Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tato auta si nejvíce majitelů nechává déle než 15 let. Musí vydržet všechno
1.3.2019 | Petr Prokopec
Co je nejjasnějším znakem toho, že jste s nějakým autem spokojení? No přece že ho neprodáte. Majitelé těchto aut si své vozy nechávají opravdu dlouho.
Nová auta si první majitelé povětšinou nenechávají příliš dlouho, zvláště pokud jde o firmy využívající různé formy pronájmu. V takovém případě je užívání do značné míry omezeno délkou smlouvy, po jejímž uplynutí dochází k odprodeji a nahrazení dvou-, tří- nebo čtyřletého vozu novým.
V případě ostatních motoristů je vlastnictví obvykle o poznání delší, nicméně jen málokdo vydrží u jednoho auta několik desítek let. Povětšinou člověka od takového kroku odradí nezbytné investice spojené s dalším provozem - v určité chvíli je zkrátka levnější koupit si novější model. Existují ale vozy, které vydrží být fit tak dlouho, že je první majitelé ani po 10 nebo 15 letech vlastnictví nemají důvod prodat a právě na ty si dnes posvítíme.
Využijeme k tomu tradiční studie firmy iSeeCars, která byla právě publikována ve své nejnovější podobě pro rok 2019. V jejím rámci bylo prověřeno přes 750 tisíc aut pocházejících z let 1981-2003 a která byla loni prodána. Vyčleněna z nich pak byla ta, u nichž si vůz největší procento prvních majitelů nechalo po 15 let nebo déle, což už je pořádný kus života. Výsledkem jsou následující žebříčky modelů a značek.
Mezi modely jsou Japonci jasným králem
Seznam modelů nejdéle sloužících prvním majitelům jednoznačně potvrzuje trvanlivost japonských aut, žádného Američana či Evropana zde nenajdete. Lídrem je Toyota, která má ve vrcholné patnáctce hned 10 zástupců. To je výsledek, který jen podtrhuje zisk celého pódia. Zlato bere Highlander, bronz pak Sienna. Nejzajímavější je však pohled na druhou příčku, kde najdeme Toyotu Prius - tedy hybridní automobil, jehož baterie i celá hybridní technika zjevně musí mít neskutečnou výdrž.
Je třeba podotknout, že jde o první generaci vozu, u které by člověk čekal, že se kombinace 1,5litrového benzinového čtyřválce, elektromotoru a nikl-metal-hydridových akumulátorů již dávno porouchá. Nebo také že četnost oprav a výše nákladů bude lézt majitelům už tak moc krkem, že se hybridu zbaví. Aktuální žebříček však prokazuje opak - ba co více, oproti minulosti Prius šplhá nahoru. Ještě před dvěma roky byl totiž na čtvrté příčce.
Abychom nesetrvávali jen u jedné značky, můžeme dodat, že do žebříčku se se třemi „zářezy“ propracovala Honda. I když v jejím případě můžeme hovořit o čtyřech úspěších, neboť tu máme také model MDX od luxusní divize značky Acura. Posledním rekordmanem je pak Subaru Forester, který si věrnost majitelů vysloužil jak stálým pohonem všech kol, tak nízkou spotřebou.
15 modelů aut, která si majitelé nechávají 15 a více let
Co sportovní a luxusní auta?
Výše zmíněný přehled je plný SUV a pick-upů, povšimnout si ovšem můžeme i dvou minivanů, a sice třetí Toyoty Sienna a osmé Hondy Odyssey. Ty se sice vůči minulosti v žebříčku pozvolna propadají, nicméně jejich obliba zůstává patrná. Podle iSeeCars je jejich spolehlivost natolik ohromující, že řada lidí si je zkrátka ponechá i poté, co jim odrostou děti a takový typ automobilu již nepotřebují.
Spíše než rodinné přepravníky však naši pozornost zaujaly sportovní a luxusní vozy. V případě těchto aut lze s dlouholetým vlastnictvím počítat, pokud se jedná kupříkladu o vzácné modely, jež konstantně rostou na ceně. Takových modelů je sice poměrně hodně, ovšem kusové množství je již minimální. Do žebříčku se tedy z tohoto ranku podívalo v podstatě jen Porsche 911, které si po více než 15 let ponechávají pouze tři procenta původních majitelů.
Daleko lépe je na tom Mazda MX-5, která je rekordmanem mezi sporťáky a jíž si ponechává po dlouhou dobu 6,1 procenta majitelů. Podle tvůrců žebříčku za tím stojí hlavně její dostupnost, což koneckonců platí také o vítězi segmentu luxusních aut. Tím je Acura MDX, která se již podívala i do hlavního žebříčku. Její cena, která je nižší než u konkurenčních luxusních SUV, oslovuje praktičtěji smýšlející zákazníky, jež pak následně zachovávají věrnost vozu po dlouhou dobu.
Sportovní a luxusní auta, která si majitelé nechávají 15 a více let
Mezi značkami vystrkují zoubky Korejci
Finální zmínku již věnujeme pouze členění dle značek. S ohledem na výše zmíněné jistě nepřekvapí, že do čela žebříčku se nastěhovala Toyota, za kterou následuje Honda a Subaru. Další japonskou značku, Nissan, najdeme až na pátém místě. Před něj se dostalo Hyundai, za patami pak má značka ze země vycházejícího slunce Kiu. To vysvětluje, proč Korejci dlouhodobě ve Státech bodují třeba v rámci spolehlivosti.
Ve srovnání s asijskými výrobci americké a evropské značky výrazně zaostávají, zůstávají jim poslední čtyři příčky v Top 10. Nejlépe je na tom GMC následované Volkswagenem, Chevroletem a Mercedesem. BMW překvapivě skončilo „za branami“, ač tato značka okouzluje ve sportovním segmentu modely M5 a M3, v luxusním pak X5 a řadou 5. V prvních dvou případech však nejde o dostatečné množství, aby to stačilo k pokoření třícípé hvězdy a zejména její třídy C, která je třetím největším „držákem“ mezi luxusními vozy.
10 značek, jejichž auta si majitelé nechávají 15 a více let
Největší loajalitu zachovávají lidé ve Státech nadále první generaci Toyoty Highlander
Na druhou příčku se ale překvapivě dostala první generace hybridní Toyoty Prius...
...jenž odsunula na bronzovou pozici minivan Sienna
Zdroj: Autoblog
Bleskovky
- Když se jmenujete Cristiano Ronaldo, dají vám s nadšením zadarmo i auto za 5 milionů. A stejně s ním nebudete jezdit
včera - Okruhová střela geniálního konstruktéra F1 se ukázala v akci na mokru, zní při tom přímo božsky
10.12.2024 - Číňané teď v crash testech bourají auta tak, že to do jednoho napálí dvěma jinými zboku naráz
9.12.2024
Nejnovější články
- Automobilový průmysl zažívá „éru arogance”, je to další ze smutných dopadů přemíry regulací
před 10 hodinami - Extrémní placka Astonu Martin se pět let po prvním odhalení ukázala hotová, s víc jak 1 000 koní dá stovku za 2,5 s
včera - Ruská armáda dostala zbrusu nové Renaulty Sandero, nikdo jiný taková auta dosud neviděl a nedostal
včera - Už tak utrápené Porsche Taycan stihl další problém, majitelé ženou automobilku k soud kvůli požárům baterií
včera - Číňané začali za 330 tisíc prodávat 325koňové SUV větší než Škoda Kodiaq, říkají mu Hvězdná loď
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.11. 15:41 - pavproch
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 12.11. 14:24 - Vrooom
- Udělení pokuty za blokování auta mimo komunikaci 12.11. 10:55 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.11. 10:52 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.10. 23:39 - Lachende Bestien
- Politický koutek 12.10. 21:58 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 12.10. 20:52 - abgx1
- Mercedes - auto pro masy 12.10. 20:27 - M.Z.