Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Těmto autům nejčastěji explodují prosklené střechy. Proč, nikdo neví
26.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že jsou prosklené střechy riziko pro bezpečnost, jsme zmiňovali vícekrát, ne však v tomto duchu. Řadě aut doslova explodují bez vazby na cokoli.
Střešní okna začala získávat na popularitě již v 80. letech minulého století. V té době je přitom řada automobilek vůbec nenabízela, lidé proto velmi často sahali k vlastním instalacím. To mělo samozřejmě odezvu u výrobců, kteří začali nabízet nejen střešní okna u většího množství modelů, ale zároveň navyšovali i jejich plochu. Dnes není nic zvláštního, když panoramatické okno - ať už otevírací nebo ne - tvoří téměř celou plochu střechy. Stále častější je pak fakt, že výrobci některé vozy již s klasickou „plechařinou” ani nenabízí.
Problémem ovšem je, že sklo je náchylnější k poškození než standardní plechová střecha, a tak představuje riziko zejména při nehodě. Jak taková střecha může dopadnout, jsme si nedávno ukázali, není to ale jediná podobná nepříjemnost, která vás s prosklenou střechou může potkat. Sklo se může také roztříštit, doslova explodovat a vysypat se na hlavy cestujících, a to bez jakékoli zpozorovatelné příčiny.
Nejde o výmysly, k tomuto problému skutečně dochází, a to stále častěji. Kupříkladu data společnosti Transport Canada prokazují, že v roce 2007 byl počet roztříštěných prosklených střech nulový. Loni se ovšem již zvedl na více než 110, v letošním roce je evidováno již 103 incidentů. Agentura za posledních 10 let zaznamenala celkem 351 případů, přičemž níže najdete seznam deseti nejčastěji zmiňovaných vozů, jež na samovolné praskání trpí.
Auta s nejčastěji explodujícími prosklenými střechami dle Transport Canada
1. Hyundai Santa Fe - 37 evidovaných náhlých roztříštění
2. Nissan Murano - 19
3. BMW řady 3 - 13
4. Kia Sorento - 10
5. Mazda 3 - 9
6. Toyota RAV4 - 9
7. Nissan Rogue/X-Trail - 9
8. Ford Focus - 8
9. Ford Edge - 6
10. Hyundai Elantra - 6
Agentura Transport Canada přitom není jedinou, která daný problém eviduje. Dle Consumer Reports dorazilo ve Státech k institutu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) od roku 1995 859 stížností týkajících se praskání prosklených střech, přičemž 71 procent z tohoto množství dorazilo od roku 2011. Všechny případy měly společného jmenovatele - k roztříštění skla došlo zcela náhodně a bez zjevných příčin.
Consumer Reports dokonce zmiňuje, že dané případy se odehrávají „v každém měsíci v roce v každé části země, a u vozů z celého světa“. Tedy jinými slovy, nikdo si nemůže být jist, zda náhodou nedojde k prasknutí u Audi či Buicku, v Kalifornii nebo Washingtonu, jakkoli u některých aut se to i z de stává častěji než u jiných - NHTSA jmenuje Hyundai Veloster, Kiu Sorento, Nissan Murano a Kiu Optima jako nejohroženější.
Problém je ale daleko závažnější, než ony vyšetřované případy naznačují. Protože zdaleka ne každý lidé hlásí - leckomu se prostě roztříští panoramatická střecha, ne vždy musí být v autě a řeší to buď jako reklamaci nebo běžnou opravu. To nakonec potvrzují interní záznamy Kie, dle nichž se měla u modelu Sorento střecha neočekávaně rozletět na kousky ve 156 případech - institutu jich ale bylo hlášeno jen 43. Ještě větší rozdíly panují u modelu Optima (173 versus 25), u takového Fordu Edge je realita 11krát horší než hlášené případy.
Jasnou příčinu, proč se tak děje, není nikdo přesně schopen určit. Podle odborníků jich bude více a zřejmě nelze přesně určit, co bylo pravým důvodem v tom či onom případě. Lidé z firem zabývajících se opravami prosklených střech zmiňují například to, že při temperování, jež probíhá kvůli zesílení, se mohou do skla dostat nečistoty. Při velké námaze a teplotních rozdílech pak sklo může snadno prasknout, navíc díky onomu temperování se rovnou roztříští. Jen to ale všechny případy nevysvětluje.
Nutno také připomenout již výše vzpomínaný nárůst velikosti a hlavně fakt, že se sklo začalo přizpůsobovat tvaru střechy. Je tak mnohem zaoblenější či vytvarovanější. V takové chvíli stačí třeba jen ťukanec od malého kamínku na okraji střechy, a ta se vlivem dalších faktorů - od namáhání materiálu při zatáčení až třeba po otřesy způsobené jízdou po horším povrchu - snadno změní v tříšť.
Jaké je východisko? Podle Consumer Reports by náprava měla probíhat ve třech bodech. Tím prvním jsou svolávací akce automobilek, jež by měly proběhnout pokaždé, kdy se objeví více ojedinělých případů. Dále by NHTSA měla dané incidenty mnohem důkladněji prověřit. A ve finále by se měl změnit celý průmysl, respektive standardy pro prosklené střechy.
Je však otázkou, zda k něčemu takovému dojde. Na druhé straně je ovšem nutné také dodat, že byť nad celou záležitostí nelze jen tak mávnout rukou, rostoucí počet případů explodujících střech má svou logiku - roste také počet prodaných aut s nimi. Riziko, že se něco podobného stane i vám, přesto existuje a sami zvažte, jak moc jej chcete podstupovat. U naprosté většiny aut prosklenou střechu jakéhokoli typu prostě mít nemusíte...
Neočekávaná exploze střešních oken začíná být stále častějším problémem, spojen přitom není s konkrétní zemí, automobilkou či modelem. Dostupné záběry ukazují, že k náhlému roztříštění a rozletu kousků skla do okolí opravdu dochází zničeho nic
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před hodinou - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 2 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 4 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 5 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva