Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Technik popsal fígly, kterými nejsnáz snížíte spotřebu paliva vašeho auta
1.12.2019 | Mirek Mazal
Není nikdo rozumný, kdo by nechtěl jezdit s co nejnižší spotřebou, ať už má hluboko do kapsy, nebo ne. Jak spotřebu snížit co nejsnáze? Stačí zapojit hlavu, ruce a nohy.
Spotřeba paliva je u automobilu vždy sledovaným aspektem, i když se někteří tváří, že je nezajímá. Věříme, že pro mnohé není podstatné, jestli jejich vůz jezdí za 5,5 nebo 6 litrů paliva, stěží ale bude i relativně bohatému člověku ukradené, jestli jde o 15 nebo 25 litrů. Zejména při větších nájezdech lezou výdaje na palivo hodně do peněz a i kdyby ne, proč za něco platit více, než je nezbytně nutné? Na nesmyslné rozhazování není dostatečně bohatý nikdo.
Nejde navíc jen o nutnost platit pohonné hmoty, ono je časem obtěžující dokola myslet i na dostupnost čerpacích stanic třeba v noci nebo jen ve chvíli, kdy se prostě člověku nechce zase vystupovat, tankovat, utrácet a v závěru nadávat malé nádrži vyprazdňující se dvouciferným číslem za každých sto kilometrů.
Pomineme-li výběr nového vozu s nízkou spotřebou a velkou palivovou nádrží, existuje několik postupů, které zvyšují dojezd neboli snižují apetit každého automobilu bez ohledu na pohon benzínem, dieselem, plynem, elektřinou, zkrátka čímkoli. Pět hlavních fíglů shrnul náš přítel Jason Fenske, technik z Engineering Explained a byla by škoda si je neprojít. Tady jsou jeden po druhém.
1. Předvídavost
První rada by se dala nazvat předvídavostí, protože Jason na dojezdu k semaforu ukázal, že není potřeba držet plyn a poté náhle brzdit. Lepší a úspornější je rovnou snížit rychlost vozidla a s tímto tempem dojet na červenou. Světelný signál nedovoluje pokračovat v jízdě, proto není kam spěchat a v dané chvíli nastává nejlepší příležitost ke zpomalení čili snížení spotřeby. V nejlepším případě zatím padne zelená, což znamená plynulé pokračování v jízdě bez zbytečného zastavení vozidla a následného rozjíždění, v horším bude třeba stejně zastavit. I to ale bude výhodnější než k červené sprintovat.
Je to jedna situace z mnoha, podobných příležitostí ušetřit skýtá každodenní provoz bezpočet, předvídavost dokáže se spotřebou auta hodně zahýbat i při úplně stejné rychlosti přesunu.


2. Snížení průměrné rychlosti
Pokud dosažení určité rychlosti není nezbytné,dá se spotřeba citelně snížit i nepatrným zvolněním. Zvlášť v některých momentech zkrátí vyšší rychlost dobu dojezdu do cíle o minimum, ale řádově minutový náskok se hodně prodraží. Jason ukázal srovnání jízdy rychlostí 80 mph (129 km/h) a 75 mph (121 km/h). Varianta pomalejší o 6,7 % šetří 21,4 % výkonu motoru s blahodárným účinkem na spotřebu. Trasa dlouhá 1 200 mil (1 931 km) bude překonána za 16 hodin místo 17, spotřeba ale klesne o pětinu.
3. Sjíždění kopců bez plynu
Při brzdění motorem a jízdě bez plynu se zařazeným rychlostním stupněm mají moderní auta nulovou spotřebu. Všeříkající fakt se využívá denně v mnoha vzniklých situacích jízdy z kopce, v koloně, před křižovatkou, do zatáčky apod. Pochopitelně, někde se vyplatí jen vyřadit, dojíždět do místa, kde vás čeká zpomalování nebo úplné zastavení se ale vždy vyplatí se zařazenou rychlostí bez plynu.
4. Plynulé přejíždění kopců
Silniční stoupání s následným klesáním dokáže cvičit se spotřebou i technikou. Jason upozornil na pozvolnější tempo stoupání tak, aby řidič z vrcholu dolů nemusel zbytečně brzdit, tedy opotřebovávat brzdy a plýtvat benzínem. Opět se vracíme k plynulosti jízdy, která je základním stavebním kamenem úspory paliva, v kopcích se projevuje opravdu výrazně.
5. Včasné řazení
Vytáčení motoru do vyšších otáček přeskakuje fázi ideální účinnosti pohonného ústrojí, proto roste potřeba vstřikovat více paliva. Jason radí k řazení těsně nad nízkými otáčkami a doporučuje udržovat vyšší převodový stupeň a zároveň nižší průměrnou rychlost klidného tempa. Nebláznit, předvídat, myslet - tři společné jmenovatele všech pěti bodů by se daly shrnout do univerzálního receptu. Výsledkem může být spousta ušetřených peněz každý měsíc.
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Podívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
včeraÚplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
2.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Cremona: Test WorldWCR 2. den včera 18:01
- Test MV Agusta Enduro Veloce: italské dobrodružství včera 08:00
- Cremona: Test WorldWCR 1. den 3.4.2025
- Testy EWC před Le Mans 3.4.2025
- Augusto Fernandez nahradí Oliveiru také při GP Kataru 2.4.2025
Nejčtenější články
Číňané oznámili, že svá Porsche a Ferrari za cenu škodovek nabídnou po celém světě. Teprve teď se Evropa musí bát
5.3.2025Nadšenec si vlastníma rukama staví skrytou podzemní garáž pod svým domem, naráží na pozoruhodné problémy
5.3.2025Výrobce náklaďáků říká, že toto je poslední nový diesel, který kdy vyrobí. Tomu se říká ztráta smyslu pro realitu
5.3.2025Detaily plánů EU na „nápravu” automobilového průmyslu jsou směšné, odtržení od reality nemůže už být větší
6.3.2025Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva