Rychlost stárnutí aut v Nizozemsku ukazuje následky roků vnucování elektromobilů všem, jde o varování pro zbytek EU

Je to přesně to, před čím roky varovali automobiloví experti jako Fritz Indra. Když před lidi postavíte možnost koupit si buď umělé drahé nové auto, které chtějí, nebo přirozeně ještě dražší auto, které nechtějí, stále více jich skončí u třetí možnosti - nekoupí si žádné nové auto.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Rychlost stárnutí aut v Nizozemsku ukazuje následky roků vnucování elektromobilů všem, jde o varování pro zbytek EU

16.2.2024 | Petr Miler

Rychlost stárnutí aut v Nizozemsku ukazuje následky roků vnucování elektromobilů všem, jde o varování pro zbytek EU

/

Foto: David Siegl, Autoforum.cz

Je to přesně to, před čím roky varovali automobiloví experti jako Fritz Indra. Když před lidi postavíte možnost koupit si buď umělé drahé nové auto, které chtějí, nebo přirozeně ještě dražší auto, které nechtějí, stále více jich skončí u třetí možnosti - nekoupí si žádné nové auto.

Navzdory představám mnohých Čechů se v naší domovině máme i na evropské poměry velmi dobře, jako člověk trávící asi polovinu svého života v Nizozemsku ale mohu říci, že tamní životní úroveň je zejména vzhledem k pracovnímu nasazení většiny lidí ve srovnání s Českou republikou ještě pořád jinde. Statistika tento dojem jen podporuje - optikou HDP na hlavu jde o čtvrtou nejbohatší zemi Evropské unie a sedmou nejbohatší zemi Evropy. Nám bližší Němci, Rakušané či Italové jsou vedle Nizozemců chudí, tak to prostě je.

Také díky tomu bylo Nizozemsko po dekády jedním z největších trhů s novými auty v celé Evropě při přepočtu na počet obyvatel, i když jde o rozlohou prťavou zemi. Prodávalo se tam přes 600 tisíc nových vozů ročně, což je ohromující číslo, zvlášť uvážíme-li, že jde o zemi se o skoro poloviční rozlohou ve srovnání s Českem. Tohle je ale dávno pryč - dnes se v Nizozemském království prodá jen něco málo přes polovinu tohoto počtu aut.

Pořád je to hodně, nenajdeme ale jinou zemi v Evropě, kde by za poslední dekádu došlo k takovému poklesu prodejů. Důvod? No nemusíte hádat, znáte ho. Nizozemci se vedle Norů rozhodli být zemí s největším podílem elektromobilů na prodejích nových vozů. A do jisté míry uspěli, prodává se tam až ke 30 procentům nových aut s elektrickým pohonem. Je to pořád těžká minorita, vedle českých 2,32 procenta letos v lednu je to ale vysoké číslo. Takže všechno je skvělé? No, ne tak docela.

Jako obvykle si musíme položit otázku: Za jakou cenu se něco takového děje? I tady se odpověď nabízí, neboť vyplývá z výše zmíněného. Stalo se tak za cenu totální devastace jednoho z nejvíce prosperujících automobilových trhů světa, nejen kontinentu. Zejména umělé zdražení spalovacích aut (a parciálně i dotování těch elektrických) nepřimělo zase tolik zákazníků si nějaký elektromobil pořídit. Tak se jich prodá něco kolem 100 tisíc ročně? Pěkné, dobrých 250 tisíc lidí ale z trhu nových aut zmizelo zcela - elektromobily nechtějí vůbec nebo kvůli jejich ceně, daněmi uměle zdražená spalovací auta si pak nemohou dovolit. Víc jak dvě třetiny lidí stejně vezmou předražené vozy na benzin a naftu.

Na kolo ale nesedli, lidé začali kupovat ojetiny z různých koutů Evropy a zasadili se tak o to, že se z nejzdravějšího trhu s auty na kontinentu stal jeden z nejvíce nemocných - je nyní zemí s nejrychleji stárnoucím autoparkem ze všech zemí západní Evropy jak vyplývá z čerstvě zveřejněných dat o vývoji evropského autoparku od sdružení výrobců ACEA. Tato statistika jasně dokumentuje postupnou „skanzenizaci” nizozemského automobilového prostředí, jenž postupně vede k tomu, co kdysi popisoval Fritz Indra.

Zatímco ještě v roce 2018, tedy před pouhými šesti roky, činilo průměrné stáří nizozemských vozů 10,6 roku, o 12 měsíců později už to bylo 11 let. O další dva roky později se jednalo o 11,4 let a za rok 2022 (tato data jsou vzhledem k jejich komplexnosti zveřejňována za celou Evropu vždy se značným časovým odstupem) už se bavíme o 11,7 roku. To je ohromný posun průměrného stáří celé flotily o víc jak jeden rok za pouhá čtyři léta. A to je třeba dodat, že než si politici začali hrát s trhem, byla hodnota průměrného stáří jednociferná.

Stalo se tak přesně to, co se stát muselo. Stále více lidí si z nových aut nemůže dovolit nebo nechce koupit nic. Autopark tak rychle stárne, čímž se stává v průměru méně ekologickým i méně bezpečným. To je pokrok? Prosím kam? Ale ne, druhou otázku beru zpět, nechci, abyste mě zasypali vulgaritami. Je to jasná ukázka toho, kam vedou snahy o řízení neřiditelného - jen k postupné zkáze. Dokud se pokrok nikdo nesnažil nařídit, odehrával se sám a Nizozemci si neustále kupovali nová a lepší auta. Co dělají teď? A čemu to pomohlo? EU by to mohla brát jako varování, ale to by musela používat zdravý rozum.


Rychlost stárnutí aut v Nizozemsku ukazuje následky roků vnucování elektromobilů všem, jde o varování pro zbytek EU - 1 - VW Golf VI oficialni dobove 01Rychlost stárnutí aut v Nizozemsku ukazuje následky roků vnucování elektromobilů všem, jde o varování pro zbytek EU - 2 - VW Golf VI oficialni dobove 02Rychlost stárnutí aut v Nizozemsku ukazuje následky roků vnucování elektromobilů všem, jde o varování pro zbytek EU - 3 - VW Golf VI oficialni dobove 03
Průměrné stáří aut v Nizozemsku dělá typickým tamním vozem něco jako VW Golf VI, na poměry království je to ostuda. Nominálně jsou na tom pořád některé země západní Evropy hůř - Španělsko, Portugalsko a Itálie mají vozy v provozu v průměru ještě o něco starší. Ale žádný jiný autopark vyspělé evropské země nestárne tak rychle. Čím to asi je? Foto: Volkswagen

Zdroj: ACEA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.