Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Studie popsala, jak moc ničí motory starších aut přidávání biosložek do paliva
25.7.2019 | Mirek Mazal
Už nějaký ten pátek nekoupíte u českých čerpacích stanic benzin bez přidaného etanolu a do budoucna jej má jen přibývat. Může něco takového zničit motor?
O škodlivosti etanolu pro motory aut se intenzivně mluví od doby, kdy začal být přimícháván do benzínu. Nejde totiž jen možnost si palivo s ním koupit, jeho přidávání je povinné. Dnes tedy dnes benzín bez etanolu na čerpacích stanicích nekoupíte - v současnosti je vyžadováno přidávání 5 % etanolu a stále se hovoří o tom, kdy to bude dvojnásobek, jako třeba v Německu. U některých čerpacích stanic je nabízeno také palivo E85 - směs s 85% podílem alkoholu a 15 % benzinu. Na takové je ale možné dlouhodobě jezdit jen se speciálně upravenými motory.
Už to samo pokládá otázku, jak se motor uzpůsobený pro spalování bezolovnatého benzinu s palivy jako E5 a E10 vyrovná. Když na E85 jezdit dlouhodobě nezvládne, není 5 nebo 10 % etanolu stejný, jen menší problém? Právě na tuto otázku se zaměřila už studie z roku 1981, kterou sponzorovalo americké ministerstvo energetiky a armáda Spojených států a zaměřila se právě na vliv alternativních paliv na životnost motoru.
Můžete se smát, že chceme s pomocí Jasona Fenskeho z Engineering Explained citovat dnes 38 let starou studii, ale má to své opodstatnění. Ty nejmodernější motory byly už vyvíjeny s tím, že E5 nebo E10 budou spalovat, v 80. letech minulého století ale nikdo na nic takového nemyslel. Studie tedy dává nejlepší odpověď na to, jaký vliv má etanol na motory z minulé dekády či starší. A takové má - vzhledem ke staří českého autoparku - pod kapotou většina z nás.
Jako testovací agregát bylo použito pět totožných čtyřválců o objemu 2,3 litru, které běžely vždy ustáleným tempem ve středních otáčkách, ale vysoce zatížené 20 hodin v jednom kuse na různá paliva. Před a po dokončení testu výzkumníci rozebrali všechny části, prozkoumali opotřebení jednotlivých dílů a analyzovali též motorový olej. Tento postup byl aplikován s použitím pěti druhů paliva - jako první byl čistý metanol, poté směs 10 % metanolu a bezolovnatého benzínu (označení M10), dále čistý etanol, 10% etanol se zbytkem bezolovnatého benzinu (E10) a jako poslední čistý bezolovnatý benzin.
Rozbor opotřebení začal u válce. Vrchol vložky válce utrpěl drobné následky v případě použití metanolu, jinak se žádné nedostatky u ostatních paliv neprojevily. Nejlépe dopadl čistý etanol, s nímž se neprojevilo žádné opotřebení, u ostatních paliv bylo stejně drobné. V případě vnitřku vložky nemělo použité palivo na opotřebení vliv, všechny vykázaly stejný výsledek.
V případě vrchních pístních kroužků byly výsledky stejné jako u vrcholu vložky válce. Bylo tu tedy totožné opotřebení u ostatních paliv a výraznější u čistého methylalkoholu. Horší to pro E10 bylo u těch druhých, kde znamenal vůbec největší opotřebení znovu s čistým metanolem. V případě ventilů, jejich vodítek a vačky si etanol a E10 vedl ve srovnání s čistým benzinem průměrně či podprůměrně.
Součástí pokusu byl i rozbor motorového oleje. V případě použití metanolu se objevilo nejvíce nežádoucích kovových částic, proto se tento druh pohonné hmoty opět ukázal jako nejhorší. Na druhém místě dopadl metanol s příměsí bezolovnatého benzinu jako potvrzení výše zmíněného. Kovové částečky v oleji dokládají vysoké opotřebování agregátu během chodu na metanol, etanol obstál lépe a v případě čistoty motoru úplně nejlépe. Co je horší, etanol nejvíce způsobil ředění oleje vodou.
Studie má tedy tři základní závěry:
1) V případě opotřebení motoru neexistuje významný rozdíl mezi benzinem, etanolem a etanolovým mixem s benzinem, výrazně se projevilo pouze použití metanolu.
2) Alkoholy dále dobře čistí, ale produkty jejich spalování způsobují korozi jednotlivých dílů motoru.
3) Přidání alkoholu do nádrže ve výsledku způsobuje větší usazování vody v oleji, jak prokázaly analýzy v laboratoři.
Jak se tedy ukázalo, samotný provoz na etanol či jeho směs s benzínem motoru problémy nedělá, nezpůsobuje žádné podstatné přímé opotřebení ani starším agregátům. Jenže to není celá realita, neboť palivové soustavě starších aut nepochybně škodí. Etanol je silně korozivní a palivovou soustavu aut uvedených na trh ještě v minulé dekádě postupně rozežírá. Dlouhodobě problematický může být také efekt ředění oleje, který nepřímo též způsobuje.
Rádi bychom vám tedy závěrem dali radu se etanolu vyhnout, pokud provozujete starší vůz a nechcete řešit požár nebo drahé opravy. Jenže taková možnost není a do budoucna jistě nepřibude, nezbude tedy než pozorněji sledovat stav vašeho vozu. Novějším autům ale paliva s jeho příměsí nevadí a není třeba se ho obávat, jejich palivová soustava je na etanol připravena.
Etanol dopadl v testu dobře, daleko horší následky pro motor má metanol, který je nejčastěji v červených číslech. Čistý benzin je samozřejmě nejlepší, dnes jde ovšem o nedostatkové zboží
Zdroj: The Effects of Alcohol Fuels and Fully Formulated Lubricants on Engine Wear přes Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- Ani fandové „nedávají”, co Audi provedlo s virtuálním kokpitem nových modelů, civět musíte jen na animaci auta
před 8 hodinami - Nový Ford Mustang vyzval na souboj ve sprintu ošklivé a otylé BMW M2, asi to ale neměl dělat
2.12.2024 - Mercedes si patentoval nové jméno modelu, které už ale pár dnů zdobí čínskou napodobeninu jeho vlastního auta
1.12.2024
Nejnovější články
- Fiat 500 s „normálním” motorem už dnes koupíte jen ojetý. Kůži nedává lacino, Němci vyzkoušeli, jestli za to stojí
před 4 hodinami - Číňané potichu zaplavují svět svými auty. Už mají šestou největší automobilku na Zemi, Ford musel kapitulovat
před 5 hodinami - Škoda začala prodávat své nové levné SUV, přesně takové auto ji může zachránit
před 7 hodinami - Ani fandové „nedávají”, co Audi provedlo s virtuálním kokpitem nových modelů, civět musíte jen na animaci auta
před 8 hodinami - Nejnovější Ford ukazuje jen prohlubující se zkázu značky. I za „zaváděcí cenu” je drahý, nabízí toho velmi málo
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva