Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Studie odhalila, o kolik dražší jsou opravy elektromobilů oproti benzinům a dieselům, u Tesel je to ještě víc než u ostatních
22.10.2023 | Petr Prokopec
Příběhy o ťukancích za statisíce a totálkách skoro z ničeho zjevně nejsou ničím nepodloženými povídačkami. Ostatně si sami zkuste sjednat havarijní pojištění na elektromobil.
Jedním z často zmiňovaných mýtů o výhodách elektromobilů je jejich levný provoz. Vyplývá z menšího počtu použitých komponentů, menších potřebách na jejich údržbu a dříve výhodnějších cenách daňově méně zatížené elektřiny, ve skutečnosti to ale neplatí to v žádném ohledu. Pokles hodnoty těchto aut je enormní, už to provozní náklady šroubuje do stratosféry, vedle toho je tu zvýšená „konzumace” pneumatik i některých dalších, typicky podvozkových dílů, o cenách elektřiny je asi škoda mluvit. A když dojde na nenadálou opravu technického problému či poškození při nehodě, teprve se dějí věci.
Za posledních pár měsíců jsme vás mohli informovat o řadě velmi drahých oprav bateriových aut, a to často i v případě obyčejných ťukanců, nad kterými byste u těch spalovacích mávli rukou. Zastánci elektromobilů na to obvykle řeknou, že jedna vlaštovka jaro nedělá a pár anekdotických důkazů nelze brát jako statistiku. Ani z té ale elektrická auta nevychází dobře.
Kolegové z Auto News si totiž vzali k ruce data společnosti Mitchell, která dlouhodobě sleduje náklady na opravy různých typů aut. Tato data pak použili na porovnání průměrných cen oprav spalovacích a elektrických aut za poslední čtvrtletí. V případě těch prvních zmíněných šlo o 4 205 dolarů (cca 97 000 Kč), u druhých již o 4 474 USD (asi 104 000 Kč). Tedy pokud šlo o elektromobily vyrobené někým jiným než Teslou - u této značky průměrná výše oprav činila 5 552 dolarů (cca 129 000 Kč), tedy o 1 347 USD (asi 31 000 Kč) neboli 32 % víc než u spalovacích aut.
Důvodem jsou dražší díly i někdy nedomyšlená konstrukce elektromobilů zejména od menších automobilek. I drobná kolize tak ve finále ústí v nemalé účty. Že tomu tak je, dokládají i data pojišťoven. Přímo v Česku je havarijní pojištění na elektrická auta v průměru o 40 procent dražší než u spalovacích vozů. Zatímco tedy třeba na Škodu Kodiaq ve vyšší výbavě a s 200 koňmi pod kapotou pojistíte za zhruba 13 500 Kč, základní Enyaq vás vyjde na více než 23 tisíc korun. O 23 procent je pak dražší i povinné ručení, dohromady jde tedy o slušný rozdíl.
Vraťme se ale ještě k oněm nehodám a opravám. K těm povětšinou dochází jen v případě menších nebo povrchových kolizí, cokoli závažnějšího nezřídka vede k odepsání celého vozu už kvůli možnosti poškození baterií. I to má vliv na životnost bateriových aut, která je kvůli tomu v průměru ještě nižší. O to méně jsou pak vykompenzovány vysoké emise vzniklé při jejich výrobě. Že pouze tudy tedy cesta k lepším zítřkům opravdu nevede, tvrdíme roky, ale zjevně pořád existuje příliš mnoho takových, kteří to nechtějí slyšet.
Opravit elektromobil po havárii, zvláště pak ten s logem Tesly, je o poznání dražší než spalovací vůz. Pokud je to tedy vůbec možné. Foto: Tesla
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
včera - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejčtenější články
- Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj
7.1.2025 - Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
7.1.2025 - Nové oficiální měření spotřeby plug-in hybridů odhaluje jejich roky trvající lež, elektromobily jsou další na řadě
8.1.2025 - Nová Maserati jsou takový propadák, ze se je dealeři marně pokouší prodat i se slevami přes 2 miliony Kč
8.1.2025 - Prodeje elektromobilů v Německu se v prosinci zhroutily o 39 procent po předloňském pádu o 48 procent, to už je vážné
8.1.2025
Živá témata na fóru
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.03. 21:42 - M.Z.
- OT - zavírám krám, uklízím 02.03. 16:48 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 02.03. 15:03 - pavproch
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep