Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Technik popsal, proč dnes vaše auto učiní lepším menší, nikoli větší kola
7.9.2019 | Mirek Mazal
Kola dělají auto, říká se. Je to pravda, ale ne v tom smyslu, že čím větší disky použijete, tím lepší auto budete mít. Po vizuální stránce možná, v případě funkce platí opačná úměra.
Výrobci aut jsou v době dominance estetičnosti nad praktičností příliš zbabělí na to, aby lepší verze svých automobilů osazovali menšími disky s pneumatikami o větším profilu. Obutí nízkoprofilové gumy těsně kopírující hranu ráfku může vypadat skvěle a může mít i další výhody, v každodenní praxi ale obvykle činí auta citelně horšími.
Na tento aspekt se ve svém posledním videu zaměřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, který probral všechny nevýhody pneumatik s nízkým profilem. Jednou z těch největších je jejich náchylnost k poškození, a to zvláště u moderních aut, která jsou mnohem těžší, než bývala. Všechna ta kila působí na stále menší objem pružného materiálu mezi pevným diskem a vozovkou, což logicky zvyšuje pravděpodobnost poškození ráfku samotného, pneumatiky, popř. obojího najednou.
Jason o tomto riziku jistě věděl předem, přesto dal v případě Tesly Model 3 Performance přednost (popravdě řečeno při konfiguraci neměl na výběr) větším, 20" diskům kol. Na Modelu 3 vypadaly výborně, ale jen do chvíle, než došlo ke zničení dvou z nich přejetím jediné nerovnosti na silnici. Škoda byla vyčíslena na 2 668 dolarů, tedy 62 400 Kč - to je hodně drahá legrace na jeden přejetý výmol. Když už se to ale stalo, sériové disky Jason nahradil o dva palce menšími. A nemůže si to vynachválit - osmnáctky jsou levnější, lehčí, auto je s nimi rychlejší, bezpečnější i pohodlnější.
Auto s novým obutím totožného typu jako z výroby tak dosáhne ve stejných podmínkách prokazatelně lepšího zrychlení. Velký disk vždy znamená větší rotující i neodpruženou hmotnost; ta první má negativní efekt na rychlost auta, ta druhá zase zhoršuje fungování odpružení. Názorně změřená akcelerace z místa na stovku po opravě proběhla za 3,34 sekundy, zatímco původní konfigurace dosahovala času 3,42 sekundy.
Potvrzení výhod zajistila další disciplína ve formě brzdění. Nízkoprofilová konfigurace sice zastavila Model 3 o něco dříve, čili na kratším úseku, to ale jen kvůli širším pneumatikám. Jason tedy kvůli tomuto aspektu očekával ještě lepší výsledek a zásadnější rozdíl vzhledem k šířce styčné plochy s cestou. Při použití stejně širokých pneu na ráfcích s nižším profilem budou i brzdné schopnosti lepší, opět kvůli menší rotující hmotnosti.
Menší disky a pneu s vyšším profilem znamenají také komfortnější a tišší jízdu po špatném povrchu, oběti jsou přitom minimální. Autor zmiňuje jednu neměřitelnou vlastnost, a to reakce vozu na rychlé změny směru, které by se s menšími koly měly zhoršovat. Byť je ale Jason očekával, nakonec změnu k horšímu nepocítil - něco takového skutečně nejde lehce změřit, nicméně Jason nedokázal prokazatelně poznat neochotu vozidla zatáčet po výměně nízkoprofilových kol za ta s vyšší bočním podílem měkké směsi.
Pochopitelně, výhod s menšími koly bude přibývat jen do určité míry, nic se nesmí přehánět, ale 20 palců na kompaktním sedanu je vážně příliš. Výměnu tak velkých, obecně jistě hezčích kol za menší praktičtější lze v takovém případě jen doporučit, tedy pokud chcete mít fakticky lépe fungující auto.












Argumenty ve prospěch menších kol jsou jednoznačné, zřetelnou výhodou tak velkých, 20" disků na relativně malém autě je jen lepší vzhled
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 2 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 3 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 5 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 6 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva