Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Špatná reakce řidiče na přehřání motoru zbytečně zničí to, co jde ještě zachránit
16.6.2019 | Petr Miler
Tento týden nás zasáhlo velmi teplé počasí a nezdá se, že by nás mělo hned tak opustit. Přehřívání motoru se tak znovu stává častou a vážnou závadou aut - jak jej nezničit, když už vás na cestě postihne?
Přehřívání motoru dnes už možná není tak častým problémem jako v dobách starých škodovek s motorem vzadu, pořád má ale daleko k vzácným. A ne vždy mu lze předejít péčí o chladící systém vašeho auta, neboť přehřívání nemusí být projevem pouze nedostatečného chlazení jinak dobře fungujícího motoru. Je také následkem řady vážnějších problémů s motorem samotným, kterým často předejít ani nelze. Pokud ale správně budete reagovat na přehřívání samotné, můžete zabránit ještě větším škodám, které jeho následkem mohou vzniknout.
Jde třeba o selhání těsnění hlavy válců, pokroucené hlavy motoru, hrozí i zadření a další drahé patálie. Ostatně, Co může způsobovat přehřátí a jak mu předejít, jsme se podívali už dříve, stále to platí a než pojedete na dovolenou, je vhodné všechno zkontrolovat. I tak se ale může stát, že se motor přehřeje. Před začátkem léta, kdy podobným scénářům hodně nahrávají okolnosti, si tedy raději projdeme, jak správné postupovat ve chvíli, kdy uvidíte ručičku teploměru chladicí kapaliny na přístrojovém štítu tam, kde ji vidíme ze všeho nejméně rádi - v červeném poli.
První rada je vždy stejná - vyřadit rychlost a s výstražnými blinkry co nejdříve zastavit. Může to být na některých místech obtížné, brát vždy dokonalé ohledy na ostatní řidiče ale prostě nelze, o minutu později už může být pozdě. Současně také zapněte topení na nejvyšší teplotu a ventilátor na nejvyšší rychlost - výměník topení je v podstatě menší chladič a pomůže odebrat část tepla z chladicího systému.
Pokud z výdechů ventilace začal proudit horký vzduch a pokud nevidíte páru vycházející zpod kapoty nebo vodu vytékající z motorového prostoru, nevypínejte motor, a to zejména, byl-li předchozí jízdou více zatěžován, např. do náročného stoupání. Právě zbrklé vypnutí je častou chybou, která může nadělat více škody než užitku. Motor tedy nechte běžet na volnoběh - tak totiž zůstane v činnosti vodní pumpa a bude moci motor dále chladit, zatím neznáme příčinu přehřátí.
Kdybyste motor vypnuli, přestal by produkovat teplo, ale taky by v něm přestala cirkulovat chladicí kapalina a jeho teplota by ještě vzrostla před tím, než by začala klesat. Pokud je ručička teploměru chladicí kapaliny těsně pod červeným polem, vypnutí motoru by způsobilo zvýšení teploty a „vyvaření” právě proto, že by se zastavilo proudění chladiva.
Vlevo je teplota normální, vpravo už značí problém
Je potřeba sledovat teploměr, pochopitelně, v takovéto situaci je klíčové mít auto s budíkem teploměru chladicí kapaliny nebo přímo s číslem na displeji, ne jen s kontrolkou. Zkontrolujte, zda běží ventilátory chladiče, tzv. sahara - jednak by zpod auta měl foukat horký vzduch a jednak by mělo být slyšet hučení zpoza předního nárazníku, příp. z míst, kde máte chladič.
Pokud se zdá být všechno v pořádku a teplota klesá, vyhráli jste nad náhlým krátkodobým přehřátím a vůz už se zvládne uchladit sám. Můžete v tu chvíli zkusit mírně zvýšit otáčky, třeba na 1 500 ot./min - tím zvýšíte otáčky vodní pumpy a tedy zrychlíte cirkulaci chladiva - a sledovat teploměr. Ve většině případů stačí k úspěchu toto, jenže tak jednoduché to být nemusí.
Pokud ventilátory neběží nebo pokud z výdechů ventilace nezačal hned po nastavení nejvyšší teploty topení proudit horký vzduch, vypněte motor. Pokud během chvilky nezačne teplota klesat, vypněte motor. Problém je buď v chlazení, které si v tu chvíli samo nepomůže, nebo je problém tak vážný, že ani využití maximálního chladícího výkonu za minimální zátěže motoru k uchlazení nestačí.
Pak nastává fáze zjišťování, co je špatně. Tu jsme detailně popsali v článku o příčinách přehřívání, takže jen stručně. Především je třeba určit, kdy začala růst teplota - stalo se to za jízdy, nebo když jste náhle zpomalili třeba kvůli koloně? Pokud při zpomalení, může být problém s ventilátory - nedokážou protáhnout chladičem dostatečné množství vzduchu, když zpomalíte, ale za jízdy samotné proudění vzduchu stačí.
Zásadně poškozený větrák není zase tak výjimečný problém, jak se může zdát. Jindy mohou být jeho lopatky v pořádku, nefunkční elektromotor jej ale neroztočí vůbec
Pokud teplota rostla za jízdy a nezačala klesat, když jste zastavili, problém bude pravděpodobně v cirkulaci chladicí kapaliny. Pokud nezačal proudit z výdechů ventilace horký vzduch po nastavení topení na nejvyšší teplotu, pravděpodobně je problém buď ve vodní pumpě - nedokáže zajistit dostatečný průtok chladiva systémem -, nebo v nedostatku chladiva či zavzdušněném chladicím okruhu.
Pokud horký vzduch z ventilace proudit začal, ale po zastavení teplota neklesala, i když „sahara” běžela, může být termostat zaseknutý v zavřené poloze a tak bránit proudění chladiva z motoru do chladiče. Tohle je možné ověřit zmáčknutím horní hadice chladiče - je-li studená, termostat je zaseknutý a nepustil do ní horké chladivo.
Vlevo vidíme nový termostat mimo motor, vpravo starší ještě v něm
Před jakoukoliv prací na chladicím systému je ovšem nutné počkat, než motor vychladne. Pokud máte velký litinový motor, může to trvat v řádu hodin, ale je to nezbytné - provozní teplota chladiva bývá mezi 90 a 100 °C a při přehřívání je teplota ještě výše, takže hrozí vážné popálení. Systém je při provozu pod tlakem, což teplotu varu posouvá výše. Když otevřete jakoukoliv součást a vystavíte systém běžnému tlaku, začne se chladivo okamžitě vařit a tím stříkat ven, což znamená jeho zbytečnou ztrátu a opět hrozí vážné zranění. Viděli jsme už několik ošklivě popálených lidí právě poté, co třeba i s hadrem v ruce otevřeli natlakovanou chladicí soustavu. Byli zdánlivě připraveni, kapalina ale některým zasáhla i obličej.
Po vychladnutí motoru je třeba otevřít chladič i expanzní nádobku a zkontrolovat hladinu kapaliny. Pokud je jí málo, stačí doplnit a nechat systém odvzdušnit, tj. nastartovat motor s otevřeným chladičem a dolévat, dokud hladina nezačne sama od sebe stoupat nebo dokud nepřestanou vyskakovat bublinky. Pak chladič zavřete a dolévejte do expanzní nádobky, dokud nebude motor podle teploměru na přístrojovém štítu na provozní teplotě a v nádobce nebude dostatek chladiva podle rysky.
Vlevo expanzní nádobka, vpravo víčko chladiče. Ne každé na sobě má upozornění, žádné se ale nesmí otvírat, dokud je motor horký
Pokud máte podezření na zaseknutý termostat, je možné ho vymontovat a po dolití chladiva dojet bez něj, jen pozor na jeho těsnění, které se rádo trhá. Je to sice trochu humpolácké řešení, něco jako náhrada přetrženého řemene silonkami spolujezdkyně, ale k nejbližšímu servisu či prodejně autodílů dojedete a pokud budete mít štěstí, pasující termostat budou mít skladem, typů na trhu zase není tolik.
Pokud je podezření na porouchanou vodní pumpu, je více možností. Moderní motory s rozvody OHC a DOHC mívají vodní pumpu poháněnou rozvodovým řemenem či řetězem a její výměna je náročný a drahý proces. Starší motory s rozvodem OHV či dokonce SV ale mívají vodní pumpu poháněnou klínovým řemenem a ta je k výměně nepoměrně snazší, byť to pořád není zrovna banalita. Hrubě zjednodušeně, leckdy stačí ji vymontovat a nasadit novou, ve srovnání s pumpou na rozvodech, která si leckdy vyžádá vytažení celého motoru z auta. Ať tak či tak, do cíle či do servisu velmi pravděpodobně dojedete jen na odtahovce.
Přehřívání motoru ale může pochopitelně způsobovat i nedokonalé fungování motoru samotného, např. nefunkční hydraulické vymezování vůle ventilů či jakýkoli problém s mazáním. Je-li tomu tak, je přehřívání jen příznak, který sebelepším zásahem do chladícího systému nevyřešíte - problém je pak v motoru a je třeba odstranit primárně ten.
Přehřívání opravdu není drobnost, je to vážná věc, která může být projevem podobně vážných problémů a ještě vážnější může sama způsobit. Je tedy opravdu žádoucí sledovat teplotu chladící kapaliny či dbát výstražných znamení auta a adekvátně na ně reagovat. Leckdy může být příčinou opravdu jen nenadálé vysoké zatížení třeba při pomalém stoupání horami s plně obsazeným vozem, což je situace, do které se vaše auto jinak celý rok nedostane. Vhodná reakce z toho může udělat úsměvnou vzpomínku z letní dovolené. Nevhodná může stát na začátku vleklých a drahých patálií, na které rádi vzpomínat dozajista nebudete.
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejnovější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
před 9 hodinami - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
před 11 hodinami - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
včera - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.26. 20:36 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.26. 17:43 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.26. 13:30 - řidičBOB
- OT - ski a horo vybavení 11.26. 12:35 - pavproch
- BMW Divize 11.26. 10:17 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis