Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Stále víc lidí odmítá elektromobily kvůli drahému pojištění, je to další skrytý problém, o kterém se nemluví
11.2.2025 | Petr Prokopec
Elektromobily pořád mohou být provozně levnější, pokud budete srovnávat náklady na palivo s náklady na dobíjení doma. Budiž, ale co ztráta hodnoty? Co spolehlivost? Co ceny oprav? A v neposlední řadě: Co cena pojištění? I tady může jít o přeplacené desítky tisíc během pár let používání obyčejného auta.
Současné elektromobily jsou nepochybně dál než ty starší, přesto je jejich reálná použitelnost mizerná a řidičům stačí často jeden hororový zážitek, aby je znovu nechtěli. Ti, kteří jim zůstávají věrní, se nezřídka zaklínají nižšími provozními náklady, ale má tento pohled něco společného s realitou?
Už kvůli obří ztrátě hodnoty ne a nemusí se vůbec jednat o drahá auta. Nejde tu ale jen o to. Jde o vozy statisticky podstatně méně spolehlivé, a když se něco pokazí, i oprava drobnosti může vyjít na statisíce. Pokud se vám pak stane, že vám odejdou baterie, a vy již nemůžete počítat s tovární garancí, jste doslova nahraní, ceny nových akumulátorů jsou brutální a připomínají, jak ceny nových vozů neodráží realitu nákladů spojených s jejich výrobou. Tohle všechno ale má i svůj sekundární následek, který si na první pohled řada lidí též neuvědomuje.
V důsledku zmíněného do nákladů negativně promlouvá další faktor, pojištění. Všechny pojišťovny už dávno zjistily, že jakmile majitel elektromobilu zamíří do servisu kvůli opravě, levné to nebude. A něco takového se jim logicky nelíbí, charita totiž není jejich posláním, tím je stejně jako u ostatních firem zisk. Proto došlo na postupné zvyšování sazeb pojistného, kterého jsou dnes daleko nad úrovní spalovacích aut, jejichž opravy jsou podstatně levnější.
Tuto skutečnost potvrdil nizozemský Independer citovaný kolegy z tamního Autoblogu, který běžně porovnává nabídky jednotlivých pojišťoven. Z jeho zjištění vyplynulo, že hned šest lidí z deseti (!) odmítá koupi elektromobilu kvůli vysokému pojištění. Kolegové v reakci na to provedli kalkulaci u těch aut, které jsou k dispozici se spalovacím i bateriovým pohonem. Obojí měl přitom řídit 25letý člověk, který má za sebou pětiletý bezeškodní průběh a ročně najede zhruba 10 tisíc kilometrů.
Už při volbě základního pojištění jsou rozdíly docela vysoké, v případě takového Peugeotu 208 s 1,2litrovým benzinovým motorem totiž Nizozemci platí 33,71 Eur (cca 845 Kč), za měsíc zatímco e-208 je vyjde na 39,34 Eur (990 Kč) měsíčně. Bavíme se tedy o 17procentní diferenci, to není nic. A pokud u této dvojice zvolí ten typ pojištění, který kryje všechna rizka, pak tu rázem máme částky 65,01 Eur a 97,14 Eur (1 630 a 2 435 Kč) měsíčně. To už je skoro 50 procent rozdílu (!) a podobně propastný rozdíl plat=i i v případě Kie Niro HEV/EV a Volkswagenu Golf 1,4 TSI/e-Golf.
To znamená další citelné rány do rozpočtů majitelů elektromobilů, kteří, jak už padlo, musí platit víc ta kdeco dalšího. A v Nizozemsku jsou o to citelnější, že elektromobily jsou tam předmětem mnoha a mnoha zvýhodnění, takže tyto rozdíly pociťují mnohem víc než někdo, kdo už volbou elektrického auta tak jako tak promrhal statisíce. Třeba majitel elektrického Peugeotu 208 zaplatí 29 220 Kč za rok, tedy o 10 tisíc korun víc než ten, který si pořídil spalovací provedení. Nechte si takový vůz čtyři pět let a v loji je dalších 40 až 50 tisíc korun. Není divu, že nad tímhle tradičně šetřiví Nizozemci přemýšlí.



Takový Peugeot 208 či jeho zelený ekvivalent e-208 si obecně nekupují lidé, kteří se topí v penězích. Právě proto je ovšem vyšší pojištěné spojené s elektromobilitou tak velkým problémem. Foto: Peugeot
Zdroj: Autoblog.nl
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nejčtenější články
Šéf Renaultu bez okolků řekl, co dál čeká auta v EU. Nová nařízeni je zdraží o dalších 40 procent, nezaměstnanost poroste
11.2.2025Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
11.2.2025Stále víc lidí odmítá elektromobily kvůli drahému pojištění, je to další skrytý problém, o kterém se nemluví
11.2.2025BMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
11.2.2025Šéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
11.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva