Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 | Petr Miler
Pokud někdo žije v představě, že celý automobilový park relativně rychle „přepne” na elektrický pohon, vyžadovalo by to dvě věci - aby elektrická auta kupovala naprostá většina lidí a aby si je naprostá většina dál nechávala. Neděje se ani jedno.
Slovní matematické úlohy spousta lidí ve škole neměla ráda, a tak jednou takovou začneme. Ale slibuji, budu hodný a dám možnosti. Otázka tedy zní: V České republice je k začátku roku 2024 registrováno asi 6,6 milionu nových aut. Za rok se v zemi prodá okolo 200 tisíc nových vozů. Jak dlouho bude trvat, než se kompletně celý automobilový park stane elektrickým v momentě, kdy by všechny nově prodané vozy byly elektrické a každý rok bylo z provozu vyřazeno stejné množství spalovacích aut?
a) 3,3 roku
b) 13 let
c) 33 let
Nechceme podceňovat vaši inteligenci, snad každý dospěl i bez možností k závěru, že je to 33 let. To je hromada času, za 33 let s vysokou mírou pravděpodobnosti ani nebudu naživu. Celý konstrukt má ale několik obrovských háčků, který přechod na elektromobily i za takto dlouhou dobu činí jen jednou velkou, v praxi naprosto neuskutečnitelnou teorií.
Jednak se u nás (ale ani kdekoli jinde) neprodává 100 procent nových aut na elektřinu. Loni jich byla 3 procenta, tedy konkrétně 6 600 kusů. 97 procent aut tedy pořád mělo spalovací pohon a ani napříč Evropou není situace dramaticky jiná, spalovací motory dál dominují prodejům. Pořád jich tedy přibývá daleko víc, to je ale jen první háček.
Dál platí, že celkový počet aut v provozu neustále roste, ekvivalent počtu nově prodaných vozů není vyřazován z provozu. Navíc je třeba dodat, že životnost spalovacích aut je podstatně vyšší, nemají problém s životnostní akumulátorů a udržet je v provozu po 10, 15 nebo 20 letech nemusí vyžadovat žádné podstatné investice, to elektromobily „říci” nemohou. Už touto optikou se i zmíněných, ohromně vzdálených 33 let jeví naprosto nereálným termínem, pořád to ale není vše. Aby cokoli z výše zmíněné matematiky fungovalo, muselo by platit, že každý, kdo si koupí elektromobil, u něj s nadšením zůstane. A ani to se neděje.
Poukázalo na to už několik studií, nejnověji tzv. (Electric Vehicle Experience Ownership Study) společnosti J.D. Power (JDP). Ta zkoumá spokojenost majitelů různých typů elektrických vozů s životem s nimi a dochází k řadě dílčích závěrů, které si případně můžete projít sami. Z jednotlivých modelů jsou majitelé nejvíce spokojeni s elektrickými BMW, Riviany a Mini, nejméně pak s Nissany, Hyundai, Volkswageny a Audi, rozdíly mezi jednotlivými modely nicméně nejsou vyloženě dramatické. Nás tedy na závěrech celé studie zaujalo něco jiného.
Závěry též praví, že plných 48 procent současných prvních majitelů elektromobilů zvažuje návrat k dobíjecím hybridům, což jsou pořád v principu spalovací auta. Výslovně ke spalovacím motorům to pak táhne 39 procent majitelů. A i mezi majiteli druhých elektromobilů jde o značný podíl - 38 a 19 procent. Slova nadšenců do elektromobility o tom, že jednou poznáte a nechcete jinak, tak zas jednou dostávají na zadek - je to právě naopak, dokonce i ti, které už elektromobily nějak přesvědčily, tedy koupili si takové auto už podruhé, později zažili něco, co je z 39 procent nutí uvažovat o odchodu od nich. Míra retence zákazníků je zjevně hodně mizerná.
Uváděným důvodem jsou obvykle problémy život s těmito auty, zejména pak s jejich dobíjením. Spokojenost s ním dokonce v průběhu času klesá, s pochopitelnými následky, jak shrnuje Brent Gruber, šéf sekce JDP zaměřené na elektrická auta a jejich použitelnost: „Řada elektromobilů se nakupujícím trefuje do noty, pokles spokojenosti s veřejným dobíjením by ale měl být varováním, protože obava z jeho dostupnosti je hlavním důvodem, proč mnoho kupujících elektromobily odmítá,” říká.
Vraťme se zpátky ke slovní úloze ze začátku tohoto článku a zanechme Česka. I v mém druhém domově v Nizozemsku, které tlačí na rozmach elektromobility jako málokterá jiná země v Evropě, prodeje spalovacích vozů dál dominují, takže i tam pořád přibývá asi 70 procent spalovacích aut vedle 30 procent elektromobilů. S vyřazováním starých aut je to podobné, s životností elektromobilů a spalovacích vozů je to podobné, se setrváváním lidí u elektrických modelů je to podobné. Ani tam tedy flotila ke 100procentní elektrifikaci zdaleka nespěje a s použitím základní matematiky se při otázce na moment úplné elektrifikace celé flotily nevyhnutelně dostáváme k jediné odpovědi: „Nikdy”. Prostě k tomu vůbec nesměřujeme.
V tomto kontextu je skutečně fascinující, že si někdo dává něco takového za cíl a že v tom vidí jakoukoli budoucí spásu. Je to od počátku nesmyslná, neprůchozí agenda, která bude jen způsobovat tím více bolesti, čím více bude navzdory její neprůchodnosti vynucována. Je tak těžké to vidět?
S elektrickými BMW jsou lidé relativně spokojeni, přesto skoro polovina majitelů elektrických aut podle studie JDP uvažuje nad návrtem k vnitřnímu spalování. Uvážíme-li, že spalovací vozy dál jasně dominují prodejům a mají zřetelně delší životnost, pak je domnělá elektrická revoluce skutečně v nedohlednu. Foto: BMW
Zdroje: J.D. Power, SDA
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:09 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 07:46 - Brus
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis