Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Některé jsou mimo realitu
6.6.2018 | Petr Prokopec
Škoda se rozhodla dát dohromady rady, jak jezdit jejími - a nejen jejími - auty co nejúsporněji. Myslí to dobře, ne pokaždé je ale reálné se jimi řídit.
Občas žehráme nad tím, kam se posunul automobilismus v posledních letech a se slzou na krajíčku vzpomínáme na časy, kdy motory disponovaly větším počtem válců i zdvihovým objemem. Nikoliv však proto, že nás baví stát u čerpacích stanic a doplňovat palivo, však pokud s těmito jednotkami jedete zvolna, vír v palivové nádrži stejně nezpůsobí, třebaže si mohou říci o více než malá turba. Ve všem ostatním jsou ale větší motory lepší, spotřebou při vyšší zátěži počínaje a trvanlivostí vyplývající z jednoduchosti konče.
Automobilky se ovšem musely chtě nechtě sklonit před politickým tlakem, a proto na vypouštějí trh agregáty, jejichž objem je někdy i menší než litrová lahev Coca-Coly. Chybějící válce se přitom snaží nahradit přeplňováním, se kterým mají být ony vozy rychlejší i úspornější než jejich předchůdci. Se zrychlením je to obvykle pravda, s onou efektivitou už je to ale složitější, zvláště pokud chcete dosáhnout oné rychlosti.
Pokud vám jde ale hlavně o spotřebu, moderní motory obvykle fungují i v praxi, jen je třeba s autem zacházet adekvátním způsobem. A právě moderním pohonným jednotkám - těm s malým objemem, start-stopem či deaktivací poloviny počtu válců - je ušito na míru 10 tipů Škody, které mají vést k úspoře paliva. V případě české automobilky je to pochopitelné, neboť jiné motory prakticky nenabízí. Trochu méně pochopitelné je, jak daleko některé rady zacházejí, neboť jsou v praxi obtížně použitelné, k nižší spotřebě paliva ale vede každá z nich. Projděme si je teď jednu po druhé.
1. Nevozte v autě zbytečnosti
Již Colin Chapman věděl, že v případě rychlosti záleží na hmotnosti více než na výkonu - protože výkon vás zrychlí na rovinkách, nízká hmotnost všude. Škoda pak poukazuje na fakt, že každý kilogram, který vezete zbytečně, také zvyšuje spotřebu. To je pravda a udělat si třeba pořádek v kufru a zbavit jej hnijících okurek z nedělního trhu jistě nebude na škodu.
Automobilka jde ovšem tak daleko, že radí vyndavat třeba i dětské sedačky, pokud je nepoužíváte. I to spotřebě pomůže, nicméně si nedokážeme představit mnoho rodičů, kteří po odvezení ratolestí do školky spěchají do garáže, kde sedačky vyndají, aby mohl jet do práce a při zpáteční cestě je opětovně instaluje. A nedokážeme si to představit ani ve chvíli, kdy by je nepotřeboval několik dnů.
Kromě toho, nemalou zátěží jsou baterie jakožto nedílná součást elektrifikovaných vozů. Škoda přitom na přespříští rok chystá první plug-in hybrid, který ovšem po vyčerpání veškeré energie poveze sebou na palubě nemalou zbytečnou zátěž. Kvitovat ovšem lze zmínku o demontáži držáků kol či rakve ze střechy, neboť ty skutečně potřebujete jen občas a kromě spotřeby zvyšují uvnitř i hlučnost.
2. Nevypínejte systém start-stop
Toto řešení má dle značky skutečný přínos v rámci snížení spotřeby. Dá se s tím souhlasit, třeba v městském provozu, je ale třeba se ptát, za jakou cenu. My jsme se jeho příznivci nestali a už asi nestaneme, vypínáme jej v každém voze zcela automaticky.
Škoda navíc dodává, že pokud čekáte třeba na železničním přejezdu, je lepší vypnout motor zcela, neboť systému po pár minutách dojde „šťáva“ třeba pro klimatizaci a proto pohonnou jednotku automaticky spustí dříve, než jsou závory nahoře. Pro řadu lidí je přitom stání na přejezdu jednou z mála vhodných příležitostí, kdy se jim start-stop aktivuje. Pokud jej ale mají zrovna tady obejít, de facto je jeho přítomnost zbytečná...
3. Nenechávejte vůz zahřát na místě
Tady není co řešit, tuto věc jsme detailně probírali nedávno. Zahřívání motoru na místě je dnes nejen zbytečné, ale i kontraproduktivní, nejen co do spotřeby paliva. Ideální je nechat motor na místě jen krátce „roztočit”, poté se zvolna vydat na cestu a počkat, až se prohřeje mírnou jízdou. Je to prospěšné pro všechny pro všechno.
4. Jezděte ustálenou rychlostí
Tato rada je též neoddiskutovatelná, uposlechnout ji v praxi ale bývá velmi obtížné. V případě jízdy po městech by měla mířit spíše k lidem, kteří jsou zodpovědní za funkčnost semaforů. Ostatně, kdy naposledy jste chytli „zelenou vlnu“? Nemyslíme tím napříč celým městem, to je dnes již pomalu nereálné, nicméně často nejsou semafory seřízené na jediné ulici. Při neustálém zrychlování a zpomalování tedy zbytečně plýtváte palivem a nemůžete využít ani oné deaktivace poloviny válců, která by při konstantní jízdě přínosem skutečně byla. Mimo město je pak obvykle překážkou tradičně divočejší provoz na českých silnicích a nebo charakter cest samotných - ustálená rychlost na silnicích nižších tříd bývá nesplnitelný sen.
5. Kontrolujte pneumatiky
I toto je správná připomínka, špatně „nafoukané” pneumatiky dokáží negativně ovlivnit spotřebu paliva i jízdní vlastnosti. A nejde tu jen o to, že by tlak ztratily, to ostatně vyřeší dnes povinný monitoring tlaku pneu. Ten totiž neohlídá nevhodný tlak třeba při jízdě na dovolenou, kdy zavazadelník zatížíte více než kdy jindy. To jej zkrátka musíte zkontrolovat a případně změnit sami.
6. Zvolte správnou cestovní rychlost
Pokud máte ve svém voze palubní počítač, nejspíše jste si již všimli, že ve vyšších rychlostech dochází k citelnému zvýšení spotřeby neúměrnému zvýšení rychlosti - zejména odpor vzduchu roste se čtvercem rychlosti. Škoda proto radí volbu takové cestovní rychlosti, která je ideálním poměrem mezi žíznivostí a časem, který onou jízdou můžete strávit. Nejsme si ale jisti, jestli zrovna toho je reálné se narychlo při jízdě dopočítat.
7. Nezastavujte, pokud to jde
Znovu dobře míněná rada, jistě je lepší jet třeba v koloně konstantně 5 km/h než co chvíli zastavovat a znovu se rozjíždět. Jenže v praxi to bývá složitější - jakkoliv je logické, abyste si v kolonách nechali větší rozestup, větší ponechaná mezera je ideálním prostorem pro jiné, aby se do ní při čekání ve své frontě vmáčkli a ušetřili nějaký čas. Můžete jim to i přát, ale vaší efektivní jízdě to jistě neprospěje - vy na nové elementy před sebou musíte reagovat, více brzdit a jízda s nízkou spotřebou je beztak ta tam.
8. Pozor na „žrouty“ energie
Klimatizace je dle Škody skvělý vynález, ne vždy by ale měl být aktivní, spotřebu totiž zvyšuje až o 1 litr na sto kilometrů. Suplovat ji ovšem nemáte ani otevřením oken, v takové chvíli totiž dojde ke zvýšení odporu a tedy i spotřeby, nemluvě o hlučnosti. Znovu je ale otázkou, jak moc bude kdo v praxi operovat zejména s automatickou klimatizací.
Rada o citlivém nakládání s vyhříváním oken či zrcátek by ale již k užitku přijít mohla, zvláště lidem, kteří je ponechávají trvale aktivované. Systém se tak spustí i za teplého počasí, kdy daných fines opravdu není potřeba a kdy tedy palivo skutečně plýtváte zcela zbytečně.
9. Pracujte správně s tempomatem
Tempomat vám může napomáhat ve snižování spotřeby, pokud se pohybujete po rovině a navíc v místech, kde nelze očekávat kolony. Nicméně jakmile je terén členitější, i Škoda přiznává, že je lepší spolehnout se na vlastní nohy. Tempomat má totiž při jízdě z kopce tendenci brzdit, zatímco při jízdě do kopce musí kvůli udržení konstantního tempa daleko více přidávat. Vy můžete vše vyřešit přidáním plynu v první fázi a setrvačností ve druhé, jen pozor na povolené rychlostní limity.
10. Poslouchejte rádce řazení
Pokud je některý bod úspory paliva ušit na míru downsizingovým jednotkám, je to právě tento, což automobilka vlastně i nepokrytě přiznává. Uvádí totiž, že tyto motory jsou dostatečně silné již v nízkých otáčkách, proto není třeba zbytečného vytáčení. Nicméně je třeba dodat, že ony šipečky berou ohledy skutečně jen na spotřebu a většině motorů nedělá dobře ploužení na šestku kousek na volnoběhem. Ve výsledku tak bývá lepší poslouchat vlastní cit a intuici než umělou inteligenci, která navíc nemá přehled o tom, co se bude dít dál...
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
před 4 hodinami - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nejnovější články
- Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
před 2 hodinami - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
před 3 hodinami - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
před 4 hodinami - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
před 5 hodinami - Nissan má na záchranu už jen 12 až 14 měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 11.27. 17:17 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 15:40 - řidičBOB
- VZKAZY 11.27. 14:40 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.27. 13:34 - jerry
- Detektory policejních radarů 11.27. 10:52 - mafel
- OT - ski a horo vybavení 11.26. 12:35 - pavproch
- BMW Divize 11.26. 10:17 - pavproch