Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Těmto autům nejčastěji explodují prosklené střechy. Proč, nikdo neví
26.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že jsou prosklené střechy riziko pro bezpečnost, jsme zmiňovali vícekrát, ne však v tomto duchu. Řadě aut doslova explodují bez vazby na cokoli.
Střešní okna začala získávat na popularitě již v 80. letech minulého století. V té době je přitom řada automobilek vůbec nenabízela, lidé proto velmi často sahali k vlastním instalacím. To mělo samozřejmě odezvu u výrobců, kteří začali nabízet nejen střešní okna u většího množství modelů, ale zároveň navyšovali i jejich plochu. Dnes není nic zvláštního, když panoramatické okno - ať už otevírací nebo ne - tvoří téměř celou plochu střechy. Stále častější je pak fakt, že výrobci některé vozy již s klasickou „plechařinou” ani nenabízí.
Problémem ovšem je, že sklo je náchylnější k poškození než standardní plechová střecha, a tak představuje riziko zejména při nehodě. Jak taková střecha může dopadnout, jsme si nedávno ukázali, není to ale jediná podobná nepříjemnost, která vás s prosklenou střechou může potkat. Sklo se může také roztříštit, doslova explodovat a vysypat se na hlavy cestujících, a to bez jakékoli zpozorovatelné příčiny.
Nejde o výmysly, k tomuto problému skutečně dochází, a to stále častěji. Kupříkladu data společnosti Transport Canada prokazují, že v roce 2007 byl počet roztříštěných prosklených střech nulový. Loni se ovšem již zvedl na více než 110, v letošním roce je evidováno již 103 incidentů. Agentura za posledních 10 let zaznamenala celkem 351 případů, přičemž níže najdete seznam deseti nejčastěji zmiňovaných vozů, jež na samovolné praskání trpí.
Auta s nejčastěji explodujícími prosklenými střechami dle Transport Canada
1. Hyundai Santa Fe - 37 evidovaných náhlých roztříštění
2. Nissan Murano - 19
3. BMW řady 3 - 13
4. Kia Sorento - 10
5. Mazda 3 - 9
6. Toyota RAV4 - 9
7. Nissan Rogue/X-Trail - 9
8. Ford Focus - 8
9. Ford Edge - 6
10. Hyundai Elantra - 6
Agentura Transport Canada přitom není jedinou, která daný problém eviduje. Dle Consumer Reports dorazilo ve Státech k institutu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) od roku 1995 859 stížností týkajících se praskání prosklených střech, přičemž 71 procent z tohoto množství dorazilo od roku 2011. Všechny případy měly společného jmenovatele - k roztříštění skla došlo zcela náhodně a bez zjevných příčin.
Consumer Reports dokonce zmiňuje, že dané případy se odehrávají „v každém měsíci v roce v každé části země, a u vozů z celého světa“. Tedy jinými slovy, nikdo si nemůže být jist, zda náhodou nedojde k prasknutí u Audi či Buicku, v Kalifornii nebo Washingtonu, jakkoli u některých aut se to i z de stává častěji než u jiných - NHTSA jmenuje Hyundai Veloster, Kiu Sorento, Nissan Murano a Kiu Optima jako nejohroženější.
Problém je ale daleko závažnější, než ony vyšetřované případy naznačují. Protože zdaleka ne každý lidé hlásí - leckomu se prostě roztříští panoramatická střecha, ne vždy musí být v autě a řeší to buď jako reklamaci nebo běžnou opravu. To nakonec potvrzují interní záznamy Kie, dle nichž se měla u modelu Sorento střecha neočekávaně rozletět na kousky ve 156 případech - institutu jich ale bylo hlášeno jen 43. Ještě větší rozdíly panují u modelu Optima (173 versus 25), u takového Fordu Edge je realita 11krát horší než hlášené případy.
Jasnou příčinu, proč se tak děje, není nikdo přesně schopen určit. Podle odborníků jich bude více a zřejmě nelze přesně určit, co bylo pravým důvodem v tom či onom případě. Lidé z firem zabývajících se opravami prosklených střech zmiňují například to, že při temperování, jež probíhá kvůli zesílení, se mohou do skla dostat nečistoty. Při velké námaze a teplotních rozdílech pak sklo může snadno prasknout, navíc díky onomu temperování se rovnou roztříští. Jen to ale všechny případy nevysvětluje.
Nutno také připomenout již výše vzpomínaný nárůst velikosti a hlavně fakt, že se sklo začalo přizpůsobovat tvaru střechy. Je tak mnohem zaoblenější či vytvarovanější. V takové chvíli stačí třeba jen ťukanec od malého kamínku na okraji střechy, a ta se vlivem dalších faktorů - od namáhání materiálu při zatáčení až třeba po otřesy způsobené jízdou po horším povrchu - snadno změní v tříšť.
Jaké je východisko? Podle Consumer Reports by náprava měla probíhat ve třech bodech. Tím prvním jsou svolávací akce automobilek, jež by měly proběhnout pokaždé, kdy se objeví více ojedinělých případů. Dále by NHTSA měla dané incidenty mnohem důkladněji prověřit. A ve finále by se měl změnit celý průmysl, respektive standardy pro prosklené střechy.
Je však otázkou, zda k něčemu takovému dojde. Na druhé straně je ovšem nutné také dodat, že byť nad celou záležitostí nelze jen tak mávnout rukou, rostoucí počet případů explodujících střech má svou logiku - roste také počet prodaných aut s nimi. Riziko, že se něco podobného stane i vám, přesto existuje a sami zvažte, jak moc jej chcete podstupovat. U naprosté většiny aut prosklenou střechu jakéhokoli typu prostě mít nemusíte...
Neočekávaná exploze střešních oken začíná být stále častějším problémem, spojen přitom není s konkrétní zemí, automobilkou či modelem. Dostupné záběry ukazují, že k náhlému roztříštění a rozletu kousků skla do okolí opravdu dochází zničeho nic
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 46 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 46 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva