Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Srovnání udávaného dojezdu elektromobilů s tím reálným při jízdě stálou rychlostí jim dává tristní vysvědčení
17.8.2022 | Petr Miler
Pokud tohle mají být auta budoucnosti, pak rozhodně ne té naší. Už tak mizerná čísla údajných dojezdů na nabití se i v naprosto umělé praxi stávají ještě více mizernými. O kolik? Klidně i o více než polovinu.
Popravdě řečeno nás fascinuje, že dnes, zrovna v této době někdo se zcela vážnou tváří usiluje o nařízení elektrických aut všem bez rozdílu. Zejména evropský kontinent se ocitl v dekády nevídané nejistotě, však cena elektrické energie na německé burze včera překonala magických 500 Euro za megawatthodinu a stala se jen za poslední rok skoro šestkrát dražší. K tomu je nouze o různé drahé kovy, inflační tlaky způsobené primárně roky rozvolněných fiskálních a monetárních politik tlačí ceny životních nezbytností do stratosféry a do toho někdo s vážnou tváří přijde s požadavkem, že si v ten či onen moment budeme muset koupit mnohem dražší a méně použitelná auta, která budou spotřebovávat onu extrémně drahou elektřinu?
Přijde nám to neskutečně odtržené od reality. Kdyby ona elektrická auta znamenala v jakémkoli podstatném ohledu výrazně lepší řešení, dalo by se to chápat, to je ale jen iluze. Jde o výrobně drahé vozy s nejasnými vyhlídkami na dlouhodobou použitelnost a mizernou bezprostřední použitelností danou kapacitně malými, těžkými a obtížně doplnitelnými akumulátory. Tohle chtít jako povinnost v situaci, kdy tato auta ani ekologicky nic neřeší, nám přijde jako výsměch zdravému rozumu.
Že jde o nekonkurenceschopné řešení, ukazuje prakticky každý test postavený okolo faktů a nikoli dojmů. Němci nedávno změřili, jak daleko ujedou různá elektrická auta při stálých 130 km/h a byla to mizérie non plus ultra. Na trhu dnes prakticky neexistuje vůz, se kterým byste se takto mohli vydat z Prahy do Brna, jezdit chvíli po brněnské metropoli a pak se vrátit domů. A to přesto, že se jedná o pořád naprosto nerealistický test ukazující jízdu konstantní dálniční rychlostí. Kdo takto někam dojede? Pokud nevyrazíte ve dvě ráno, pak asi nikdo nikam, skutečná jízda je plná opakovaných akcelerací a ty znamenají pro dojezd další rány.
Tohle ale víme, kolegové z Auto Evolution si ovšem všimli, že jakkoli Němci precizně změřili takovýto reálný dojezd testovaných elektrických aut, neodvážili se dát jej do souladu s tím udávaným. Znovu - test ve 130 km/h je velmi nenáročné měření, jde jen o jízdu konstantní vyšší rychlostí, ta by neměla mít daleko k datům udávaným výrobcem pro kombinovaným. Jenže má, a jistě proto lidé z Auto Bildu, ač to jindy dělají, toto srovnání do placu nedali.
Američané si tak vyhledali oficiální data dojezdu pro jednotlivá zkoušená auta a výsledkem je srovnání, jehož naši reinterpretaci najdete v tabulkách níže. Hovořit o tragédii je snad i slabé slovo - ačkoli udávané dojezdy jsou zřídka dostačující pro jakékoli jiné využití než relativně krátké každodenní dojíždění do práce, nemluvě o cestách na chaty, výlety či dovolené, ty reálné jsou oproti nim až o více než polovinu nižší.
Skutečně, podívejte se na to sami. Jen jedno nejlepší auto (Genesis GV80) se s rozdílem dostalo pod jednu pětinu, Škoda Enyaq už je skoro o 40 % níž, nejhorší VW, Mercedes a Cupra (Seat) se pohybují okolo poloviny. Jen si to představte - koupíte si auto s 50litrovou nádrží, u pumpy vám dotankují místo plné 25 litrů a řeknou: Jeď! Fór ovšem je, že i na těch 25 litrů dojedete dál než s jakýmkoli elektromobilem z tohoto přehledu...
Toto jako jediný prodávaný typ aut za pár let? Nenechte se vysmát, se současnými akumulátory a možnosti jejich dobíjení to opravdu nepůjde.
Srovnání naměřeného dojezdu elektromobilů v testu Auto Bildu při stálých 130 km/h s udávaným kombinovaným dojezdem dle metodiky WLTP


Grafika: Autoforum.cz, Data: Auto Bild a Auto Evolution
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 11 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Co se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
před 3 hodinamiLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
před 4 hodinamiSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
před 6 hodinamiU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
před 7 hodinamiČíňané dál berou Evropanům vše, čím prosluli. Nabídnou dokonce nový třílitrový turbodiesel, se kterým tu snad všichni končí
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 15:57 - northwind
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha