Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor?
19.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Představa, že v Německu jen čestní prodejci nabízí vozy s křišťálově čistou minulostí, je pochopitelně naivní. Jak moc se tam s historií aut manipuluje?
Podvody s kilometrovým proběhem, označované jako stáčení tachometru, bohužel nejsou ničím výjimečným. Prodejci ojetých aut jimi nečestným způsobem reagují na poptávku po co nejnižších nájezdech ojetých aut. Bazar či jakýkoli jiný prostředník auto s vysokým kilometrovým proběhem za relativně nízkou cenu vykoupí, historii vozu „vylepší” a pak je za vyšší cenu prodá.
Sami zákazníci by tomu mohli učinit přítrž, kdyby kilometrový proběh tak bedlivě nesledovali, jenže sledují. Jak absurdních rozměrů může cenový rozdíl v závislosti na kilometrech nabývat, jsme kdysi probírali na případu „magické” hranice sta tisíc kilometrů - škodovky s nájezdem těsně pod 100 tisíc se prodávají o 5 - 10 procent dráž než ty, které mají najeto těsně nad 100 tisíc. Škodě Octavia také v České republice získala Pyrrhovo vítězství v desítce aut s nejčastěji stočenými tachometry.
To byla data od nás, kde jsou podobné podvody skoro národním sportem. Leckdo tak při koupi ojetého auta upíná své zraky k Německu v domnění, že právě tam nakoupí bez rizika. To pravda samozřejmě není, i v Německu existují „vykukové”, kteří si k penězům pomáhají nečestně, otázkou ale pochopitelně je, jak moc a u jakých aut.
Odpovědi nabízí firma Carly, která se na tuto problematiku zaměřuje podobně jako u nás Cebia. Pro představu zkoumala historii prodávaných vozů značek BMW a Mini a její závěry vychází ze zkoumání historie 400 tisíc vozů. To už je velmi slušný vzorek. Výsledky najdete v podobě tabulek a grafů níže, telegraficky řečeno ale zjistila, že nepoctivě manipulováno bylo s 15 % všech zkoumaných BMW a Mini, tedy 60 tisíci auty. A že různých modelů se tyto snahy dotýkají v pozoruhodně rozdílné míře, které lze aplikovat i na vozy jiných značek.
Míra manipulace s historií BMW a Mini v Německu


Z těchto dat lze bezpečně vyvodit pár obecných závěrů. Jednak se zjevně stáčejí buď ta auta, která často najíždí hromadu kilometrů během velmi krátkého času a u nichž může 400 tisíc km snadno vypadat jako polovina nebo klidně i třetina. Kdysi jsme tu měli jeden takový Mercedes E a BMW řady 5 je úplně ten samý případ. Stejně jako Audi A6 nebo i vozy o třídu níž, typicky VW Passat. Podobných polykačů kilometrů ale pochopitelně najdeme víc.
Další častá oběť může překvapit více, ale i to má svou logiku - stáčená jsou také ta auta, u kterých lidé automaticky očekávají malý nájezd, ale která přitom mohou též najet hodně, což dosvědčují výsledky vozů Mini. Však jsme tu svého měli Peugeot 208 s neuvěřitelným nájezdem za 2 roky - takový vůz předem automaticky každý považuje za „městské mini” a možnost stočení ani neřeší, pakliže jde třeba o vůz s 60 tisíci km najetými za dva roky. A prodejci toho využívají, pokud se jim do ruky dostane auto jeté podstatně více.
Statistika pak ukazuje i na třetí případ často stáčených aut - jsou to ta, která jsou zrovna „trendy”, o která je zájem a velká poptávka z trhu dobré nabídky rychle „vyzobá”. Tak jsou na oko atraktivnějšími činěny měně přitažlivé vozy - to je případ stáčených SUV, zde zejména BMW X1 a X5. Do takové škatulky ale lze pochopitelně zařadit i řadu jiných vozů než SUV, u nás např. Škodu Octavia Combi s motorem TDI.
Obecná poučka tedy musí znít asi takto Chcete-li minimalizovat riziko koupě auta se stočeným tachometrem, dávejte si velký pozor hlavně u aut, která:
- typicky najíždějí hodně kilometrů,
- typicky najíždějí málo kilometrů,
- na trhu z nějakého důvodu zrovna letí.
„Normální auta” se stáčejí méně, protože obvykle nenajedou ani moc, ani málo a jejich nabídka i poptávka po nich je velmi stabilní. Důkazem budiž zejména BMW řady 3, ale i řady 1.
Nezapomínejte nicméně, že je to jen statistika, jen pravděpodobnost - nikdo vám nezaručí, že s vámi vyhlédnutým BMW 3 nebylo manipulováno. Ale pravděpodobnost, že se to stalo, je prostě nejnižší než u řady jiných modelů, a to o dost.
Stáčí se v Německu tachometry méně než v ČR?
Zajímavá je i otázka, jak moc se míra manipulace liší od České republiky, není-li nulová. Zde si vezmeme k ruce data Cebie, která např. u BMW řady 3 hovoří o tom, že plných 43 % aut nabízených v ČR má pozměněnou historii, v Německu to má být „jen” 15 %. A u jiných zkoumaných modelů jsou rozdíly podobné - to nasvědčuje, že riziko špatné koupě je na západ od našich hranic je přece jen citelně nižší.
Leccos naznačují i extrémní případy, o kterých se můžete dočíst. Carly jako mimořádný označuje případ, kdy byl BMW z roku 2000 stočen tachometr na 30 100 km, i když autu už byl zaznamenán nájezd přes 194 000 km. To zní ještě skoro jako čestný přístup, když Cebia hovoří o stočeném VW z 750 na 250 tisíc kilometrů a měli jsme tu nedávno i Škodu Octavia II 1,9 TDI stočenou podobně.
Nenechte se ale zmást pouhým původem vozu, pokud si jej nekupujete přímo v zemi, odkud pochází. Cebia zároveň uvádí, že u aut z dovozu je stočení tachometru pravděpodobnější, z čehož lze snadno vyvodit, že si pro hodně jetá auta jezdí čeští podnikavci a tady je nabízí s pozměněnou historií. A může být těžké to zjistit - když auto dovozovou STK projde už s novým stavem tachometru, bude se na českém trhu jevit jako „čisté”. Chcete-li tedy požívat obecně nižší četnosti podvodných nabídek v Německu, musíte nakupovat přímo tam, ne u českých dovozců.
Samozřejmě, ani tyto závěry nejsou neprůstřelné. Zdají se ale být dobrým vodítkem k tomu, kde si na co dávat pozor či jakou cestou se raději vydat, chcete-li riziko minimalizovat. Postupovat s obezřetností je nutné u jakéhokoliv nákupu ojetiny, ale pokud se např. vydáte do českého bazaru pro ojeté BMW 5 dovezené z Německa, opatrnosti je zjevně třeba ještě podstatně více...
...a řady 3 je pravděpodobnost stočení tachometru nejmenší
Zdroje: Carly, Cebia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před hodinouFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez včera 15:23
- V Moto2 PP pro Gonzaleze, 10. Salač včera 14:28
- Pole Position získal v Moto3 v Jerezu Rueda včera 13:40
- Pole Position si v Jerezu vyjel překvapivě Fabio Quartararo včera 10:53
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky 25.4.2025
Nejnovější články
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před hodinouČíňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
před 2 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
včeraV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva