jak jejich zastánci tvrdí, pak by se o každý dostupný exemplář měla pomalu strhnout rvačka. Jenže jak státní subvence klesají či končí, tak začíná uvadat i zájem. Snadno se tak ukazuje, že podstatná pro lidi byla hlavně cena, ze které značnou část uhradil někdo jiný.
Pořízení elektromobilu je nicméně jednou věcí, jeho provoz pak druhou. My se nyní zaměříme na tu třetí, jíž je udržování vozu v provozuschopném stavu. Ani v tomto ohledu se totiž nelze spolehnout na superlativy, jimiž politici a aktivisté nešetří. Spíše naopak můžete počítat s mnohem většími problémy než u spalovacích aut, a to přesto, že na jejich výrobu je třeba více komponentů. Jenže ty lze následně poměrně snadno měnit. U elektromobilů to tak jednoduché není.
Za vším stojí jednak systémy vysokého napětí, stejně jako chemikálie obsažené v bateriích. Často tak stačí jen drobný ťukanec, a auto je spíše na odpis. Přitom u spalovacího vozu by k návratu na silnici mohla postačit i pěticiferná suma v korunách. Ostatně příkladem za všechny budiž nehoda, která se odehrála ve Státech. Do pár měsíců staré Tesly Model 3 totiž narazil náklaďák, jenž udělal díru do zadních dveří, poškrábal ty přední a poničil také blatník a ráfek s pneumatikou. Následky můžete vidět na videu níže - není to nic pěkného, skutečně ale jde o drobnou městskou nehodu s pomalu jedoucím nákladním autem.
Pokud by u spalovacího vozu nebyla hnutá základní konstrukce, což je v případě takových ťukanců krajně neobvyklé, vskutku by šlo o škodu, jejíž výše by přesáhla 100 tisíc korun jen ve chvíli, když by se servis chtěl „zahojit“ na pojišťovně. Jenže Tesla má stejně jako většina elektromobilů baterie zakomponované do podlahy. A jakkoli nedošlo na jejich poškození a nebyla nutná jejich výměna, technici kolem nich zjevně našlapovali po špičkách.
Finální účet za opravu tedy činí 30 720,23 USD (cca 677 tisíc Kč). To je již pomalu cena nového auta, aktuálně totiž Model 3 startuje na 42 990 dolarech (947 tisíc Kč). Pokud od této částky pak ještě odečtete federální kredit (7 500 USD/165 tisíc Kč) a Teslou uváděné úspory za palivo, jste dokonce pod danou sumou. Tu pak sice majitel vozu nemusí platit celou, neboť dle policie má na nehodě 50procentní vinu, ovšem i polovina je těžko skousnutelným oříškem.
Tím se můžeme vrátit na začátek. Tedy ke skutečnosti, že elektromobily dnes představují spíše horší než lepší řešení. I kdybychom totiž jejich provoz uznali za bezemisní, již z výroby mají na zádech obrovský batoh plný emisí. Ten pak dokáže vykompenzovat jen dlouhodobé používání, ovšem bez nutnosti měnit baterii. A pokud stačí jeden malý ťukanec, aby byl pár měsíců starý vůz pomalu zralý na likvidaci po totální škodě, pak o ekologickým přínosu nemůže být ani řeč.



Dle politiků jsou elektromobily levnější na provoz i servis a údržbu. Jenže reálně tomu tak není. Následky nehody zachycené na videu níže opravené za skoro 700 tisíc Kč, to je neskutečná soda. Foto: Tesla
Zdroj: Wham Baam Teslacam@YouTube
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 11 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva